Annons:
Etikettträningstips
Läst 1127 ggr
manzii
2014-07-30 10:38

Personligt utrymme

Jag har en unghäst på lite mer än ett år som är väldigt närgående. Hon är absolut inte taskig utan vill bara vara väldigt nära och förstår inte riktigt när jag markerar att det inte är okej. Någon som har tips på övningar som gör att hon ska förstå det här med det personliga utrymmet?

Annons:
LinaN
2014-07-30 11:02
#1

be henne flytta ut ur det så snart hon kommer in till dig oinbjuden. använd porqupine game eller driving game. Men först får du bestämma dig för hur stor din bubbla är. Min bubbla är inom området jag når med min stick, utanför det är allmänt område.

Så vänligt men bestämt flytta henne när hon är oinbjuden. något som är väldigt svårt för oss speciellt lagomma svenskar är att säga tack men nej-tack och skicka bort någon, oavsett om det är en påträngande häst som bara vill väl eller om det är en försäljare på stan som kommer och försöker få en att köpa nytt elavtal. Vi står ofta kvar i den obehagliga situationen och bara står ut, istället för att just säga tack men nejtack :)

hon förstår inte varför du kör iväg henne, well gör det till en lek. glöm inte att slappna av när hon gör rätt så hon får sin eftergift.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

manzii
2014-07-30 20:12
#2

Provade idag och hon var jätteduktig. Men jag pratade med en i stallet och när de ska gå ut med deras hästar så står hon väldigt nära kompisarna och vill följa med såklart. Dock förstår hon inte att hon ska flytta på sig när de andra personerna markerar. Tips?

LinaN
2014-07-31 10:23
#3

#2 att de är lika noga med att driva bort henne på ett vänligt men bestämt sätt. är man bara konsekvent så är det inga problem allt som oftast. Tyvärr är det ju just de här sällskapliga hästarna som får skit av andra som inte är så insatta i hästpsykologi. att folk omedvetet bjuder in hästen genom att aldrig säga att här är min personliga gräns.

hästar är noga med sina personliga gränser, vi människor not so much.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: