Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2610 ggr
Fjäril
2014-05-23 18:44

Svullen vid kinkkedjegrop?

Hej, Igår upptäckte jag att vår tjej var svullen (mjuk och oöm) vid kindkedjegropen, inte vid ganascherna alltså. En liten, knappt synbar men jag går igenom henne varje dag och upptäcker därför minsta sak. Hon är frisk i övrigt och de i stallet hävdar att så kan en del hästar få i värmen men jag har inte sett det på någon av mina tidigare hästar. En annan variant är om hon ätit något olämpligt? Ingen ansåg att vet. skulle behöva titta på det så länge hon inte verkade dålig på annat sätt. Den har inte gått ner idag men verkar inte besvära henne. Kan jag träna som vanligt ändå? Läste om symtom på kvarka men det tror jag inte det kan vara, då ska de väl som sagt bli svullna vid ganascherna?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Zaphix
2014-05-23 20:57
#1

Kan den inte fått något bett? Fästing?

Är inte kvarka. Då är hästen svullen bakom ganscherna, har hög feber, snorig och ev. hostig. Påverkat allmäntillstånd.
Min häst har haft kvarka, han var rejält dålig då, inte bara lite svullen. Så det kan du vara lugn med.

Jag som är hypokondriskt lagd tempar min häst varje dag och skriver alltid ned vilken temp han har så jag kan gå tillbaka och se förändringar. Vilket är en bra sak att göra för att få koll. Skulle det ändå vara kvarka skulle det märkas på tempen. Så för att slippa nojja över det, tempa hästen.

Men trots min hypokondri och vilja att ta ut veterinären för minsta lilla skulle jag inte oroa mig över din hästs symptom. Utan ha koll så inte svullnaden blir värre, kolla noga efter ett sår, hålla koll på tempen då den kan bli förhöjd vid infektion och bara avvakta.

Jag satsar alltid på taktiken att ta den lugnt med träningen om jag nojjar för hästen, för jag tar min oro på allvar. Brukar ha rätt känsla, så litar på den. Hästen lider inte av att träna lugnt ett tag liksom.

/känd som "hypokondrikern" i min hemstad

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Fjäril
2014-05-23 21:27
#2

#1, En till hypokondriker här ;) Jo jag tempar regelbundet eftersom hon går under ganska hård träning, eller vi är på väg dit i alla fall (hon är en travhäst) men jag är väldigt noga med henne och oroar mig för "minsta" lilla :) Jag tog tempen igår vid lunch men eftersom hon kom utifrån precis (het värme) visade den 38.0. Jag tog inte det som feber, hon brukar ligga på 37,5. I eftermiddag låg hon på 37,8. Pigg som vanligt och ingen andra symtom. Kanske är ett bett. Avvaktar och kollar om det lägger sig. Tack för svar!

Sajtvärd på Övernaturligt

Zaphix
2014-05-23 22:35
#3

38 är lugnt när det är varmt. Mitt djur som under vintern har max 37.7 ligger ofta runt 38.5 under sommaren. Ett kallblod som lätt blir överhettead, svettas bara han står still i hagen under varma sommardagar och kan inte tränas hårt under sommaren då han blir så påverkad av värme.

Är lätt att nojja upp sig för småsaker. Jag var in till kliniken för att jag var säker på att min häst hade cancer, men knölen var bara en inkapslad talgkörtel. Veterinären skrattade länge åt det den dagen.

Trodde hästen var halt (till mitt förvar har han en liten rörelsestörning i snabb trav, men inget som märks i vardagen eller påverkar om han intye skulle travtränas) och tog honom till klnik. Han var inte halt. Han var den finaste och mest jämnmusklade häst veterinären sett på länge. Ett halvår efter jobbade min vän på kliniken och fick höra om den fina hästen som ägaren trodde var halt.. Det tyckte veterinären var en rolig historia. ;)

Dyrt att vara hypokondriker.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Fjäril
2014-05-23 22:57
#4

Tack för att du delar med dig så! Jag har inte kommit så långt i min hyponkondri men de tycker nog att jag är väldigt "tramsig" i stallet där vi står. Fast å andra sidan är jag hellre noga/"överdriven" en gång för mycket :) Den här svullnaden har jag inte sett på henne innan men vi har heller inte haft henne någon sommar tidigare (köpte henne i vintras). Någon pratade om svettkörtlar men jag vet inte. Hon verkar som sagt inte bry sig om det, hoppas det lägger sig snart.

Sajtvärd på Övernaturligt

Zaphix
2014-05-23 23:22
#5

Lägger det sig inte kan man alltid ringa och rådfråga veterinären via telefon och kolla vad de tror om saken och om det är värt att kolla upp. För att stilla sin oro.

Lät min häst skrittvila en sommar i onödan pga. att han var så gallig i ena hasen och veterinären jag pratade med två gånger sa att det var normalt att de kunde bli så om sommaren och var han inte påverkad av det var det lugnt. Jag trodde dock inte på det och lät honom skrittvila, insåg nånstans i augusti att dte på besiktningsprotokollet vid köp stod att han var gallig på ena hasen.. Hade bara blivit mer gallig pga. att det var sommar.

Så ringa är bra, men man ska nog lita till veterinären också. ;)

Trots allt sånt här tycker jag fortfarande att det är bättre att vara överförsiktig än vara som de flesta andra är, normalt obrydda och lugna.

Numera har jag dock turen att till jul ha en nära vän som är nyexad veterinär. Hon kollar gärna på min häst när jag nojjar och säger "det är lugnt" och ger en bra förklaring till varför det är lugnt. Henne litar jag på. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Fjäril
2014-05-23 23:28
#6

Så vill jag också ha det, en nära vetvän, och gärna en hovslagare också ;) Vi har en veterinär som kommer regelbundet, jag frågor honom om det håller i sig. Jag går också på allmäntillståndet, märker direkt om hon ätit/druckit mindre (vilket inte hänt ännu) och jag har stenkoll på hur mycket hon brukar få i sig, detsamma gäller hur hon beter sig i boxen. Bajset ska vara på ett ställe, annars vet jag att hon fått för lite hö och bökat runt för det. Ja, man lär känna sin häst. Om hon inte skulle reagera på att jag/vi prasslar med morotpåsen så skulle jag veta att något inte står rätt till. Sedan lyssnar jag på min magkänsla. Den går jag inte emot (fast jag får lyssna en extra gång så det inte är oron som talar) :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Upp till toppen
Annons: