Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6635 ggr
camilla1987
2014-05-21 23:05

Hantering - galna hästar!

Ursäktar uttrycket "galna hästar" men nu börjar det gå lite för långt känner jag. Ska försöka fatta mig kort

Jag har sedan 5 v tillbaks arbetat som stallskötare på ett tävlingsstall om 28 hästar. I arbetet ingår insläpp/utsläpp av alla dessa hästar och hästarna är verkligen av "tävlingsnerver" och är hela tiden på tårna (vissa även på benen) och sjukt nervösa och tittiga. Det börjar bli för svårt för mig att hantera dem

Jag vet inte hur jag skall vara konsekvent och tydlig med att hantera dessa. Om jag tar en häst som exempel: Hon står i en sto hage om 5 hästar och har alltid väldigt bråttom både ut och in, men speciellt vid utsläppet är det väldigt bråttom för henne, trots att hon är bland dom första stona att få gå ut till den hagen. Jag har fått tipset att bara GÅ och inte låta henne få idéer, men det fungerar inte i längden, hon går på väldigt snabbt samtidigt som hon går väldigt tätt intill och liksom skjuter bogen mot mig, detta gör hon inte för att vara dum men jag får hela tiden trycket från bogen på mig och risken att bli trampad, så jag vill ju självfallet säga till henne att flytta på sig, men om man stannar det minsta eller säger till henne det minsta blir hon direkt förbannad och kalabaliken börjar. Hon stegrar, lyfter upp huvudet och blir verkligen 3m hög, snurrar runt mig och försöker slita sig iväg. Trots att jag leder alla hästar med kedja känns det inte säkert att gå med henne bredvid både tågväg och bilväg när hon kan bete sig såhär, och när hon verkligen dragit igång har jag inte kunnat lugna henne/få stopp på henne utan jag bara börjar gå raskt mot hagen och släpper henne, säkerheten först liksom..  Hur ska jag egentligen göra med henne?

Sen har vi unghästarna. 3-4 år ligger dom flesta på och dom är verkligen av nerver allihop. Dom är rädda för traktorer, gräsklippare, plötsliga höga ljud. Hela vägen från hagen går dom liksom med huvudet högt i skaft och flåsar från näsborrarna, och det som får mig lite skraj är att om det börjar bli läskigt för någon av dem börjar dom gå närmre mig, och jag vet att om dom blir skrämda så hoppar dom mot mig, inte från mig. Jag försöker alltid bibehålla en lugn sinnesstämning eftersom detta smittar av, men någonstans i mig har jag alltid den känslan att OM något händer och jag tappar hästen är det kört. Jag är liksom konstant rädd för att tappa dem

Hästarna verkar allihop ha blivit hanterade med detta att bara GÅ framåt hela tiden och inte hinna ge dem idéer, så om jag kräver det minsta av dem så blir dom förbannade allihop. Behöver jag stanna innan jag går över bilvägen, flytta dem från mig eller liknande så åker dom på bakbenen. Säkerheten för både mig och hästen försvinner liksom

Jag tror problemet ligger i att jag inte har fått respekten av dem än, jag tror inte att hästarna känner sig fullt säkra med mig. Vissa av hästarna är lugnare och med dem fungerar allt prima, jag tar vissa hästar 2 och 2 från hagarna men 70% av alla hästar är omöjliga.

Jag tror inte heller att jag riktigt vet hur jag ska bete mig OM en häst börjar stegra. Vad ska jag göra då egentligen? Rycker jag till blir bara allt värre. Det har börjat gå så långt att jag knappt vågar ta vissa hästar längre, det vrider sig i magen varje gång jag ska släppa ut/ta in vissa av dem

Vissa blir stressade när dom ser att de flesta hästar börjar gå ut/gå in och då är dom på tårna redan från start. Jag vet inte hur jag ska göra med dessa

Hjälp VAD ska jag göra?

Annons:
Knorran
2014-05-22 09:48
#1

Problemet med tävlingshästar är att dom är ganska stressade sen får dom ingen uppfostran. Har du provat att ryta lite, så dom vaknar till liv. För som du beskriver så skiter dom fullständigt att du går där. Ta på dig en ridhjälm varje gång du ska leda dessa hästar. Något som du kan prova är att ta en annan väg till hagen. prova vänd henne och gå tillbaka till stallet när hon gör så, gå en volt. avbryt henne när du ser att hon håller på bara skjuta ut dig med bogen. Ryt lite bestäm använd rösten visa att jag är här och du går inte på mig ta din plats. VA INTE RÄDD! 

Om hästen stegrar slit allt du kan så du får ner den, och vänd så du går tillbaka till stallet chocka dom lite så dom inte hinner tänka så mycket. men jag vet tävlingshästar är svår och dom kan bli väldigt jobbiga har själv jobbat i ett travstall. Men problemet är att alla måste göra så för det är inte lönt att bara en person försöker få dessa individer ner på jorden, så tyvärr i många fall är det bara att åka efter i snabb takt till hagen.. allt beror på vad stallchefen har för inställning ..

LinaN
2014-05-22 11:05
#2

"Jag tror problemet ligger i att jag inte har fått respekten av dem än, jag tror inte att hästarna känner sig fullt säkra med mig. Vissa av hästarna är lugnare och med dem fungerar allt prima, jag tar vissa hästar 2 och 2 från hagarna men 70% av alla hästar är omöjliga."

Problemet ligger inte hos dig, det ligger i att INGEN lärt hästen respektera människan genom att inte gå på och trängas. och framförallt ignorerat ett oönskat beteende genom att så snabbt som möjligt få ut hästarna… vilket i sig blir en belöning, om de beter sig illa så får de komma ut snabbare….

#1 Kan inte hålla med dig om detta du skriver sist i ditt inlägg:

"Men problemet är att alla måste göra så för det är inte lönt att bara en person försöker få dessa individer ner på jorden, så tyvärr i många fall är det bara att åka efter i snabb takt till hagen.. allt beror på vad stallchefen har för inställning .."

Vi har 17 hästar i mitt stall varav 3 är tävlingshästar med mycket nerver och väldigt lite hjärna… Och sen har vi allt från pigga gubbstruttar som inte kan stanna till unghästar (eller rentav 11 åringar som beter sig som om de vore 3) och samtliga vet vad som gäller när jag tar ut dem eller om någon annan tar ut dem. Vi är två som sköter utsläppen på vardagarna, jag och en tjej till. Hon kopplar och leder ut fortare än kvickt vilket för att vissa hästar stressar och vägrar gå in i hagen bland annat. Denna hästen som vägrar gå in i hagen har jag inga problem med. Går hon inte in på första försöket så tar jag det lugnt o väntar ut henne, det brukar ta 2-3 minuter extra, medan den andra tjejen ställer in hästen och ringer ägaren som själv får komma ut och ta in hästen. Mycket handlar om attityden hos den som hanterar hästen.

Vi har en vallack som gärna bits och tjyvnyper folk, han gör inte det med mig längre för jag bet tillbaka, men säger någon åt honom så reser han sig på bakbenen eller hugger när han inte får som han vill.

Men åter till orginalfrågan, konsekvens, skyddsutrustning såsom handskar, hjälm och ett minst 4½m långt ledrep, gärna 6-7m långt är en säkerhetsåtgärd som hjälper enormt! eventuellt även säkerhetsväst om det är sparkande hästar.

Sen ta dem en och en, det tar längre tid men man får samtidigt bättre kontroll på hästarna individuellt. Skicka hästen i en cirkel runt dig, eller i en halvmåne framför dig. Men det kräver också att hästarna har någon som helst grundläggande respekt för människan och det verkar ju inte direkt finnas i dagsläget…. så jag vet inte riktigt hur man ska hjälpa dig. Alla hästarna hade mått bra av lite NH-träning speciellt de delarna som går ut på att respektera utrymme och att öka självförtroendet hos hästen…. men det är ju lättare sagt än gjort när man inte äger hästarna själv och förväntas göra ett jobb.

jag har ju fått skit av folk i mitt stall för att jag "tränar" deras hästar, men när jag sedan kontrat med att "tycker du det är ok att din häst går över mig? trampar på mig? biter mig eller knuffas?" och oftast är ju svaret nej, det är inte ok. Och den stora skillnaden är att annat folk oftast tar till kedjor och spön, medan jag är effektiv i mitt kroppsspråk och med grimma + grimskaftet. Att gå snällt när man leder är grundläggande…. och det är något som så många slarvar med speciellt när det kommer till tävlingshästar…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

finest.se/silverbjälke
2014-05-22 19:15
#3

egentligen enkelt, basic… börja från noll och var bestämdare och hårdare än du egentligen vill vara. 10-15cm mellan hand och grimhake, reagera direkt du känner tendensen och armbåge i bogen vid behov, växla skitsnabbt till varm mjuk röst och stanna eller sakta in för en mjuk öm klapp bakom örat vid minsta bra sak. du visar vem som bestämmer, vad som inte är ok och du visar vad som är rätt.

bli inte arg, utstråla inte ilska för du utstrålar du rädsla och osäkerhet. var bara jävligt bestämd och metodisk men blixtsnabb på att slå om till ömhet och närhet.

camilla1987
2014-05-22 19:48
#4

#1

Jag fungerar inte riktigt som dom andra som hanterar hästarna gör, med deras tänk att bara GÅ liksom. Jag ryter alltid till och rycker till med grimskaftet om hästarna börjar stegra/snurra runt/slita sig. Jag tolererar det bara inte

Men att börja kräva så mycket att vända tillbaka till stallet eller liknande GÅR INTE för det blir bara värre och värre med den hästen vid minsta lilla. Jag undrar så vilken metod jag kan ta till som faktiskt fungerar, det är lite därför jag skrev på denna sajten eftersom jag känner att jag nog bör börja samtala lite med henne på hennes språk. Idag fick jag ta ut henne bakom en annan häst så jag höll henne mot hästens rumpa hela tiden annars hade det inte gått. När jag ska öppna grinden till hagen vill hon bara slita sig och galoppera iväg jag hinner alltså knappt stänga grinden och knäppa loss kedjan innan hon är iväg. Fick fina brännmärken på händerna, så handskar ska jag absolut börja använda

#2

Nej hästarna är verkligen inte hanterade. Och eftersom insläppet/utsläppet sköts av personal gör aldrig ägarna detta själva, det är fåtal gånger dom kan hämta in hästen från hagen för att rida eller dylikt men dom är aldrig där i utsläpps-hetsen då alla hästarna vill UT. Jag märker att om en häst t.ex står inne halva dagen och sedan släpps ut, vilket händer rätt ofta, är dom betydligt lugnare. Det är liksom hetsen vid utsläppet och insläppet som ställer till det

Jag vill kunna arbeta ordentligt och kunna hantera dessa hästar, därför behöver jag nog börja samtala med samtliga på deras språk. Jag måste på något sätt säkerställa min roll och visa att jag tolererar inte trams och jag VILL INTE diskutera med dig på vägen ut

Jag förstår inte hur man som ägare kan ha sin häst såhär.. en unghäst valack måste jag leda med ett långt utsträckt grimskaft och ha honom 3 m från mig på andra sidan vägen annars blir det direkt farligt. Jag måste också med 3 sek mellanrum hela tiden rycka i grimskaftet för att säga till och inte ge honom idéer, allt efter ägarens bestämmelser

Jag tar dom 1 och 1 alltid, det är bara de fåtalet hästar som är lugna och som jag kan ta tillsammans som jag gör det med. Resterande går det verkligen inte, speciellt inte eftersom vi också har två hingstar här som hela tiden vill göra sig hörda och alla stona verkar brunsta just nu

När dom börjar stegra vet jag inte hur jag ska göra eftersom minsta tillsägelse/ryt/ryck förvärrar allting. Jag behöver bli med hårdhudad men vet inte HUR och vet inte VART jag ska börja. Det känns nästan som att jag blåst alla chanser med dessa hästarna eftersom jag inte varit sån från början

#3

Nej ilska försöker jag undvika och jag har hittills inte fått något vredesutbrott utan det är mest rädslan för att tappa dem som börjar gro i mig får då är det kört, då sticker dom iväg och jag får omöjligt tag på dem. Fysiskt är dessa hästarna starkare än mig men jag vill kunna vara starkare psykiskt. Ska försöka ta till mig detta att vara hård och gör dom rätt vara mjuk men samtidigt har jag blivit varnad här att jag absolut inte ska gulla med dom och berömma/klappa

Hur är jag egentligen på bästa sett konsekvent utan att förvärra allt och sätta mig i en farlig situation?

Vad hade egentligen NI gjort i min sits?

LinaN
2014-05-22 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Just ja, det där med stegringarna, ett långt ledrep gör att du kan hålla dig på säkert avstånd, plus att ett längre rep ger dig mer hävstångseffekt om häsetn försöker lämna dig men det krävs timing.

När de stegrar låt dem stegra, håll dig undan i din ände av repet. här är min NH-instruktör som jobbar med en av hästarna som jag jobbar med. halvblod, hopphäst och ett sjujävla psyke. På bilden stegrar hon väldigt lågt. Med mig har hon stegrat än högre. Men lösningen är att ge henne utrymme att "bete sig illa på" för till sist har de testat allt/blåst av överskottet och går snällt med en. Den här hästen har sprungit över folk, tryckt till en med bogen, skickat ut bakben när man går förbi henne på stallgången. Bitits och hållt på…

Samma när häsar bockar, ge dem utrymme så de inte är för nära och låt dem hållas. Det är iaf min filosofi, de får gärna bete sig som de vill, UTE I SIN ÄNDE, kommer de nära mig så sjasar jag bort dem en bit med hjälp av repänden eller en carrotstick (som inte ska förväxlas med ett spö.)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2014-05-23 08:17
#6

Hur självsäker och trygg är du när du hanterar hästarna?

Är du osäker?

Kan ofta bero på människan som hanterar, inte bara att hästen är ouppfostrad. Sett det på flera ställen, att endel människor kan knappt leda ut endel hästar till hagen, medan andra människor är häster hur väluppfostrad och artig som helst med utan att de någonsin behövt fostra hästen.

Är skillnad på vad människan utstrålar till hästen, endel är naturliga ledare, andra inte.

Så fungerar hästarna bra med någon, kolla hur hen agerar och känn efter vad hen utstrålar.

Jag är ingen naturlig ledare, jag är naturligt osäker och rädd av mig. Så jag väljer numera bort stall där jag behöver hantera andra hästar än min egen regelbundet, jag orkar inte jobba med mig själv jämt och jag och min häst fungerar bra tillsammans. Det räcker för mig. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[Shettisar]
2014-05-23 09:23
#7

Tycker det låter vansinnigt att ägarna till hästarna bara begär att andra ska sköta om farliga djur,enbart för att dom själva inte orkar/vill/kan uppfostra sina djur. Tävlings hästar eller ej de ska väl för sjutton kunna hanteras av människor? Hade aldrig ens tänkt tanken på att låta en annan person hantera min häst om jag visste att den inte är ordentligt uppfostrad och dessutom riskera livet ??Vad är det för hästägare?

*~HamsterHamster~*
2014-05-23 18:59
#8

Människor tävlar och rider, tävlar och rider. Hästarna är outlastade och är heta mod hinder och alla undrar varför. De är ej uppfostrade och gör som de vill. Hästägarna orkar inte bry sig om mat och ta hand om dem själva. De tänker inte på hästen och rider med hård hand och använder dem som maskin. 

Sånt blir allt vanligare och jag blir vansinnig -.-

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

finest.se/silverbjälke
2014-05-23 19:09
#9

Jag håller med LinaN i mycket här MEN har en egen infallsvinkel då jag till99% bara har heta hopphästar för tävling på relativt hög nivå och ungefär 1/4e del av dem är hingstar = det kan vara nerv och explosivitet varje dag.

Det kommer innebära skaderisk för att få bukt på problemet, lägg kedjan över nosryggen om du har kedja, eller dra den genom munnen, håll den KORT dvs allt över 40cm rep är extrarep om det händer nåt, ryck inte konstant, dra till hårt och bestämt och håll kvar vid minsta tendens. det må låta hårt och det är inte så man håller eller hanterar häst men det är så du tar fajten och markerar och får den att följa dina direktiv varesig det är ett kul sätt eller inte. det bör iaf inte ta dig mer än 3-4dagars arbete att komma väldigt långt i utvecklingen, du ska inte behöva kedja ens på hingstarna egentligen men under en övergångsperiod så måste du nu våga hålla kort, våga gå in och dra bestämt,hårt och hålla kvar sakta dra nedåt och gå inte framåt-stanna tills lugn infinner sig, skrammla-pyttesmå ryck under sakta gång därifrån för att påminna om vem som har makten. det är meningen hästen ska funka utan kedja och med slakt grimskaft även om den är het, nervig och halvblod och hingst men resan dit kan vara tuff och emot sina egentliga principer i allt från 3 till 14 dagar nu. du kan inte mjäka eller hönsa du blir överpromenerad och nonchalerad. de kan bita stora hudflikar av varandra och sparka med full kraft bakåt på en kompis bog för att markera ledarskap och följare så glöm mjäkighet i ingångsskedet om du ska vinna dess respekt.

(med betoning på respekt, INTE rädsla)

*~HamsterHamster~*
2014-05-23 19:15
#10

#9 Tycker inte att det låter som respekt för hästen någonstans! Det finns andra metoder.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

camilla1987
2014-05-23 20:32
#11

#5

Den bilden du bifogade visar mycket bra hur hästarna här ser ut. Sådär ser de flesta ut i all slags hantering och tänk er då att gå ut med dessa och passera både tågväg (där man ibland måste stanna och låta ett tåg köra förbi) och bilväg. Och mitt i allt står kompisarna och rå-gnäggar från hagen så hästen blir ännu mer galen

Det du skriver lät logiskt, att låta henne stegra av sig och FÅ UT allt trams och förhoppningsvis kanske hon kan lugna sig och gå med mig till hagen som en normal häst. Men där kan det också hända att hon blir ännu mer förbannad om hon märker att vi står stilla och inte går till hagen, att hon förvärrar allt och denna hästen jag skriver om kan mycket väl ha tendensen att bara vända sig om och rusa iväg. Jag har börjat att ta ut henne först (av stona i stohagen) men valackhagen + alla fållorna måste ut innan stona för dessa ston har en tendens att stressa upp förbi passerande hästar. Men bland stona går hon ut allra först och det senaste har jag alltså bara GÅTT och nästan rusat för att få ut henne, klarar inte längre av när hon kör igång med sina stegranden. Hon har heller inte lärt sig avstånd (som enligt mig är det mest basic att lära en häst) så hon stegrar och snurrar bara närmre och närmre mig hela tiden

Sen kom jag på en till grej, ang det du skrev. Är det bäst att låta henne stegra av sig eller kan det visa henne att jag accepterar det hon gör? Självklart ska hon hålla AVSTÅND och göra sitt på sin sida (som du skrev) men är det inte allra bäst att visa att man INTE accepterar minsta lilla stegring och att det inte ska finnas några diskussioner mer?

#6

Nja skillnaden mellan mig (som för den delen arbetar heltid, det är till 80% bara jag som släpper ut/släpper in hästarna) och de andra är att dom är mer självsäkra i VAD dom ska göra (vilket är att bara GÅ)

Hästarna beter sig likadant med vem som helst, det är därför ett utsläpp kan ta upp mot 2 timmar eftersom vi hela tiden har problem med att gå normalt med dem och 2 hästar måste vi longera i hagen tills någon kan komma och stänga grinden, det funkar inte att stänga den själv och släpper man sticker dom ut direkt

Ja, jag är osäker. I det att jag är rädd att tappa dem, den rädslan gror i mig varje gång jag ska ta ut/ta in dem. Jag försöker hela tiden att utstråla säkerhet och jag vill att allt ska gå bra, jag ger dem alla varje dag en ny chans att bete sig bra men det är varje dag förgäves. Jag kan gå 10 m med en häst och allt funkar bra, jag ler inombords och allt känns helt OK men sen slår det aldrig fel att det oväntat kommer något utbrott

#7

Jag håller med dig fullt ut! Det är i mina ögon obegripligt att dessa hästar inte fått någon uppfostran och att allt ska åligga på mig hela tiden. Kommer hovslagaren mitt på dagen ska jag hämta in hästen och sedan släppa ut efteråt. Detta har jag faktiskt slutat tolerera så jag har numera lagt upp att jag släpper ut/tar in en häst EN gång per dag. Annat får dom sköta själva. Det är obegripligt hur dom kan dyka upp och be mig hämta deras häst för att dem ska rida.

#8

Ja ibland undrar jag vart hästvärlden (eller tävlingsvärlden) tar vägen. Alla hästar är på fullservice (allt fixas av mig) och det är kring tävlingar eller träningar i våra maneger som dom hanterar hästarna själva. Jag hade önskat att dom kunde ta ut sina egna hästar en dag och se hur dom beter sig, och sedan inse att lite uppfostring behövs faktiskt ..

#9

Kedja använder jag och den drar jag under hakan. I mina ögon ger den en bra eftergift eftersom om hästarna går lugnt med mig så hänger den löst medans om en häst börjar stegra eller snurra dras den åt.

Jag vill ta till mig och uppfostra dessa hästarna, det är fullt behövligt om mitt jobb ska kunna utföras korrekt och att jag ska kunna TYCKA OM mitt arbete. Men jag tror inte att jag kan börja med allihop på en och samma gång, utan det är kanske bäst att börja med en häst i taget och lägga all kraft på det? Samtidigt vill jag självklart vara konsekvent och tydlig med ALLA och då krävs det nog som du säger att jag börjar visa vem som bestämmer. Unghäst valacken jag skrev om måste jag gå och rycka var 3:e sek annars får han ett utbrott. Med övriga ger jag alla en chans att bete sig snällt, men om något börjar drar jag åt med grimskaftet och håller i trycket tills dom slutar och då släpper jag = eftergift. Ibland rycker jag till och ryter till och stannar samtidigt, för att sedan fortsätta gå när hästen står still. Men det är så oförutsägbart med dessa om dem lugnat sig för en grej/släppt en tendens kan en ny dyka upp 2 sekunder senare. Som sagt alla är av nerver och ingen av dom kan gå med ett lågt avslappnat huvud utan alla huvuden är högt i skaft. Ibland känns det som att dom hittar på saker att bli förbannade för

Idag gick det så långt med en viss dam att jag fick akut slänga in henne i skrittmaskinen annars hade jag nog blivit övertrampad. Vi fick vara 2 som tog in henne med varsitt grimskaft på varsin sida. Såhär SKA det inte behöva vara!

LinaN
2014-05-24 00:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#9 jag skulle nog aldrig sätta kedjan genom munnen på en häst, då leder jag hellre med stigbett eftersom kedjan i sig kan ha vassa skarvar samt att det blir en gag-effekt som uppmuntrar hästar att faktiskt gå uppåt istället för neråt.

Samt att jag har själv erfarenhet av att sätta kedja över näsan på häst, och vart med om att ett ganska nätt ryck tryckt hål i huden på nosryggen och det är verkligen inte försvarsbart när hästen rycker med huvudet och man rycker tillbaka. Det hade vart en annan femma om hästen hade slitit sig och klivit på grimskaftet att det blev hack.

"Sen kom jag på en till grej, ang det du skrev. Är det bäst att låta henne stegra av sig eller kan det visa henne att jag accepterar det hon gör? Självklart ska hon hålla AVSTÅND och göra sitt på sin sida (som du skrev) men är det inte allra bäst att visa att man INTE accepterar minsta lilla stegring och att det inte ska finnas några diskussioner mer?"

Jag använder mig av en hel del psykologi och det jag kommit fram till är att hästar som inte stegrar för att de är regelrätt livrädda utan stegtrar pga dålig uppfostran, eller de är uttråkade eller testar är att göra tvärt emot vad alla andra gör.

Dvs om andra rycker och sliter och skäller och har sig så stå i din ände av repet flina åt fanskapet som far runt och säg till hästkraken att h*n är fin, och så redig som håller sig i sin ände av repet. 

Kan visa en bild till av samma sto som jag visade innan från i torsdags, när vi kom in i ridhuset så var hon otroligt explosiv, for runt, skutta, bockade och hade sig (men lät faktiskt bli att skicka ut bakbenen mot mig! och inga stegringar alls!) Lät henne blåsa av lite av sin överskottsenergi och hålla det på en nivå som vart behaglig (hon är även konvalescent efter kotledsinflammation i fram och under igångsättning så hon får inte härja för mycket) och istället för att bråka med henne som andra i stallet gör, så lät jag henne hållas. Hennes tokerier gick över på mindre än fem minuter och sen började vi jobba lite. Först på en lina och sen på två.

Detta är alltså hästen som sliter och drar, sparkar, stegrar och backar i högt tempo för att mejja ner den som håller i tömmarna när man tömkör. Och vi tömkörde i en 5-10 minuter utan några konstigheter. Och i slutet började hon verkligen anstränga sig för att förstå och samarbeta!

Tycker den här bilden säger mycket om hur långt man kommit med inte särkilt mycket jobb alls egentligen. jag har jobbat med henne 5 minuter om dagen 2-3 gånger i veckan de senaste 3 månaderna när vi tar på grimman och går till hagen. Och sen en 4-5 tjugominuters pass i ridhuset på lina. För den här hästen är detta harmoniskt, hon behövde lära sig att respektera människans utrymme, och hon lär sig att lyssna på människan också. Det är en väldigt intressant resa. 

Men jag kan också säga som så, att hade jag inte tränat NH med min egna häst i snart 4½ års tid så hade jag ALDRIG vågat ta mig an denna hästen för jag hade inte kunnat lösa hennes problem.

har  jag sagt att hon är hopphäst men har klaustrofobi? ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
2014-05-24 22:28
#13

Är hästarna vana att gå så blir dem förvirrade när du krånglar och säkert därför dem dummar sig.

Gör det enkelt för dig, vad vill du? gå från stallet till hagen. Ja men gå då, led dem i rask takt rakt fram, få dem att fokusera framåt och du fokuserar på målet, att ta hästen till hagen. Du fokuserar inte på hur högt dem har huvudet, hur saker runt hästarna kan skrämma dem, du fokuserar på att hästen ska gå framåt till hagen.
Ang att dem går med bog emot dig, öka tempot, gå snabbare och se om det hjälper :)

En kompis i mitt stall skulle ta in min häst, han är en sån, "ta och gå häst", han kan göra halt, vända osv. Men då ville kompisen som höll på med NH tränat på sitt sätt med min häst, att han skulle gå som hon ville så hon började volta, backa, stanna, volta igen, osv, och min häst gjorde allt hon bad om men fattade noll av vad målet var då hon i hans värld "krånglade". Hon ville att han skulle gå bakom henne men han är lärd att gå bredvid ;)

Annons:
camilla1987
2014-05-25 00:03
#14

#12 Hm ja, jag ska försöka tänka lite som dig kring dessa hästarna då. Ska testa att låta dom stegra/bocka/snurra av sig på sin ände och sedan se om dem lugnar ner sig och kan fortsätta gå med mig. Jag tänker dock inte bete mig som övriga personerna gör, alltså fortsätta GÅ medans dom bockar och stegrar, det dom strålar ut är ju att det är ok och det vill absolut inte jag stråla ut. Jag ska göra som så att jag låter dom tramsa av sig och fortsätter sedan att gå när dom lugnat sig/står still. Är det rätt metod du syftar på?

Jag kan ju inte förvänta mig resultat de närmsta dagarna, men om jag hittar en bra metod och håller fast vid den kanske det på sikt kan lösas framöver. Jag tror som så att hästar kan bete sig annorlunda med olika personer, och tror mycket väl att dom ska kunna bete sig normalt med mig även om dom kanske inte gör det med de andra. Det blir en sorts uppfostring om jag börjar lära hästarna hur de ska bete sig vid ett utsläpp eller insläpp, vad jag tolererar och inte tolererar. Dock är ju inte psykologi och NH överlag en stark sida hos mig ..

Men att det fungerat så bra för dig med den hästen på bilderna du bifogade visar ju att det faktiskt GÅR. Hur beter sig denna hästen i hanteringen av andra människor? Gör ni alla samma metod, eller är det endast du som arbetar med den?

#13 Saken är inte att de dummar sig för att jag krånglar till det, dom stegrar/bockar/snurrar/sliter sig i all hantering av alla som hanterar dem. Hästarna är av nerver och får dessa utbrott utan förvarning, och skillnaden mellan mig och de andra är att när hästarna får sina utbrott fortsätter de att GÅ med en bockande och stegrande häst vid sidan om, medans jag säger till hästen och visar att den inte får bete sig såhär. Med dessa hästar blir allt dock värre om man försöker säga till eller kräva någonting från dem, men deras beteenden sker hela tiden med vem som helst.

Ska försöka ha det du skriver i åtanke. När jag går in i boxen och ska hämta en häst tänker jag inte på vad som hände igår, utan jag ger verkligen alla en chans att bete sig normalt och håller den tanken i mig. Som skrivet det kan fungera 10m men sedan kommer verkligen alltid en utbrott från ingenstans när vi går. Och det är DÄR mitt problem ligger

Jag undrar ibland hur det hade sett ut om en riktigt duktig och vettig hästmänniska kom och släppte ut dessa hästar, som Pat Parelli. Hade så gärna velat se vad han hade gjort .. ;)

finest.se/silverbjälke
2014-05-25 08:53
#15

NU nämnde du något viktigt, den värsta hästen är alltså den som stått skadad en tid??? Vad äter den? den ska alltså behålla del av hull men äta mindre än vanligt eftersom den inte förbruka, och den skall gå ne på havret eller ta bort det helt, den skall absolut inte ha tillskottssocker som tex betfor och den skall inte ha hö-hösilage från förstaskörden som är proppfull av energier och sockerhalter. Är du säker på att den är "dum" ??? kan den inte vara extremt understimulerad och med överskottsenergi den inte fått utlopp för på så länge så det ist satt sig mentalt.

betydligt fler beteenden än man or är direkt relaterade till vad man ger dem att äta och betydligt fler beteenden än man tror kan ändras genom kosten. hästens psyke är extremt styrt / påverkat av vad den år i sig. Många saker man tror att man får träna till förbannelse för att åtgärda kan ändras bara av deras mat.

Rafflan
2014-05-25 13:11
#16

#15 behöver inte vara foder relaterat, min häst fick enbart hö och mineradel men blev så uttråkad av att bara gå i hagen när han vart skadad så han var svår hanterad då han vart så uttråkad och understimulerad :/

*~HamsterHamster~*
2014-05-25 15:17
#17

#16 det kanske händer så också, men om man ger havre och annat som ger energi så blir de ju ännu hetare när de inte kan springa av sig och arbeta riktigt.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Rafflan
2014-05-25 15:23
#18

#17 jo det är klart, men det är inte alltid hästar är heta pga foder, endel är det naturligt, det var det jag menade ;)

LinaN
2014-05-25 17:25
#19

#14 inte att de nödvändigt står still men att de iaf slutar med stegrandet och bockandet. när du slutat, så gå vidare, börjar de igen stå still o håll hästen ifrån dig.

Denna hästen testar sin ägare konstant, tömkörning har inte funkat för dem alls som jag beskrev innan. Leda till hagen går bra för henne, men den andra tjejen som har släppt ut hästen har haft en hel del problem, hur det sett ut på jourerna vet jag inte mycket mer än att många tar henne med kedja under hakan. 

Det är bara jag som arbetar med hästen på rent NH-vis, hennes matte arbetar mest traditionellt men även börjat anamma lite NH eftersom hon insett att detta är en häst som kräver enormt mycket både fysiskt och psykiskt. 

Men den här hästen börjar göra rejäla framsteg vilket jag är väldigt glad för :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2014-05-26 16:00
#20

Hade en häst förut som var väldigt ouppfostrad när jag köpte honom plus att han var ganska nervig. Han gick alltid med bogen vid min sida och tryckte gärna lite mot mig. Ställde sig på mina fötter, ville inte flytta sig osv. Tränade lite NH för en tränare men har använt de enklaste grejerna på nån av hästarna i stallet där jag står nu för dom beter sig lite likadant som han gjorde. Om ska hålla ditt tempo, om hästen går för fort, håll in den. Om den inte accepterar, rygga den. Inte ett steg utan några meter. Gå vidare som om inget hänt. Går den förbi dig, upprepa. Du kan även vända hästen för att få den att lyssna men då ska den vändas från dig, sätt ena handen på huvudet och den andra i luften i höjd med hästens öga. Vänd lugnt men bestämt. När den lyssnar kan du prova att göra "trycket" mindre, dvs ta ner handen och sen ta bort handen från huvudet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Rafflan
2014-05-26 18:15
#21

#20 dock när man tränar en häst ska den vara lugn och fokuserad, inte stressad och hålla på och stegrar/bockar/snurrar/sliter sig osv, om TS ska börja vända och backa hästen tror jag det finns en risk att hon skadas…

Linnea
2014-05-26 21:27
#22

#21 Eftersom hon arbetar i ett tävlingsstall så tror jag inte det finns nån specifik tid för den här sortens träning, hon lär få göra det när hon är på väg ut med dom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

camilla1987
2014-05-26 22:35
#23

Jag har försökt att observera hästarna noga de senaste två dagarna och försökt att dra slutsatser. Jag har låtit utsläppet ta 2-3 h för att verkligen kunna vara där för varje enskild häst och jag har både bra och dåliga nyheter

Med stoet som jag nämnde, har jag verkligen försökt vara konsekvent och stark i mitt psyke. Med denna tjejen är inte frågan OM hon ska börja dumma sig, utan NÄR. Och mycket riktigt igår började hon stegra/snurra/bocka och ha ett riktigt rodeo-ryck som jag faktiskt aldrig skådat förr, hon vägrade lugna sig denna gången och hon höll på i säkert 20 minuter. Men jag tänkte på det LinaN skrev, om att låta henne få ut sitt trams och att jag mer ska ha inställningen att "ok, jag väntar ut ditt trams du, gör du ditt och när du är klar fortsätter vi gå" så istället för att börja rusa mot hagen stod jag alltså still och lät henne härjas. Igår var det alltså inte bra, hon blev mer explosiv än någonsin. Men IDAG när det börjades igen slutade hon mycket snabbare, jag tror hon höll på i 5 min och gav sedan upp. Jag hoppas innerligt på att hon lärt sig från igår att vi går inte till hagen förrän hon slutat, och eftersom hon så gärna vill ut kanske hon börjar förstå att bockningar/snurrningar/stegringar bara fördröjer allt

Sen har vi en äldre valack som verkligen har FÖR bråttom ut. Han stegrar inte, utan han är mer explosiv på det sättet att han nervöst travar bredvid mig och är "på tårna" han håller sig alltid vid min sida, men är otroligt nervös. Med han ligger problemet när jag ska släppa honom i hagen, som tur är går han själv, eftersom jag INTE hinner stänga tråden innan han är iväg. Jag håller ett hårt grepp om grimskaftet men han, vid ingången, snurrar alltid runt och reser upp huvudet. Och eftersom jag har kedja på honom, måste jag ta tag i grimman och knäppa loss, och där är jag alltid rädd för att förlora mina fingrar om han just då vänder om och drar iväg. Tips på vad jag skall göra i den situationen? För att kunna stänga tråden och knäppa loss grimman utan att förlora mina fingrar. Hur skall jag på bästa sätt lära honom att vara lugn vid släppet i hagen?

Med unghästarna går de bättre. Jag hoppas och hoppas att det gäller förtroende hos dem. En herre född 07 som visserligen kanske inte är unghäst längre, men som verkligen beter sig som det, har börjat kunna gå med sänkt huvud bredvid mig och slappna av. När det kör förbi bilar reser han på sig, men annars går han faktiskt med sänkt huvud i höjd med mina händer, och han har börjat visa intresse för att gå och snutta och slicka på dem, så det tänker jag låta han göra.

Fast valacken på 3 år kan det inte gå bättre med, han måste hanteras på samma sätt och jag har svårt att inse varför man som ägare vill ha en sådan häst. Han är fin och har potential i ridningen, men i hanteringen är han helt hopplös och ibland livsfarlig. Nu har jag blivit erbjuden av ägaren att ge honom lugnande vid utsläppen vid behov, eftersom han är ett så hopplöst fall

Resterande hästar som travar bredvid mig när vi går, som stegrar vid krav/om vi stannar och som snurrar och reser sig har jag fortfarande problem med men jag känner att jag KAN INTE ta allihop på en gång. Det jag vill fokusera på nu är stoet, den äldre valacken och unghästarna.

Jag har tillgång att kunna arbeta med dem i något av våra ridhus, men då får det vara en häst i taget som jag ger några dagar att fokusera på. Och visst där kan jag kräva på ett helt annat sätt, eftersom rädslan att tappa dem är borta då, men jag vet inte om en tillsägelse/uppfostring där även kan gälla vid utsläpps-hetsen? Kan det vara så att hästen kan, med tiden, kunna gå med mig perfekt i manegen men att den vid utsläppet blir likadan som alltid? Eller kan jag på något sätt ta den chansen att säkerställa min roll, och att hästen på något sätt inser att den inte kan tramsa med mig längre?

Gronstedt
2014-05-27 10:21
#24

#23: "Och eftersom jag har kedja på honom, måste jag ta tag i grimman och knäppa loss, och där är jag alltid rädd för att förlora mina fingrar om han just då vänder om och drar iväg. Tips på vad jag skall göra i den situationen? För att kunna stänga tråden och knäppa loss grimman utan att förlora mina fingrar. Hur skall jag på bästa sätt lära honom att vara lugn vid släppet i hagen?" Ett säkerhetstips här är att du knäpper loss kedjan och lägger grimskaftet dubbelt över remmen som går mellan nosgrimman och käkremmen under hästens haka INNAN du öppnar grinden. Om han då kastar sig iväg behöver du bara hålla i ena änden av grimskaftet, så dras det loss och han är lös. Även om du tappar grimskaftet är chansen stor att det snart lossnar från grimman och ramlar av. Det har ingen uppfostrande verkan, men du får ha dina fingrar kvar Blinkar.

Du kan använda det dubbelvikta grimskaftet på samma sätt som ett vanligt för att begära att han ska stå stilla tills du ger honom lov att dra. Mitt bästa tips för att få en häst att ta det lugnt vid utsläpp är att vända den runt med nosen mot grindens insida, stänga grinden och vänta tills den står stilla (om det så bara är en sekund) och släppa loss den då. Då är det bra om man inte måste fippla med kedjor utan kan säga "Duktig pålle - stick iväg då!" så fort den slappnar av och väntar lite.

LinaN
2014-05-28 14:15
#25

#23 att hästens "utbrott"tog kortare tid idag är ett bra kvitto på det du gjorde dagen dessförinnan! Frågn är inte om, utan när. Well var beredd på att det kan hända men utgå inte ifrån att det ska hända även om det oftare är en fråga om när än något annat. hästar är geniala på att läsa av de minsta signalerna som inte ens vi själva är medvetna om att vi ger dem.

Många hästar som är sådana häringa och har bråttom ut har aldrig fått lära sig att stå stilla vid grinden, de som hanterar hästarna släpper dem fortare än fan och stänger grinden = hästar som far ut i hagen som om de stod i startbox på täby galopp…. Vi har några som betett sig så, och jag har vart noga med att vända dem i grinden så de står med näsan mot öppningen innan de får gå sin väg. Det funkar ju bra om manbara har en häst att hålla koll på.

Men något jag tänkte på, hur funkar det om hästarna vart ute, sen kommit in, och sen ska ut igen. Är de lika hetsiga då?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

camilla1987
2014-05-30 08:19
#26

#24 Ja, det kan jag faktiskt använda mig om som säkerhet. När jag står utanför och grinden är stängd, kan jag knäppa loss och sätta fast den löst så att OM han rusar dras den av och jag slipper tjuvas med honom

Alternativt att jag knäpper loss och sätter fast grimskaftet som vanligt på ringen under, så att jag kan hålla fast honom när han rusar/snurrar runt och när han lugnat sig kan jag snabbt knäppa loss. Dit NÅR jag iaf, när han håller upp huvudet som han gör når jag faktiskt inte upp till sidan av grimman där jag knäpper kedjan

#25 Ja jag tycker också att det känns som ett positivt kvitto att utbrottet tog kortare tid. Sen dess har jag faktiskt inte plockat ut henne, eftersom hon stått inne de senaste dagarna pga att ägaren trimmat henne inför visningen som ska ske idag Detta är hör och häpna en häst som fött 3 föl, jag som trodde att ston brukar blir lugnare om dom fått föl .. :) Och det roliga är att hon bara klämt ut klass 1 föl som har VÄRLDENS lugnaste lynne …

Vid insläppet det senaste har jag faktiskt mot förmodan tagit in henne 2 och 2 med en annan, mycket lugn häst. Hon är för nervig vid insläppet att jag kan faktiskt inte hantera henne där. När jag tar henne tillsammans med den andra hästen blir hon något lugnare

Denna valack herren vänder sig faktiskt om så han står mot grinden, det är den snurren han kör med. Men sen står han där med huvudet upp mot skyn och är SÅ beredd att bara vända sig om och rusa iväg. Men ska testa att köra på det att knäppa loss kedjan och sätta grimskaftet på den vanliga ringen, så jag snabbt kan släppa honom när han står fint

Ja, det är det som är så konstigt. Om dom, som du säger, går in och sedan släpps ut igen, är dom mycket lugnare. Samma sak om dom står inne halva dagen och sedan släpps ut. Jag tror nog att utsläpps hetsen triggar igång dom väldigt mycket ..

Urhasten
2014-06-01 11:24
#27

Av erfarenhet tycker jag att det är en signal som visar på att hästarna du hanterar får separationsångest och är osäker i sin miljö. Vad som gör hästarna osäkra kan vara vilka människor som finns i stallet, deras hästhållning, stallmiljö, rutiner, vanorna och flockens hästar själv som får kedjereaktion (beteendena "sprider" sig mellan varandra). 

Jag skulle se över hela hästhållningen till att börja med. Vad får hästarna för foder? Ifrågasätta om det är nödvändigt. Vad får hästarna för motion? Ifrågasätta om det är rimligt, om de är mogna för den sortens uppgifter och som du TS skriver verkar de inte veta hur de ska bete sig vid ut-/insläppen. Hur är människorna som sköter mot hästarna? Hur ofta tävlas de och hur behandlas de då? Hur ser flocken ut? Osv.

Först behöver du helt klart bli säker i dig själv. Du förstår att du behöver kunna leda hästarna utan problem av säkerhetsskäl. Helt sant! Hur ska du göra för att bryta det här hemska mönster? Börja ifrågasätta hästarna. När de triggar igång betyder det ofta att du är och pillar på den känsligaste punkten. För att få styr på det tycker jag mig veta att stabila vanor och rutiner oftast ger hästarna något att förlita sig på. Dessa vanor och rutiner går sedan att utveckla till mer flexibla sådana när hästarna själva är redo för det. 

När hästarna går runt dig, skjuter bogen till och rusar, studsar, stegrar, är det alltså viktigt att du visar de att det är fel beteende. Du kan välja olika vägar, men välj en som bevisar för hästarna att du menar väl med det du önskar/kräver utav de. Ryt inte, slå inte, det ger en negativ insikt i det du önskar. Höj rösten som mest eller gör ett ljud som får hästen att uppmärksamma dig, ett vinklat öra räcker. Då har du redan deras fokus. 

Koncentrera dig på att stå på din plats för att själv bibehålla ditt lugn och skulle hästen stegra så är det livsviktigt att du släpper efter i linan för bådas säkerhet. När hästen landat igen och till slut står lugnt - bra, det är det beteendet du ville ha. När hästen står still lättar du spänningen som både du och hästen har genom att berömma och andas och börja sedan gå igen. Förmodligen kommer hästen göra ett till infall, men det är så "galenskapen" försvinner. Känslorna och upplevelserna som hästen går igenom måste bearbetas. Att "bara GÅ" kan funka som en lösning, men det lindrar inte vad de innerst inne känner inför att lämna eller bli lämnad. 

Lycka till! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: