Annons:
Etikettträningstips
Läst 931 ggr
supernatural
2014-07-07 09:24

Inridning av treåring

Jag har precis blivit medryttare på en treårig valack som jag ska hjälpa till med i allt som hör till, och eftersom båda jag och ägaren är intresserade av NH är det såklart så han ska ridas in.

Ni som ridit in unghästar, hur lägger ni upp träningen? :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
hannan
2014-07-07 12:40
#1

En fråga först: Hur långt har ni kommit i hanteringen från marken? :)

LinaN
2014-07-07 16:23
#2

Jag ser till att ligga på minst en level 2 i kunskap (parelli då) hos hästen innan jag påbörjar en inridning.  Alla sju lekarna ska funka och sen börja leka med mer och mer rid-utrustning på hästen. Att långsamt lära hästen acceptera sadel och gjord osv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
2014-07-07 16:54
#3

Jag har inte börjat hålla på med honom än men ägaren har hunnit en liten bit. Låter jättebra det du säger LinaN!

Han ska såklart ridas in bettlöst också 😃

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
2014-07-07 21:15
#4

#3 oavsett bett eller inte så det viktigaste som finns vid inridningen i mina ögon är att hästen förstår friendly game (rytmiskt som inte betyder något) fast tryck och sen driving game. Skillnaden mellan driving och friendly är ju just det att driving ska innebära att man ska göra något, medan friendly betyder att man inte behöver göra något. Att hästen kanoch framförallt fröstår de skillnaderna tycker jag är viktigt.

Och sen att lära in ORS från marken innan man ens funderar på att sitta upp så hästen kan och förstår. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minorca
2014-07-07 21:57
#5

Frendlygames stående på en pall eller tunna så hästen tränas i att det rör sig ovanför manken

supernatural
2014-07-09 22:52
#6

Ja alltså jag har ju tänkt träna "klart" alla signaler, hjälper osv från marken så när jag frågar samma frågor på ryggen vet han alla svar :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
kvekki
2014-10-04 08:23
#7

Jag håller ju inte på med just PNH utan mer sunt hästförnuft rent allmänt. Jag löslongerar mina treåringar, lär de att gå fram, att stanna, sakta av -kombinerar mina hjälper från kroppspråket med rösthjälper. Jag lär de att flytta rumpan och komma med när jag backar. Sen börjar jag jobba med dom i repgrimman, samma saker och adderar en övning -att snurra. Lägger repet längs sidan på hästen, runt rumpan och stående snett bakom tar i repet så att de lär sig svänga. Jag repeterar inte så mycket då jag inte är för NH-världens "dominerande", kan de en övning går vi vidare o nöter inte mer bara för att "träna den". På med sadel och vänj vid den några gånger. Sen upp o sitta! Hästen kan ju redan orden/ljuden för att gå fram och för att stanna. Att ta i repet åt sidan kan de ju oxå :-) Har två treåringar nu, lika gamla men är väldigt olika personligheter. Den ena rids ut och jag red väl ut typ femte gången jag satt på henne. Väldigt cool, klok och lättlärd häst! Den andra är smart men lättstressad och flyktbenägen, så henne rider jag bara i rundpaddocken ännu. Hon lär fort men jag litar inte på att hon inte flyr om något händer ute. Så tar nog några mer turer instängda för att verkligen befästa iaf stoppsignal… Unghästar är verkligen underbara att jobba med! Så mycket glädje, nyfikenhet ocharbetsvilja!

LinaN
2014-10-04 17:33
#8

#7 fast det du beskriver "Jag repeterar inte så mycket då jag inte är för NH-världens "dominerande", kan de en övning går vi vidare o nöter inte mer bara för att "träna den". " stämmer ju inte överens med min syn på NH. 

Att göra en övning, tills hästen förstått eller bryta av med en annan övning som hästen kan för att återfå självförtroendet osv är mycket viktigt. Ibland när vissa saker inte fungerar (som brukar fungera) gör jag andra saker innan jag återgår till det jag ville göra. Att blint göra samma övning om och om igen oavsett hästens engagemang och kunskapsuppvisande är bara destruktivt. Speciellt om man har en häst som inte gillar repetition, sen är det toppen om man har en häst som behöver mycket trygghet i övningarna att faktiskt nöta. Men överlag så är de flesta hästarna jag mött och tränat och lekt med den varianten som vill ha stor till större variation i arbetet. min hittar på hyss om man gör samma sak förlänge. Då är det mitt ansvar att se till att arbetet/leken varierar på ett sätt som håller honom intresserad och alert. Men också ger vila och beröm där det passar, men även detta ska vara lagom mycket. Vilar vi för länge så blir min uttråkad av det.

Det viktiga inom NHn oavsett vilken inriktning är just att se till hästens kunskapsnivåer och behov. Det ska inte vara en militär precision med allt. Det motverkar allt vad NHn egentligen går ut på eftersom den ska ju egentligen skilja sig från kavalleri-ridningen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: