Annons:
Etikettträningstips
Läst 684 ggr
ching
2014-08-10 17:23

Lära in ligg via buga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har läst runt lite på internet på olika sätt att lära sin ligg. Ponnyn jag vill lära det kan buga, och jag tror att det bästa sättet för henne och mig att lära in det är via buga, dels för att jag bara varit med henne när hon lagt sig självmant ett fåtal gånger och dels för att hon är så avslappnad vid bugning så att jag inte tror att det skulle vara så stora problem för henne att lära sig det på det viset.

Är det någon som har lärt sin häst ligga på det viset och isåfall kanske har några tips på vad man ska tänka på och hur ni mer exakt har gått tillväga?

Annons:
LinaN
2014-08-10 19:58
#1

Det finns väl två rimliga sätt härifrån, första är att lära in compliment, dvs ett buga med bägge framknäna i marken. Och sedan guida ner hästen med ett milt tryck vid manken tills den lägger sig ner, givetvis berömma i små steg och inte ta förmycket åt gången.

Andra sättet är att när hästen bugat ner så knacka på det benet som är framåt så att hästen "lyfter" eller stoppar undan det benet, och åter igen guidar ner hästen med en hand på manken och ta det i små steg.

Har du kikat på youtube? "teach lay down, horse" eller nått sånt borde ge utslag :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: