Annons:
Etikettallmänt
Läst 944 ggr
Lovaldd
2014-07-19 19:05

Svårt...

Det sägs ju att man behandlar slavar som djur. Det måste betyda att man behandlar djur som slavar. … Vad tycker ni?

Annons:
LinaN
2014-07-19 23:36
#1

Tycker att i första hand så är det ett uttryck som är svårt att använda i dagsläget då slavar inte direkt är något som förekommer i dagens samhälle.

Jag vet att under vikingatiden så användes trälar (slavar) som arbetskraft i hem och på gårdarna och samtidigt så kan jag tänka mig att det är rätt korkat att behandla slavar illa, eftersom är de sjuka eller skadade kostar de bara pengar att ha. Medan om de är friska, välnärda och vid god vigör orkar de jobba hårt och innebär att de uppbär det värde de borde göra för ägarna. Hade man skulder kunde man sälja sig som träl ett visst antal år tex för att betala av skulden genom arbete istället för med pengar. Vikingatida trälar hade lika värde som andra nyttodjur på gården.

De slavar som användes i amerika, alla afrikaner som stals och användes som slavar är ju en annan femma. Där var det så mycket människor som stals och såldes att det inte gjorde så mycket om man råkade svälta ihjäl dem eller slog ihjäl dem.

Det närmsta slaveri vi kommer idag är ju barnarbete och ackordarbete i U-länder där de jobbar häcken av sig för 2-3 kronor i månaden….

Och överlag, djur i sverige har det väldigt bra. Inte alla men många, har bra liv där de tas väl omhand och sköts om ordentligt.

Kan ju bara säga som så, i mitt hem så har djuren det bättre än vad jag har det. ÄVen min häst i stallet, han får massage och omvårdnad ofta, alla mina pengar lägger jag på mina djur, det är sällan jag unnar mig annat än en eller två turer om året till vårdcentralen när jag skadat mig eller är så sjuk att jag inte kan lösa det på annat vis. Hästen är lite stel och kantig i galoppen, jag då ringer man massören omedelebums. Katterna och hunden äter bra mat, får mycket kärlek och omvårdnad.

Hade jag haft slavar så hade jag nog sett till så de både hade hela och rena kläder på sig, fick bra mat i magen och skulle se till att de hade en rättvis tillvaro. För om jag slår dem, ger dem dålig mat och låter dem gå i trasor så reflekterar ju det på mig och får mig att framstå som en dålig slavägare. Samma sak om min häst skulle gå i trasiga täcken, övervuxna hovar och vara mager, då skulle jag vara en dålig hästägare.

Människor för mig är inte mer än djur, men vi måste ta ett helt annat ansvar för de som är oskyddade och har ett lägre värde enligt normen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Alana82
2014-07-20 18:46
#2

 kanske lite off topic men slavhandeln i dag är större än den någonsin tidigare har varit, men idag kallas det bland annat för barnarbete, trafficking mm. och dessa människor behandlas ofta sämre än djur

(cirka 27 millioner män, kvinnor och barn lever i slaveri)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: