Annons:
Etikettträningstips
Läst 1966 ggr
Lovaldd
2014-07-12 10:13

Stegra

Hej! Jag har en liten ponny jag skulle vilja lära stegra. Någon som vet hue man gör eller någon förberedande övning till det?

Annons:
LinaN
2014-07-12 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja, men det är i regel inget som man villigt lär ut eftersom det krävs massor med kommunikation och kunskap innan man ens börjar på en så pass dominant övning som att stegra.

Så här kommer du troligtvis inte får någon hjälp med detta, finns flera trådar om detta sedan tidigare då folk mer eller mindre säger samma sak, det är för farligt för att instruera över nätet och är det det minsta osäkert i relationen mellan häst och människa så är det ett recept på katastrof.

Jag har inte lärt min häst stegra just för att han är redan dominant och stark i psyket och ge honom en sådan stark övning skulle troligtvis inte sluta väl. Det räcker med de gånger han har stegrat vid hantering, det är ingen höjdare.

Och jag i egenskap av Medarbetare på sajten vill uppmana andra att faktiskt inte dela med sig av HUR man gör eller teoretisera i hur man lär in det.

bilden nedan är på min häst och vår medryttare vid ett tillfälle där han inte alls vart samarbetsvillig och hellre ville springa än att lyssna på henne, då blev detta resultatet. och då lära in en stegring även om det är på kommando skulle inenbära att han börjar använda stegringen i värsta fall, som utväg när han inte får som han vill, även om han försökte det denna gången som fastnade på bild.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lovaldd
2014-07-12 23:11
#2

Okej, jag förstår. Men tror du inta att om man lär sin häst att stegra på kommando så kanske den ser det som nått bra att göra, och då kanske inte gör de när den inte vill sammarbeta eller försöka hota ryttaren? Bara tänkte lite, säkert har du helt rätt eftersom jag är helt ny i detta området.

LinaN
2014-07-12 23:25
#3

Jag anser att man måste kommit väldigt långt i sin hantering och definitivt inte när man är "helt ny i detta området" det är en katastrof som väntar på att hända.

Det är bara ett fåtal jag känner till som lärt in stegring på kommando till sina hästar och det är folk som sysslat med trickträning längre. Jag vet att det finns en duktig tjej som håller till på hällekis tror jag det var, som tidigare ägt hästen som spelade Sherdil och hon är en väldigt duktig tränare inom just trickträning och hästkommunikationsbiten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fjäril
2014-07-13 00:08
#4

Jag förstår faktiskt inte varför man skulle vilja lära sin häst att stegra på kommando? Till vilken nytta? Många hästar stegrar för att visa obehag, rädsla och det är absolut inget positivt. Det finns massvis av andra, mer säkra sätt, att arbeta med sin häst. Av egen erfarenhet är det just stegring jag vill undvika!

Sajtvärd på Övernaturligt

Minorca
2014-07-13 09:34
#5

Jag hörde/läste någon tränare inom nh, kommer inte ihåg vem. Det tyckte jag var bra, " när man kan lägga hästen på kommando i alla situationer, då kan man då kan man börja med stegring"

LinaN
2014-07-13 10:52
#6

#5 något sådant har jag också hört. Innan man ger sig in på dominanta övningar som stegra, spansk skritt osv så måste ett antal "underdåniga" övningar sitta som berget.

Jag kan tänka mig att man vill lära sin häst stegra för att uppnå det där "Black Beauty" idealet, en vacker häst på bakbenen. Men ärligt talat tycker jag att sånt hör hemma på film inte i vardagshantering och träning av en häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2014-07-13 10:55
#7

Såg också att TS skrev i en annan tråd att hon sysslar med AR och då kan jag säga att skillnaden mellan stegringar och LEVAD är en jäkla skillnad! Levad är en hög form av samling men eftersom du redan sysslar med AR så vet duhur stegen tills man har en så pass bra samling som kan hjälpa med en levad ser ut så då är det bara att jobba efter den.

Det är ju först den sträckta Pesaden som är i närheten av en vanlig stegring, men jag förstår ärligt talat inte vad den ska vara bra för när man har levadens enorma samling och gymnasticerande övning. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lovaldd
2014-07-13 16:02
#8

Oj! Är spansk skritt oxå en dominant övning? Jag har lär min stora häst spansk skritt och han missbrukar det inte och gör det bra på kommando .

ching
2014-07-13 19:17
#9

Jag tycker också att man nog ska vänta med att lära in stegra förens man har en riktigt bra relation och kommunikation med hästen. 

Men när man har en bra relation och kommunikation med sin häst och man tränar mycket trickträning och hästen kan en del olika tricks jättebra så förstår jag inte varför man inte skulle kunna lära den stegra. Har man en riktigt bra relation med hästen så har den ingen anledning att använda stegra mot än. Jag tycker det är jättefint med stegring och det kan vara en rolig grej att lära hästen, speciellt om hästen också tycker det är kul! Det är ju som vilket annat tricks som helst bara att man lär vara väldigt försiktig med vilken häst man lär det och att hästen och en själv verkligen är redo för det så att det inte blir fel.

Jag troligtvis lära några utav mina framtida hästar stegra och en massa andra tricks och konster, jag tycker det är jättekul med trickträning och det kan vara kul att bryta av med lite roliga tricks i vardagen ibland mitt bland allt annat tränande så att både en själv och hästen blir mer motiverad och tycker det är kul att göra saker tillsammans. Det kan ju stärka relationen också om man klarar av att lära hästen stegra och hästen inte vill använde det emot än.

Om man är rädd att ens häst ska börja använda det emot än så har man ju antagligen inte en riktigt bra relation med hästen heller.

http://horsethoughtss.blogg.se

Lovaldd
2014-07-13 22:25
#10

Aa, det är nog bra om jag väntar med stegringen till jag och Nea har fått en närmare kontakt med varann. Jag tänkte börja med de sju lekarna nu och de borde göra oss tajtare :-) Tack för alla råd

LinaN
2014-07-14 12:04
#11

#10 men inte tillräckligt skulle jag vilja påstå.

Inte ens David Lichman lär in stegra till sina hästar förrän de ligger utbildningsmässigt på level 5-6, hemstudierna tillåter bara upp till level 4 i utilning sen måste resten tas på campus. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lovaldd
2014-07-15 18:18
#12

Jag vet knappt nått om NH och har ingen aning om vad level 5-6 är eller campus…. Men okej :-)

LinaN
2014-07-15 18:42
#13

#12 det är en utbildningsstege som används inom Parelli natural horsemanship. Campus är precis vad det låter som, på skola/utbildning/universitet. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lovaldd
2014-07-16 16:39
#14

Okej, tack

Upp till toppen
Annons: