Annons:
Etikettträningstips
Läst 1903 ggr
supernatural
2014-07-09 22:59

Clickerträning

Är det några andra klickare här? 😃

Jag har jobbat mycket med negativ förstärkning sedan jag började med NH (tillexempel tryck på rumpan och när dom flyttar tar jag bort). I det stallet där jag har börjat nu har en tjej visat mig clickerträning, och det verkar väldigt roligt för både häst och människa! Så jag hade tänkt kombinera detta på något sätt, är det någon som vet om det typ går? Tillexempel: Jag vill få hästen att "avaktivera" bakdelen, alltså gå undan för tryck på rumpan. Då "tittar" jag först på rumpan, sen petar jag med spöet på rumpan, när han flyttar rumpan som jag vill att han ska då klickar jag och ger godis? Det blir ju både positiv och negativ förstärkning?
Målet är ju då att få honom nog känslig så han reagerar på första fasen: "blicken" på rumpan, och får godis redan då.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
Lovaldd
2014-07-12 15:48
#1

Jag tänkte oxå börja använda klicker. Jag är inte helt säker, men jag antar att du hör så som du skrev. Efter ett tag med klickerträning behöver du nog inte längre ge godis utan att du berömmer med bara klicket. Om du först använder spöet, och sen när din häst börjar förstå så trycker du mindre och mindre. Sen så behöver du kanske bara hålla handen lite över innan du bara kollar.

LinaN
2014-07-12 18:53
#2

Klick ska alltid åtföljas av godis. Annars är det bara ett tomt löfte.

Zaphix här på sidan har klickertränat en hel del med sin häst Dacke.

Däremot har jag förstått det som att det är inte så viktigt hur lång tid det går från klicket till belöningen, det kan ta en 4-10 sekunder när man väl lärt in klicket. Men godiset ska alltid till för att fortsätta motivera hästen att göra.
däremot så kan man nog be om samma sak ett par gånger med klick och sen ge godiset som avslutning. men som sagt, klicker är inte min rej, men gillar konceptet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
2014-07-16 20:35
#3

#2 Jag tycker man inte alltid måste ge godis för klick, det är bra att hästen inte motiveras för mycket av bara godiset utan ska tycka det är kul att göra rätt:) dock ger jag alltid godis vid klick iallafall nu i början. Har börjat och det går jättebra, min sköthäst kan bli väldigt intresserad av gräset när man är ute och går så därför klickar jag när han inte betar utan går efter mig och är duktig, efter ett tag bryr han sig mindre och mindre om gräset och slutar helt beta :) dock kan han sen när godiset är slut tappa intresse och börja beta igen men det jobbar jag med :) Det är jätteroligt och verkligen något för mig!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

emsyzz
2014-07-22 23:44
#4

Jag tycker inte att man borde sluta ge godis vid klick. Kåt hästen göra flera saker innan den får klicket om man inte vill ge för mycket godis.

TeeWeed
2014-07-23 01:48
#5

Jag hade en för godisglad häst som blev väldigt hetsig när det var godis i bilden, så jag belönade hellre med "pauser", som uppskattades jättemycket. Jag skulle inte vilja använda klickarträning på just den hästen, men på mitt föl skulle det fungera bra! Du får helt enkelt testa om det är något för er!:)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Lovaldd
2014-07-23 21:36
#6

Men om man låter hästen göra flera saker innan klicket så kanske den tror att det bara var det sista som var rätt?

Annons:
Lojs
2014-07-29 19:32
#7

Med klickerträning på häst har jag fått lära mig att man vara väldigt försiktig och inte pyssla med det utan att veta vad man gör. Jag är utbildad klickerinstruktör på hund och vi hade en halvdag på utbildningen om klickerträning på häst, och det var det viktigaste instruktörerna ville ha fram, de hade själva flera klickertränade hästar, men var noga med att det lätt kan bli farligt med så stora djur som börjar ta egna initiativ.  Särskilt viktigt är det att personer runt omkring som också sköter hästen är med på vilken metod man använder. 

Angående tiggiga hästar så är det bland det allra första man börjar med om man klickertränar häst att man lär den hur man ska uppföra sig runt belöningen, det är jätteviktigt att den lär sig att man aldrig kan få tag på godisen genom att buffa efter den, eller hitta på andra hyss. 

Här är en bra artikel om klickerträning för häst http://hastochhund.com/sida12.html

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

supernatural
2014-08-15 11:45
#8

#7 Det har jag övat mycket på :) Hästen är inte speciellt tiggig nu, ibland kan han vilja nosa i sidoväskan men slutar direkt.
Har lärt in det genom att först stå vid bogen - han luktade, buffade och höll på och jag lät honom göra det, höll bara för så han inte fick tag i godiset. Direkt han vände huvudet bort, om det så var för att han såg/hörde något eller bara blev less så klickade jag och gav godis. Detta fick effekt efter 2 minuter.
Detta sammanförde jag också i hanteringen, jag klickar när han står still när jag borstar, kammar, sprayar, masserar, flänger och klänger. 😃

Tycker inte det är så himla svårt, men det jag skrivit ovanför med att man lär dom att inte tigga är nog bäst. Jag freeshejpar inte heller nu i början, hästen är bara 4 år och vill inte att han tar till vad som helst för att få godis.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Englaa
2014-08-19 23:34
#9

Man bör ALLTID ge godis efter klicket. Annars kan du lika gärna strunta i den. Klickern är en markering för "där gjorde du rätt!" Om då hästen inte får sin belöning så kommer den så småningom sluta lyssna på klicket för det är inte säkert man får godis. Tycker det är jätte bra att man väntar ut hästen till den slutar tigga och då klickar för som ni säger är dom rätt stora djur. Har precis börjat klicka in min medryttar häst och han är jätte på godiset men så längre han tigger får han inget. Man måste ha säkerheten först. Klicker är väldigt effektivt och roligt tycker jag, gäller dock att vara snabb med att klicka när det önskade beteendet kommer men det lär man sig(; Har en bra övning för att lära sig klicka i rätt tid. Kasta upp en penna i luften, när den når sin högsta punkt i luften klickar du. Klicka även när det tar i marken. Man kan även öva på kompisar, ställ fram 3 muggar/glas och tänk ut hur du vill att dom ska stå. Sen låter du din kompis prova dig fram och klicka när din kompis gör rätt. Sjukt kul, samtidigt som du övar upp dig själv :D

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

[134643]
2014-08-23 11:38
#10

Jag har aldrig tränat häst med klicker, men däremot med råttor och hundar. För mig finns det två olika sätt, där det ena passade bäst för hunden och det andra sättet passade råttorna.

Alternativ 1: Precis som du säger, klicka när hästen gör det du ber om. Alltså, peta på baken - hästen flyttar bakdelen - klick och godis. Det är helt enkelt för att hästen ska veta i precis vilket ögonblick den gör rätt, men annars skulle ett "bra" och godis fungera precis lika bra. Enda skillnaden är att klicken är mer precist. Det här använde jag på råttorna, för jag behövde timingen då allt de gjorde gick så snabbt.

Alternativ 2: Freeshaping. Det här gör jag alltid med hundar, för att få hundarna att tänka själva för att försöka lista ut vad jag vill. De får alltså inga kommandon, ingen hjälp alls. Bara ett klick och godis när de listar ut det. Självklart blir hundarna bättre och bättre på det med tiden, i början så kan de få lite hjälp. Men t.ex, vill man lära en hund att snurra så står du själv helt still och väntar. När hunden tittar åt t.ex vänster så klickar du och ger godis. Då förstår hunden rätt snabbt att den ska titta åt vänster, sen ökar du svårighetsgraden och klickar fram kommandot snurra. Däremot så vet jag att många hästägare inte vill göra på detta sätt då de inte vill riskera att hästen tar för stora friheter. 

Man får hitta ett sätt som funkar för både sig själv och djuret man arbetar med helt enkelt 🙂

supernatural
2014-08-23 22:17
#11

#10 Jo, vet att man kan frishapea men vill som sagt inte göra det på en treårig, dominant tinkerhäst av uppenbara anledningar ;) Dock använder jag det liiite när det gäller att stå still! Jag har inget kommando för det utan det ska han göra när jag håller på med honom, borstar, fixar och sådär.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

[134643]
2014-08-24 11:23
#12

#11 Jag missade det inlägget helt, sorry! 😃

supernatural
2014-08-25 22:09
#13

#12 Luuuugnt :D

Men du borde testa klickerträning på häst, det är så himla roligt!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: