Annons:
Etikettträningstips
Läst 876 ggr
hannan
2014-06-28 10:34

Vad kan jag göra annorlunda?

Hejsan!

Jag är sen ett par veckor medryttare på en islandsvalack på fem år, en intelligent, lekfull och nyfiken liten herre, om än lite nervig än så länge. Han har varit bortlämnad för inridning ett par månader och sen han kom hem så är det jag och en annan tjej som har hand om honom, ägaren är inte involverad överhuvudtaget. Han har inte blivit tränad enligt NH tidigare men är väldigt lyhörd när det gäller att följa den som leder honom, man behöver aldrig ta i grimskaftet vid start och stopp etc.
Jag applicerar NH på all hantering och har även mer strukturerat börja köra de första fyra lekarna. Han är helt cool med att man tar på honom överallt med händerna men inte bekväm med att jag slänger grimskaftet över ryggen etc. Han har även väldigt svårt med Porcupine Game. Oavsett var på kroppen trycket är så backar han, utom på rumpan där han snurrar iväg som sjutton istället. Det är omöjligt att få honom att flytta i sidled. Även när jag står riktad mot den punkten och riktar all fysisk och mental energi där. Antingen står han som fastvuxen eller börjar backa.
Har ni någon idé om vad jag gör för fel? Ska jag helt enkelt låta det vara för tillfället och lägga mer energi på friendly med grimskaftet etc. så han är helt trygg med det? Kan det vara därför han gör som han gör, för att han vill ha koll på mig och inte flytta åt ett håll där han inte ser mig?
Ett annat förvirrande moment för honom (och frustrerande för mig) är att den andra tjejen inte har vare sig kunskap om eller intresse av NH utan bara vill rida. Jag är rädd att det ska förstöra hans lyhördhet och göra honom okänslig för mina subtilare kommandon, men jag kanske målar fan på väggen.
Är det någon som har några idéer om varför han reagerar som han gör och vad jag kan göra annorlunda?

Annons:
fikka
2014-06-29 11:44
#1

#0

Det tog lång tid för min pålle att bli bekväm med att gå undan för tryck och det händer att han fortfarande "fryser fast". Hans första reaktion när vi gör något nytt är i princip alltid, som du skrev, antingen att frysa fast, eller att backa (jättemycket, jättesnabbt! :D ). När min häst backar beror det på att han inte förstår vad jag vill att han ska göra, blir stressad och vill "ta sig ur" situationen. Jag brukar vänta tills han backat klart,  sen går jag fram några steg (istället för att följa efter honom), klappar lite och väntar tills han slappnat av och testar sen övningen igen. 

Vi tog det i korta, korta pass i början och jag berömde mycket vid minsta antydan, d.v.s. om jag ville att han skulle flytta bogen, räckte det med att han lade över tyngden från ena benet till det andra o.s.v. :)  

När han fryser fast brukar det antingen bero på 1) att han bara inte riktigt känner för det den dagen. I det läget är han lugn och då gör jag helt enkelt något som han tycker är roligare för att få upp motivationen

eller

 2) att han slår av och håller emot för att han inte förstår vad jag menar.  I dessa fall brukar jag testa att göra det i skritt i stället eller gå en liten bit först för att "låsa upp" honom. Låter kanske knäppt men funkar på min pålle :P

hannan
2014-06-29 12:38
#2

Tack för ditt svar! Låter precis som "min" pålle! Jag får helt enkelt ta det lugnt och berömma vid minsta antydan till respons, precis som du skriver :)

LinaN
2014-07-03 21:01
#3

du har en häst som backar för att du ger eftergiften på backen oavsett om du vill att han ska flytta sidledes eller ej.

Så applicera trycket, håll kvar/följ efter hästen sålänge han rör sig i "fel" riktning. ge eftergift när han flyttar rätt. Ställ hästen så att den inte har annat val än att röra sig ifrån trycket, använd en vägg eller dylika. dvs sätt upp omgivningen så det blir lättare för hästen.

Be om små förflyttningar, flytta framdel för sig, och bakdel för sig. osv…. många gånger så blir det eknlare om man isolerar och plockar isär övningarna till beståndsdelar och lär in en del åt gången :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hannan
2014-07-04 10:35
#4

#3

Fick en lektion av min superduktiga svägerska (annspann tror jag hon heter här) som friskade upp mitt minne (har inte haft tillgång till häst på typ fyra år) och visade mig lite nya saker. Faktiskt precis så som du skriver :)
Jag har också haft problem med att han är väldigt rädd om ryggen och drar iväg vid uppsittning (jag har tolkat det som smärta/obehag och har masserat med arnikaliniment vilket har hjälpt en del) men efter att hon hjälpt mig och jag efter det har stökat en massa vid hans rygg och slamrat med sadel och stigbyglar de (två) gånger jag varit där sen dess så kunde jag igår sitta upp på en häst som stod HELT blickstilla! Hans ägare var med, kan säga att hon stirrade, haha! Hon har tidigare tittat på mig som att jag var helknäpp när jag har hållit på med mina "konstigheter", men nu fick hon se vilket resultat det ger! Känns så himla bra! Så coolt att de små skillnader i bemötandet gör sån enorm skillnad i förståelsen.  Är lyckligt lottad som har en så duktig lärare här hemma, och en massa duktiga personer här att fråga :D

Upp till toppen
Annons: