Annons:
Etikettträningstips
Läst 614 ggr
96sara
2014-06-02 13:24

Vägrar lämna sin hästkompis

Jag har ett sto på 22 år som vägrar gå när man försöker rida ut på henne själv. Vanligtvis rids hon tillsammans med vår andra häst men det är inte alltid någon annan kan eller vill rida och då måste jag kunna komma ut på henne själv. Hon är väldigt nervös av sig när man rider två också och hoppar till för minsta lilla sak, och hon vägrar ofta gå först då med. I skritt kan det funka men så fort vi ska trava eller galoppera funkar det nästan aldrig och vår andra häst måste vara före. Hon har tidigare stått på ridskola så jag vet inte om hon har blivit riden på själv förut. Jag vet att hon är rätt gammal men på något sätt måste jag ju kunna stärka hennes självförtroende och förtroende till mig så att hon kommer våga gå ut själv med mig och rida framför sin kompis.

Annons:
LinaN
2014-06-02 23:20
#1

något du kan börja med är att rida med kompisen som handhäst, så du tar med bägge ut = bägge blir motionerade. och det gör att den här hästen måste gå framför men ändå har den andra hästen tätt inpå.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

96sara
2014-06-03 11:13
#2

Tack för tipset, det kan jag prova. Fast målet är ändå att kunna få ut henne själv sen. Så när hon känner sig bekväm vid att gå först när den andre är bredvid, ska jag försöka gå ut med henne på promenader när jag går bredvid sen för att hon ska vänja sig vid att gå med bara mig och sedan prova rida när hon är bekväm med det också?

LinaN
2014-06-03 16:44
#3

#2 testa testa testa! :) 

Börja med att skapa en förutsättning som gör att det funkar, ändra sedan spelreglerna allt eftersom hästen blir trygg med dem. Rid ut med handhäst, gå ut själva, sitt upp själva när ni är på väg hemåt igen osv osv. Testa o se vad som funkar och inte, vad som funkar sisådär och vad man kan ändra.

Kan du tex rida en slinga som gör att din häst kan se den andra hela tiden? för att sedan lägga in en liten sväng som går bortom några träd eller buskar/hus etc i säg 2-3 minuter innan din häst kan se kompisen igen.

Mycket handlar om att hästen känner sig otrygg med människan, att flocken är säkrare och tryggare. Speciellt på en ridskolehäst som kanske bar har gått som led-häst och aldrig som tät-häst kanske just pga att den varit osäker och inte kunnat gå först.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

96sara
2014-06-04 09:38
#4

Tack så jättemycket, jag ska prova mig fram! :)

LinaN
2014-06-04 13:33
#5

och kom ihåg att använda din fantasi, tänk dig in i hästens situation, läs på om psykologi mm så får du en bredare bild av vad som pågår i din hästs huvud :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: