Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 875 ggr
JustMySelf
2014-05-30 19:33

Matproblem

Det mesta fungerar bra i hanteringen med min häst. Han är egentligen väldigt dominant med med tiden har vi lärt känna varandra och han lyssnar mer på mig nu. Jag är väl ganska ny inom NH men seven games och de flesta markövningar fungerar bra, ridningen fungerar ännu bättre. Hur som helst känner jag inte att ledarskapet är något problem, utom när det gäller en sak… Vi har seriösa problem när det kommer till mat. Så fort det finns något att äta i närheten slutar han lyssna. Att leda honom ute fungerar inte, varannan meter försöker han stanna och äta. Att leda honom i stallgången fungerar inte heller, jag måste vara beredd hela tiden när vi går förbi en höpåse. Även när jag rider drar han tyglarna ur händerna på mig och stannar för att äta. Att skritta ute är lika jobbigt varje gång, oavsett om det är på kort eller lång tygel. Trav ute funkar men det händer att han stannar, galopp är det enda tillfället han inte ens försöker. Det kanske låter som en skitgrej, men nu är det knappt kul att rida ut längre, och jag tänker ju inte rida i ridhuset hela tiden. Jag promenerar med honom ibland och det går bättre än att rida, men det är fortfarande kroppsstyrka eller att ställa sig i vägen som gäller för att hindra honom från att beta, och det är inte så jag vill ha det. Inte bara för att det är irriterande, jag tycker det är läskigt när han inte lyssnar på mig. T ex när han stannar och betar i vägkanten, det kommer en bil och han vägrar lyssna på mig oavsett kroppsspråk, röst, skänklar etc. Haha, det låter som att jag är 7 år och har en ouppfostrad shettis, men jag är 20 och har ett halvblod… Kan tillägga att det inte är hunger det handlar om då han har fri tillgång på gräs ute och halm inne, plus hö inne då men begränsat. Nu blev det här jättelångt men jag behöver verkligen er hjälp… Vad ska jag göra?

Annons:
supernatural
2014-07-07 09:42
#1

Verkar som att han inte har respekt för dig.
Något att tänka på är att det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel!

Tillexempel så när han sätter ner huvudet och äter vänder du hans huvud mot dig och får honom att gå på en jätteliten volt. Runt, runt, runt, runt, några varv. Sen styr du iväg "från" gräset (t.ex till mitten av ridplanen) och då sitter du heeelt stilla och bara slappnar av. Sen om han går till gräset igen gör du samma sak med små volter och sen styr bort och gör ingenting.
Han kommer lära sig att gräs=jobbigt arbete, och därför undvika det i senare tillfällen. Men kom ihåg att vara konsekvent! Ger du dig en gång kommer han lära sig att tjatar jag bara nog länge så ger hon sig. 🙂

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
2014-07-07 16:27
#2

Enklaste någonsin-knepet när man sitter på hästen och den dyker ner för att käka gräs är att släppa ena tygeln och hålla kvar i andra. Finns inte många hästar som kan fortsätta dyka ner med huvudet på tvären… Funkar på min store, det som är problem är att man själv inte är snabb nog att släppa ena tygeln när de gör det.

Just det här med att äta gräs är ett återkommande problem som många har. Tyvärr så har jag tränat bort det mesta av detta problemet med min häst när han stannar och betar när vi leder honom. Så blir inte lika lätt att visuellt visa hur man kan göra för att få rätt på det eftersom han ofta tar upp hvuudet när jag ber om det. Sen har jag inte direkt fler hästar som jag kan låna för att göra klipp på hur man kommer tillrätta med det hos en individ som är ännu mer envis än vad min häst är.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[134643]
2014-07-09 23:27
#3

Jag gör som #1 beskriver, och tycker att det funkar rätt bra. Rider jag och hon tar en tugga så får hon trava en bit eller jobba på annat sätt. Det är dock inget problem när man leder, men jag antar att samma taktik fungerar där. Sen går det väl, om man har massa tid och tålamod och inte förväntar sig ett resultat på en rätt lång tid, att lära in ett "varsågod-kommando". Att när hästen sitter fast i/med dig, så får den inte äta om du inte sagt varsågod. Jag har börjat träna det här med min pålle. Om jag leder henne så går vi några meter, sen går jag ut mot gräset och gör en överdriven gest och säger varsågod högt och tydligt. Hon får äta en stund, sen går vi vidare, och efter några meter får hon ett nytt varsågod. Jag har ingen aning om det funkar, eller om hon fattar, men det finns inget negativt i det hos oss och jag har inte fått några problem av det, så vi tränar vidare 😃

Gronstedt
2014-07-10 10:22
#4

TS, utöver tipsen ovan kan du, när du skrittar, lägga tyglarna i kors över sadelns framvalv - då tar det emot när han försöker dyka och det enda som händer är att han drar sig själv i munnen = inte kul och inte lönsamt. Om han trots allt lyckas dyka ned, så hala upp huvudet med ena tygeln och DRIV! Ponnyspark och spö om han inte lyssnar på mindre. Och rid sedan med höga krav på prestation en liten stund. Det behövs förmodligen bara en gång eller tre, så inser han att det inte heller var så lönande.

Att lära in ett varsågod, som #3 skriver, är också bra. Då vet hästen att det lönar sig att uppföra sig.

Upp till toppen
Annons: