Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 4262 ggr
Lizette´s
2014-05-20 22:05

Hästen vänder hem

Hejsan!

Jag har nyss börjat som medryttare på en fjording. Han är superfin i all hantering och i det mesta av ridningen. -Dock så har vi ett problem.

Ibland, särskilt på ett särskilt ställe vill han vända hem. Och ett så stort djur kan göra det om han behagar. 

De få grr jag ridit honom där innan har det inte varit så farligt. Ibland har det räckt med att ryta till, vara lite envis, eller slutligen leda. -För på marken går han snällt.

Men han hatar när det regnar, han blir på riktigt dåligt humör då. Senaste gången det regnade försökte han vända vid varje korsning… Och då räckte det ej med att ryta till. Det var som att det var en osynlig vägg framför. Han galopperade i sidled och bockade. Det var läskigt, men det kändes framförallt så himla dåligt i magen - och varken han eller jag njöt av ridpasset. (kan ju tillägga att vi bara har en och samma skog att rida i. Ingen paddock eller dylikt)

Hoppade av och ledde när det hände, men är så rädd att jag lär honom att genom att bocka får han av sin ryttare…?

Har tänkt att ha någon med mig, som kan leda förbi medan jag sitter kvar, men har nt alltid möjligheten att ha med någon..

Började analysera vad det kan bero på, har ni förslag? och kom iaf fram till två saker

Han saknar sin flock - När ägaren rider honom gör han aldrig så, kanske för att han känner sig trygg med henne? Hur ska jag isf befästa ett vänskapsband mellan oss? Har bara honom en gång i veckan…

Eller så testar han bara vart gränsen går? Se om han kan göra det han vill med mig på? Det kanske är därför han inte gör så med ägaren? För att han vet att hon bestämmer?

Undrar om jag gör rätt i att hoppa av och leda? Om ni har några förslag på hur vi ska komma närmare varandra? Vad ni tror det beror på? och vad man kan göra i en sådan situation?

För nu går jag till stallet med en orosklump i magen…

Make your dreams come true

Annons:
Lizette´s
2014-05-21 15:22
#1

om någon sitter och håller på ett litet förslag får ni jättegärna skriva! :)

Make your dreams come true

Gronstedt
2014-05-21 15:58
#2

#0: "När ägaren rider honom gör han aldrig så, kanske för att han känner sig trygg med henne? Hur ska jag isf befästa ett vänskapsband mellan oss? Har bara honom en gång i veckan…

Eller så testar han bara vart gränsen går? Se om han kan göra det han vill med mig på? Det kanske är därför han inte gör så med ägaren? För att han vet att hon bestämmer?"

De två sakerna är egentligen samma sak. När han vet att du bestämmer så blir han trygg med dig. Du måste alltså dels visa att han INTE får bestämma och dels visa att när du bestämmer så blir det bra. Exakt hur du gör är mindre viktigt, bara du är konsekvent. Många här rekommenderar de 7 lekarna, men dem är jag inte så insatt i. Jag för min del tycker att det i de flesta lägen är en bra sak att börja med att backa. Om till exempel hästen drar före dig på vägen ut i hagen, häng inte på och gå fortare och fortare utan stanna och be den backa ett par steg. Är den påträngande eller respektlös i boxen, be den backa eller gå åt sidan. Du kan behöva ta i ordentligt någon gång, men de flesta hästar lär sig väldigt fort och sedan kan du använda små, små ord och rörelser. Och när hästen gör rätt så ska den inte ha en massa beröm, som om den gjort en avancerad konst, utan då återtar du bara den lugna gemenskapen - på lagom avstånd.

Om du sitter av och leder eller inte är en smaksak. Jag skulle inte göra det, men det beror på att jag är kort och tjock och smidig som en tegelsten och därtill sällan rider hästar under 165 cm, så jag skulle inte komma upp igen. Det viktiga är att du inte ger upp och ni går hem (eller vart det nu är hästen vill). Om du så ska släpa honom vid hand hela rundan, så gör det. Då inser han med tiden att han lika gärna kan gå hela vägen och se glad ut.

Men hur du än gör, så fullfölj alltid det du börjat och var alltid konsekvent.

LinaN
2014-05-21 17:04
#3

Får du känslan att du inte vill sitta kvar på så sitt av för allt i världen! Om du sitter kvar och blir osäker så kan det istället spä på både din rädsla och hästens obehagskänslor. En osäker ledare är ingen bra ledare.

konsekvens är A och O, tydlighet kommer nästan på delad förstaplats med konsekvensen.

Ett annat problem är att man förväntar sig att det ska gå galet, det blir en självuppfyllande profetia mer eller mindre.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lizette´s
2014-05-23 10:49
#4

#2 Tack för svaret, det svåra med honom är dock att han backar mest, och liksom vägrar gå fram till den punkt jag vill att han ska korsa.

#3 men tror du han lär sig att han får av ryttaren genom att bocka då?

Ger mig oftast inte i skogen, problemet är att det oftast inte är där han krånglar. Hans "ställe" som det nästan alltid krånglar mer eller mindre på ligger i ett bostadsområde som vi måste komma igenom för att komma till skogen… Och där vill man inte helst backa in på någons tomt eller preja ned deras häck… Det är oftast då jag får hoppa av och leda… I skogen kan man ge sig in, mer ostört.

Make your dreams come true

LinaN
2014-05-23 11:24
#5

#4 större chans han börjar bocka pga att du blir rädd och osäker, så då tar man ur den känslan ur ekvationen.

Annars så lär in One Rein stop, finns en artikel om det här på sidan. Det tar stopp på bockningar, fartdårar, backande hästar, det stoppar det mesta med andra ord MEN kräver att man lärt in det i många steg och -är konsekvent.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
2014-05-24 22:48
#6

Jag är "för" att sitta av och leda om det har en positiv effekt. Tex min häst har väldigt mycket nerver och blir han stressad/nervig gå han knappt att hantera så direkt när jag känner att han är på väg att bli så hoppas jag av och leder, för han är jätte lugn när man leder, och sen sitter jag upp igen när vi kommit förbi "problemet" och är det tex en vis sak som är läskig så lär han sig snabbt att gå förbi den utan att jag leder.

Jag ser det som en vinst att min häst fortsätter vara lugn, han går förbi det jag ber honom om och jag hoppar ju upp igen så han blir ju inte "av" med mig trots att han krånglar :)
Jag ser det som en förlust om min häst blir nervig/stressad och svår hanterad och kastar sig i panik förbi det läskiga, för då har han inte lärt sig ett skit och kommer säkert vara 10 ggr värre nästa gång :/

Annons:
Gronstedt
2014-05-26 12:24
#7

#2: Jag menar inte att du ska använda backning när ni är ute och han inte går fram (utom om du väljer att vända och backa mot stället han inte vill gå till), utan att du ska använda det i ala andra lägen där han är respektlös, som ett sätt för er två att komma närmare varandra.

Brollan1
2014-06-16 09:08
#8

Man kan backa i den riktning man vill rida.

Men för att få hästens förtroende så måste man "hjälpa" den när den behöver ha hjälp att besluta vad den ska göra. Och för att kunna se när hästen "frågar" om hjälp så måste man vara uppmärksam på hästen. Det är inte stora saker som hästen gör för att "fråga" så det är lätt att missa det om man inte är koncentrerad.

Exempel 1. hästen sänker takten ytterst lite och funderar på något.

Exempel 2. Hästen vrider på huvudet några grader och ser på både ryttaren och det som oroar den. 

Exempel 3. Hästen "driver" bort från det som den misstänker.

När hästen väl har bestämt sig (eftersom ryttaren inte hjälpt den) så är det mycket svårare att övertyga den vad man vill. Dvs ryttaren var ouppmärksam och sen att reagera på hästens fråga om hjälp att bestämma sig. Detta blir så småningom en befäst reaktion och hästen tar över själv tidigare och tidigare. Till slut så omvandlas ryttaren till passiv passagerare som får följa med på ryggen.

Så sluta med att ryta åt hästen och var mera uppmärksam på vad den säger så att du kan hjälpa hästen att lösa situationen mycket tidigare och med mycket små hjälper.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

supernatural
2014-07-06 22:40
#9

#8 Har du några tips på hur man kan göra för att "hjälpa" hästen vid exempel 1 eller 2? Ska man öka farten/sänka farten, eller bara vara uppmärksam mot plausibel fara för hästen? Kan man sitta av och leda förbi eller bara typ stryka hästen och lugna den? :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

P4go
2014-07-06 22:53
#10

Jag hade en unghäst på tillridning ett tag som ställde sig så fort han inte ville och gick snällt med bredvid. 
Vi gav oss f*n på att ta oss runt hela vägen men tusan va han ställde sig, och det va för att han visste att han ''fick'' göra så. 

Så red jag ut med stallägaren i våran stall och han började hålla på (hjälpte inte med ''draghjälp'' från andra hästar, han höll på ändå.). Då lärde min stallägare mig att jobba honom, verkligen arbeta honom.

En häst kan bara tänka/koncentrera sig på en sak samtidigt, så ist för att fundera på att stanna och ställa sig så funderade han på mina hjälper ist.. Efter det ställde han sig aldrig, gick över allt han vägrat gå över utan att blinka, kunde galoppera över vatten som han va livrädd för i början, bara jag jobbade honom och lät honom tänka på något annat :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Brollan1
2014-07-11 18:14
#11

"#9 av: supernatural " Om du fångar upp hästens tankar så tidigt att den just har börjat att fundera på vad den skall göra så är det mycket lätt att övertyga den vad/vart du tycker att den skall gå. Ju senare vi uppfattar hästens tanke desto svårare är den att övertyga att vi har rätt. Till slut blir det pisk och dylika vägar för att få den fram.

Direkt du känner att hästen tänker på något annat än dit du vill så flyttar du huvudet på hästen med tyglarna lugnt men bestämt med båda tyglarna i den riktning som du vill att ni skall gå. Se till att hästen ser med båda ögonen i den riktningen och var ganska kinkig med var hästen tittar. Hästen går dit den ser. Upprepa så många gånger det behövs. 

Det kan ochså vara så att ryttaren inte ger hästen någon riktning att gå mot (dvs ryttaren rider utan fokus på ditt den vill) och då tar hästen över och går dit den tycker det passar. Så det gäller att vara vänlig men bestämd och ge hästen ett mål med färden. Ta små delmål framför er och rikta hästen dit, när ni når det så byter ni delmål och går dit men se till att ha hästens fokus på dit du vill gå annars fungerar inget.

Ibland räcker det med att bara visa hästen att "jag ser det "farliga" jag ochså och jag är cool"  för att hästen skall acceptera min åsikt om vad som är farligt.

Sen är det situationen som avgör hur man skall handla, dock så är alltid huvudregeln att ryttaren är ledaren och skall därmed visa vägen för hästen, tveksamhet från ryttarens sida leder direkt till tveksamhet hos en "svag" häst.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Fjäril
2014-07-13 00:33
#12

Jag tror inte hästar tänker, eller rättare sagt har det som plan, att "gör jag så här och ryttaren går av så gör jag så varje gång". Det handlar mer om att hjälpa hästen att övervinna rädslan eller den fix ide den har fått för sig. Min häst höll också på så, hon vägrade gå på vissa platser och fick för sig att tvärstanna helt plötsligt. Det har krävts "blod", svett och tårar för att få rätsida på det här men jag/vi gav inte upp och nu har vi en tillgiven häst i stället. Antingen valde jag att hoppa av och leda henne över "läskiga" platser eller så lät jag henne backa/rygga sig trött. För varje steg framåt fick hon beröm (då hästar efter en bits backning blir trötta och automatiskt tar ett par steg fram). Till slut gick hon över hela "hindret". Jag har heller inte haft tron om att hästar testar sin ryttare/ägare men jag är alldeles säker på att vår häst, i början av ägarskapet ville se vem av oss som var den mest dominanta och skulle få ta ledarrollen - och jag vann till slut!

Sajtvärd på Övernaturligt

LinaN
2014-07-14 23:33
#13

#12 ett tillägg där på det sista du skrev om vem som är mest dominant, en frisk hästflock både i det vilda och i det tama röstar dagligen vem som ska leda flocken. Så det är ett ständigt testande men kanske inte lika extremt. 

Om din häst idag får en uppgift, som den väljer att inte göra, tex stå stilla, så får du korrigera och motivera hästen till att stå stilla för att bibehålla din plats som ledare. Så små små saker är det som avgör om man behåller sin position, det kan vara en sån liten sak som att vänta en halv sekund när man sträcker fram handen för att hälsa på hästen innan man rör vid den som gör om ens ledarskap står eller faller :) DEN dagen ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Fjäril
2014-07-15 15:21
#14

#13

Ja jag har inga sådana problem längre. Vi har kommit väldigt långt och vad gäller travare så är det inte meningen att de ska stå blixt stilla heller, dock inte gå iväg innan man satt sig upp i sadel/vagn, såklart :) Men det är viktigt att bevara ledarrollen. Idag testade hon mig lite, efter enbart körning i 3veckor (jag har alltså inte ridit under den perioden) och med ryttare på ryggen är hon mer "tittig". Hon ville inte in på en väg där höbals-plasten yrde runt men hon fick snällt ta några steg fram i alla fall och inte tro att hon skulle vända på hennes villkor.

Sajtvärd på Övernaturligt

ching
2014-07-19 17:08
#15

Jag är också medryttare på en häst som gärna vänder eller vägrar gå när vi är ute. I början löste jag det med att jag satt av en bit och gick, antingen när hon började krångla, eller när vi började närma oss stället där hon brukar krångla, eller så gick jag hela bortväger och satt upp på hemvägen sen var jag ganska bestämd och visade att vi inte skulle hemåt förens jag ville det. Jag tog inte så långa turer med henne i början heller för att det inte skulle kännas så långt och tråkigt åt henne. 

Jag tycker att du ska visa att du bestämmer på ett snällt sätt. Sitter man och sparkar och slår hästen i sadeln så blir det bara värre, antingen känner sig hästen ännu mindre trygg och glad i att rida ut med dig och vill ännu mer gärna vända hem. Eller så "vinner" du, och hästen gör som du säger för att den inte vågar säga emot eftersom han vet att det blir bråk då, isåfall löser ni problemet med att hästen ska gå fram men ni kommer få en dåligare relation. 

Jag tycker det är bättre att sitta av och leda hästen, visa att man är ledaren, försöka få hästen att tycka det är kul att vara ute i skogen med dig, för anledningen till att hästen vill vända hem är ju uppenbarligen för att den inte vill vara i skogen med dig.

Men det jag tycker ni ska fokusera på mest är relationen.  Det är det som har hjälpt mig och min medryttarhäst. Jag har gjort massa saker med henne för att stärka våran relation och få henne att känna sig mer trygg med mig. T.ex så har jag varit med henne mycket i hagen, gått på mysiga promenader i skogen, motiverat arbete med gräs och kli på favvostället, tränat lite tricks, kört lite träningar med presenningar osv. Nu har vi inga problem med att rida ut ensamma i skogen tillsammans 🙂

Upp till toppen
Annons: