Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 850 ggr
KnutKrut
2014-07-14 21:57

Muskler, kondition och balans

Min häst har blivit lite rund och konditionen har blivit lite eftersatt av olika anledningar. Han brukar ta ganska lång tid att få igång, men han är lite till åren och är lite sliten. Han är genomgången flera gånger av massör (och av veterinär, men vi gör inga stora utredningar eftersom han är hobby/mulle och inte ska ridas hårt eller med högs krav). Han är så hel en gubbe på 17 år kan vara, men blir till och från stel främst i bakdelen och då masseras han plus att vi har fått ett antal ridövningar av vår instruktör för att han ska gymnastiseras i förebyggande syfte.
Något jag funderar över är att han stannar i uppförsbackar. Minst en gång beroende på hur lång backen är. Leder jag honom vill han gärna trava uppför och när han inte får det blir det stopp. Rider jag håller han skritt, men stoppar. Han vilar inte på något bakben utan ser snarare ut att sträcka ut/spänna bakbenen och ländrygg. Han ömmar inte, är inte ovillig att sadlas eller ridas och jag låter honom stoppa och han fortsätter snart att gå igen.
Frågan är hur vi kan bygga styrka och ork alternativt slita så lite som möjligt på honom? Vi har naturligt backigt på de flesta ridvägarna - vi klättertränar alltså inte.

Sen har vi utökat hästantalet. Vi har lånat en äldre fjording till äldsta barnet som vuxit ur b-ponnyn. Det är en äldre dam som de senaste åren haft något föl och sedan mest gått som sällskap och ridits sporadiskt. Hon har inga ryggmuskler. I övrigt är hon en ganska massiv häst, men rygg, manke och bogar är platta och muskellösa. Vår massör är på semester och hästen ska gås igenom innan vi börjar rida henne ordentligt. Nu tycker jag att det kan vara ok om barnen åker lite på henne barbacka. Sadeln ligger fel så det ska skaffas en ny. Hästen är annars framåt och vill gärna vara med så hon verkar må bra i övrigt.
Vi leder henne på skogspromenader i lugnt tempo. Vad kan vi annars göra för att få lite fyllning i ryggen på henne? Eller vad kan tänkas fattas henne? Hon har verkat vara lite öm om man trycker på ena bogen och när hon kom för 6 veckor sedan hade hon två tydliga knölar på ländryggen. De är nu nästan borta, men de har aldrig ömmat om man tryckt.
Precis som min häst ska denna, om hon stannar, användas främst för skogsturer och ingen hård ridning eller hoppning eller så.

Vi rider eller leder hästarna 4-5 gånger i veckan och i nuläget bara i skritt.

Annons:
Stallmima
2014-07-14 22:26
#1

Det är jättebra ni aktiverar era "pensionärer"  kan tipsa om sidan "Alyose" både på facebook och deras egen hemsida där man kan rådfråga om olika saker som gäller häst i allmänhet

LinaN
2014-07-14 23:28
#2

långa skritturer på era backiga ridvägar. Det brukar räcka bra till en början med, tänk bara på att huvudet ska vara max i höjd med manken eller gärna lite lägre för då är de dels avslappnade mentalt och kan fokusera på att få med sig ryggen och bakbenen på ett annat sätt. tänk öresundsbron ;) fast i uppförsbacke då ^^

sen tänk på att skritt i långa backar bildar mjölksyra, så kanske därför han stannar, och sen sträcker på sig, eller så stannar han och sträcker på sig för att det avlastar skönt på något ställe i kroppen utan att han för den sakens skulle behöver ha ont. Så att trava i uppförsbackarna är inget fel, ta vartannan i skritt och vartannan i trav även om det bara är en liten lutning. Det bygger och stärker på ett trevligt vis utan att man behöver anstränga sig onödigt mycket.

Annars är bommar tacksamma, antingen naturbommar i skogen eller på ridbanan så hästen får lyfta på fötterna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: