Annons:
Etikettträningstips
Läst 704 ggr
Iinnaa
5/11/14, 9:11 PM

Motion utan att köras/ridas?

Hej!

Har en b-ponny kille på 15 år som är ganska lättfödd och för att han inte ska bli för tjock och få följdsjukdomar som t.ex. fång m.m. så behöver ju denna kille motion. Han används endast till hobbykörning (någon tur då och då i skogen) men då jag inte har möjlighet att köra honom så ofta så hoppas jag på att ni har tips på saker/övningar som jag kan göra med honom så han får motion men inte behöver köras/ridas.

Har ni något tips på övningar/saker man kan göra med honom så han ändå får nyttig motion? Jag är intresserad av alla tips och råd som jag kan få :)

Annons:
Annette
5/11/14, 9:16 PM
#1

Tömkörning och vanliga promenader.

Iinnaa
5/11/14, 10:14 PM
#2

#1 Ja, tömkörning har jag tänkt på. Tips på bana/övningar i tömkörning? Promenader är bra, har dock inte vågat gå så långt då han har lite bus för sig och kan tvär kasta sig åt sidan när han känner för det och då är jag rädd att han ska slita sig och komma lös (och har han gräs så kan han bli svårfångad).

Annette
5/12/14, 7:01 AM
#3

Tömkörning går att variera i oändlighet och de får även använda huvudet. Träna halter och igångsättningar, kör mellan saker, gör volter osv.

Fjäril
5/13/14, 8:06 PM
#4

Longering? Lek i hage? 

Dagar när min häst har gått snabbjobb vill jag att hon ska röra sig dagen efter ändå (för att slaggprodukter ska gå ur kroppen) och då tycker jag att lek i hagen fungerar fint. Nu behövs inget godis i hennes fall (men använd det i början om du vill) utan jag låter henne följa mig i olika farter och småvägar. Hon rör sig och har dessutom roligt 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

kvekki
5/15/14, 5:07 AM
#5

Ut o cykla med honom :-) Jättebra motionsform för både ryttare och häst. Alla mina hästar tycker det är roligt och travar på i gott tempo. Blir bra konditionsträning att komplettera till tömkörningen.

emsyzz
5/15/14, 10:14 PM
#6

Spring med honom i hagen, ha honom lös så att han frivilligt följer efter. Är det kul att följa efter dig i hagen är det säkert kul att följa efter sig utanför hagen. Skulle han komma lös och äta så låter han sig infångas eftersom att du är så rolig att vara med. Bjud in till lek och se vad han bjuder på tillbaka. Cykla med honom? Tömköra? Springa? Åka rullskridskor? Skateboard? Leka? Frihetsdressyr? Agility? Möjligheterna är oändliga!:)

Annons:
supernatural
7/7/14, 5:10 PM
#7

Lek med honom! Släpp lös honom i inhägnad paddock och lär dig själv och hästen att löslongera :) Att han ska gå åt den riktning du pekar, komma till dig när du tittar på rumpan och kunna öka/sänka fart. Det brukar vara väldigt roligt när man går upp i galopp och jag har själv blivit bjuden på många tjoho-bockningar sista året ;)
Sen kan du träna hästen att följa dig och då kan du gå ut och jogga och hästen ska trava snällt bakom :) 
Sen är förstås ett bra tips att också aktivera huvudet med de sju lekarna :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Lovaldd
7/12/14, 11:52 PM
#8

Aa, lek är ju super! Jogga med honom och få han att hålla en lugn och samlad trav. Då får både du och din häst motion ;-)

Upp till toppen
Annons: