Annons:
Etikettallmänt
Läst 1240 ggr
Iinnaa
5/23/14, 8:27 PM

Kan någon hjälpa mig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har några problem med min 15 åriga b-ponny kille Sigge som jag haft sedan januari som ni kanske har lite tips på hur jag kan få ordning på. Han är ett riktigt matvrak som helst vill stå i hagen/boxen och äta hela dagarna och tycker väl mest det är onödigt att motionera. Dock tycker jag att han måste motionera för att hålla sig frisk. Så vi är inte överens där ;) Han är känslig på hjälper (tex när ledrepet drar så följer han med efter lite dragande) men ändå dominant och han stor vilja även fast han lyssnar på mig. Han drar ju inte iväg med mig helt okontrollerat men han testar och försöker få slippa det mesta. Men när HAN vill så är han pigg och allert. En mysig och jättesnäll ponny som är väldigt orädd i övrigt.

Det första är när det kommer till att få honom att stanna när vi är ute och går i repgrimma och ledrep. Är han lugn och så då går han efter mig ca 1-2 meter på slakt rep. När jag då stannar och ska få honom att stanna bredvid eller bakom mig så går han lixom förbi mig och vänder sig mot mig och stannar framför mig med sitt huvud mot mig (och hoppas på att få en godisbit :D) Jag har bifogat en bild på hur han gör (ursäkta mina ritkunskaper i Paint). Hur får jag honom att stanna bredvid/bakom mig? Samma gäller när han är pigg då går han mer framför mig och jag hamnar vid bogen. Gör jag då halt eller har ett tryck i repgrimman så han ska sakta av så saktar han av i någon sekund men sen är han där framme och går igen. Och jag har läst att är JAG ledaren så ska jag ha position framför honom och är HAN ledare så hamnar jag vid bogen, och jag vill ju vara ledaren även när han är pigg…

Nästa problem är när han är lös i hagen (jag stänger av en del i hagen som jag har som paddock då jag ej har tillgång till någon) och jag vill att han ska motionera där i rep eller lös. Först går det bra ett par varv och sedan vill han äta gräs och då när han inser att "det finns ju gräs som är bättre än att springa" så blir han typ sur på mig när jag kräver att han ska röra på sig igen. Då kan han börja sparka bakut och kasta sig åt olika håll. Hur får jag honom att inse att han ska lyssna på mig och inte sparka mot mig (han vänder sig och sparkar bakut men inte varje gång utan ibland sparkar han åt nått annat håll så är inte bara mot mig). 

Sista problemet är när jag kör honom så kör jag honom på en väg som går 1 km bort från stallet och sen kör man mot stallet igen och så kör man förbi stallet och iväg bortåt igen. Bra motionsslinga när jag inte kan åka ut i skogen och köra (vi har dåligt med körvägar). Men han går med på att bli körd en gång på den vägen men sen när man ska iväg på runda 2 så börjar han kasta sig och lyssnar inte på tömtagen utan går mot stallet igen. Hur får jag honom att lyssna på mig så jag kan motionera honom där? 

Är detta "problem" som är typ helt omöjliga att få bukt med eller går det att lösa? Jag vill ju ha kul med honom och jag älskar honom, så jag är jätterädd att jag inte ska kunna köra och ha kul med honom om han alltid ska bråka :(

Annons:
Rafflan
5/24/14, 10:36 PM
#1

Först och främst, att han går förbi dig har inget med ledarskap att göra, och jag anser att en människa inte kan vara ledare över en häst då vi inte är en häst. Men hästen ska respektera människan och göra det vi ber den om.

Ang problem 1 att han går förbi dig, ta med ett spö och håll ut bredvid dig när du gör halt och se om han stannar bakom spöt, om han gör det håll då spöt på samma ställe varje gång så han lär dig att det är där han ska stanna. Ger du honom godis när du tränar att han ska stanna? ge då godiset bakom din rygg inte framför dig så kanske han hellre håller sig bakom? dock är det säkraste att ha hästen bredvid sig, ifall dem går bakom och blir rädd kan han ju hoppa på dig :)

Andra problemet har jag tyvärr inga direkta tips på, är hästen matglad och det finns mat på marken är det svårt, har du honom i lina kan du ju dock dra upp huvudet på honom när han försöker beta :)

Sista problemet är det bara att vara bestämd och vissa att han får inte gå till stallet förens du säger det, det är du som bestämmer och han ska respektera det :)
Går han i sidled eller vägra lyssna på dig när du sitter i vagnen skulle jag hoppat ur, leda honom i rätt riktigt och sen hoppa i vagnen igen :)

Iinnaa
5/25/14, 8:13 PM
#2

#1 Tack för dina svar :) Ska testa det med spöet!

Iinnaa
5/25/14, 8:15 PM
#3

Ingen annan som vill dela med sig av sina tips och ideer kring mina problem? Allas tips och tankar uppskattas :)

SimoneNA
5/27/14, 12:19 PM
#4

problem 2: Du kan lära honom att han inte får äta förens han har sprungit. T ex leka Point to point. Du bestämmer t ex vid DEN grästuvan får han äta, men ingen innan det. Det är lättast att börja med lina här. Så småningom kommer han att vilja springa, för då får han äta. Lär ett kommando för äta, t ex att du pekar på marken och säger varsågod. Se gräset som ditt, att han måste fråga om lov innan DU ger honom.

Lite konstigt förklarat kanske, men hoppas du förstod 😉

Zaphix
5/29/14, 8:50 AM
#5

I körningen bör i i det läget ha med en groom som sitter i vagnen och kan hoppa av och leda om det skulle behövas. Livsfarligt om hästen inte lyssnar på tömtagen.

Du bord einte köra nu utan gå tillbaka till tömkörning och lösa problemen där.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

supernatural
7/7/14, 9:53 AM
#6

Jag skrev detta på ett annat inlägg också men kan ta det här med!

Se till att hästen vet att det är lätt att göra rätt och svårt/jobbigt att göra fel!

Problem 1: Hästen går förbi dig. Här kan du göra på olika sätt men jag skulle använda positiv förstärkning (något läggs till alltså) när han gör fel. Tillexempel kan du ha med dig ett litet spö/en pinne/vad som helst haha (se bara till att du har vant honom vid den, friendly game alltså) så när du stannar så sätter du ut spöet och viftar lite så om hästen fortsätter gå så går han in i piskan och tycker det är lite irriterande så då lär han sig hålla avstånd.
Ett annat exempel man kan göra är som jag skrev i ett annat inlägg alldeles nyss; när han går förbi dig så vänder du dig helt om och går åt motsatt håll och sen stannar. Om hästen inte följer efter dig "går han in" i grimman (använd helst repgrimma här eftersom vanlig stallgrimma är ganska stum i signalerna) och får lite irriterande tryck. Hästen kommer märka att "om jag inte stannar bakom min matte och är uppmärksam på vad hon gör så vet jag ju inte vad hon ska göra och kanske får ont på huvudet!".  :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: