Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1542 ggr
Jullanhugo
7/30/14, 12:59 PM

Anmäld?

Jag bara funderade på en grej. Om jag tar ut en tränare som tränar mig och Hugo, kan jag bli anmäld om Hugo skulle stegra på tränaren?

Annons:
LinaN
7/30/14, 7:08 PM
#1

varför skulle du bli anmäld för det?

För det första, om din tränare inte kan hantera situationen så får denna lite skylla sig själv, man ska aldrig som tränare ta på sig saker som man inte kan reda ut. En tränare var ute hos min kompis och hans hingst, tränaren blev sparkad på handen så att det uppstod en spricka om jag förstod det hela rätt. Han blev inte anmäld för det är sådant som händer när man tränar hästar oavsett kön och ålder.

för det andra, hästar är flyktdjur och flockdjur de reagerar instinktivt på faror, både reella och påhittade faror. S

Om du förvarnar tränaren om att hästen kan stegra eller rattare sagt har tendenser till att stegra, så har tränaren den information som behövs för att hålla sig själv och hästen trygga under träningen.

jag har hanterat stegrande hästar, både sådana som stegrar rakt upp och sådana som stegrar och sen slänger sig efter en i akt och mening att meja ner en, både i tillfällen då jag vetat att det är en häst som har stegringstendenser och fall där hästen stegrar och har sig utan att ägaren sagt något.

stegringar uppstår oftast när hästen vill gå framåt men inte kan för att något hindrar dem antingen fysiskt (en hård hand som håller kvar hästen tex) eller ett psykiskt hinder att hästen tex låser sig mentalt att den inte kan, så istället för att gå framåt så går de uppåt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jullanhugo
7/30/14, 11:26 PM
#2

Ja venne redit, jag tränade för en tjej och min ponny stegrade på henne så hon trilla baklänges och fick han över sig. Hon som äger stallet där jag lånar paddock blev typ lite sådär som om hon tyckte han var farlig(eller aa, stegrar han så kan han väl vara farlig i och för sig) och värkade som om hon mena att det var oansvarigt att låta tränaren handskas med honom om han var så. Dessutom berättade hon en massa om hur det är att ha hingst som om jag inte visste något om hingstar. Så ja venne, men jag bara funderade på det. 

Kanske är lite lame men jag blir lite nervös över sånt. Alltså, att jag kanske bli anmäld eller nå sånt typ

Däremot så vet jag att han stegrade för att han kände sig pressad och stressad, han är lite känslig, speciellt eftersom att vi mest har varit ute och gått den senaste tiden och inte har fått jobba sådär jättemycket typ

LinaN
7/31/14, 10:20 AM
#3

stallägarens rädsla bottnar i att hon troligtvis inte själv skulle kunna hantera situationen.

och då till min "fråga"

OM du inte tar ut en tränare för att få hjälp med din häst som potentiellt stegrar i situationer, hur i hela HELEVTE ska du då kunna komma tillrätta med problemet?!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jullanhugo
8/1/14, 8:49 AM
#4

Ja det är en bra fråga, antar att jag nojjar lite i onödan ehe..

hannan
8/1/14, 10:26 AM
#5

Håller helt med Lina.

En duktig tränare ska kunna hantera en sådan situation. Och poängen med att anlita en tränare är ju att du och hästen ska utvecklas och att få bukt med problematiska beteenden. Och som tränare måste man vara beredd på att råka ut för lite vad som helst. Däremot tycker jag att man som hästägare ska förbereda tränaren på att hästen kan reagera på det här viset när den känner sig trängd/förvirrad/stressad.
Din stallägare överreagerar helt klart och jag tycker inte du ska oroa dig :)

Minorca
8/2/14, 10:47 AM
#6

Som fastighetsägare är man ansvarig för vad som händer på ens mark, tex kan man bli ersättningskyld om man inte har sandat på uppfarten och en tjuv halkar och bryter benet. Eller någon man lovat någon få ta lite ved (gratis ) i skogen och den gör illa sig så kan man också bli ersättning skyldig. Den som gjort illa sig , dens försäkringsbolag som kan begära ersättning.

Annons:
Jullanhugo
8/2/14, 12:46 PM
#7

#6 och med det menar du?

Spiritinthesky
8/5/14, 10:23 AM
#8

#7 att jag som stallchef kan bli ersättningsskyldig om en inackorderings tränare blir skadad under träning på min mark. Men jag hade inte hindrat någon att ta ut sin tränare för det…..

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Jullanhugo
8/6/14, 3:04 PM
#9

#8 Jaha, kanske var därför hon blev så upprörd då. Det låter ju dock ganska stört att stallägaren kan bli ersättningsskyldig bara för det

Upp till toppen
Annons: