Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 4418 ggr
KnutKrut
5/1/14, 7:41 PM

pssm & träning

När jag läser om pssm låter det klockrent på min häst. Förutom att han varit väldigt stressad och haft problem med magen så är han stel i bakdelen, behöver regelbunden massagebehandling och ridas gymnastiskt för att inte stelna till så att han blir så stel och stapplig bak att han får svårt med t.ex. backar. Han har svårt att rygga. Nu kan han rygga, men han kan inte rygga snabbt. Innan jag började behandla honom kunde han inte backa alls. Han blir även lätt svettig och kan vara lite av en fryslort på vintern eller om det regnar och är kyligt i luften. Jag har hela tiden behandlat honom som man väl bör med en pssm-häst. Inget socker eller kraftfoder, bra grovfoder, mycket fri rörelse dvs få timmar i box och många timmar i stor hage, täcke mot kyla, skydd mot hetta, extra mineraler osv. Behöver jag testa honom? Vinner jag något på det? Han är medelålders och kommer troligtvis aldrig att säljas och av mig används han för lätt hobbyridning. Eller kan jag bara fortsätta att förutsätta att det är detta som är problemet? För han har inga problem med hältor eller liknande som jag känner att vi behöver veterinär för. Bara en stelhet som jag oftast kan förutspå innan när det kommer att stelna till. Stel i musklerna, inte skadad i skelett eller leder och han är undersökt och behandlad av fler än en välutbildad equiterapeut och de säger just att han är stel och låst över kors och bakdel. Han känns för det mesta bra, men det kommer liksom och går. Stelnar han till får han behandling och det finns inga krav på prestation från min sida. Rider vi ett dressyrpass känner jag när hans ork börjar tryta och då bryter vi. Han har inte längre problem med magen, bra sedan minst 2 år och stressen och oron är så mycket bättre även om han lätt stressar upp om det uppstår någon sådan situation. Och träningen då? Är det rätt om jag tror på långa, lugna turer? Förutom dressyr, som vi för närvarande kör i skritt med små inslag av trav pga hans bristande kondition, så leder jag honom på promenader i skogen (pga feghet att rida ut själv just nu). Vad är bra för hans kropp för att stärka den och hålla den smidig? Ska man träna den stela bakdelen eller vila/underlätta?

Annons:
LinaN
5/4/14, 6:59 PM
#1

om du nu misstänker det är PSSM/EPSM så gör du ju redan helt rätt med fodret. Har han blivit bättre av en stärkelsefri och sockerfri diet så är det ju bara att gratulera.

Att betala pengar för en provtagning för detta på en VALACK som dessutom är medelålders är slöseri med pengar i min mening. En helt annan femma hade det vart om han vart ett sto som du planerade att betäcka, då hade jag rekommenderat ett test så man inte för vidare dessa dåliga gener till en ny generation. Samma om det gällde en hingst, då hade jag rekommenderat att inte ta honom i avel och rentav kastrera för att inte ens riskera avkommor.

Min häst har troligtvis också PSSM/EPSM eftersom han inte musklade sig när han fick vad jag idag anser vara hinkvis med havre, betfor osv. Så snart jag plockade bort det så började han muskla sig. Innan dess så var han ovillig att backa bland annat och många andra symptom stämde in på honom. Så en socker/stärkelsefri diet samt den drastiska förbättringen som jag märkte i hans ridbarhet och att han började muskla sig vart mer än tillräckligt för mig som diagnos.

Sen när det gäller träning. Varför inte träna honom som en i övrigt frisk häst? behandla med massage, stretching osv när det behövs. Gör som du redan gör, eftersom det är det som brukar rekommenderas. Visst min går utan täcke i ur och skur nästintill, och han är halvklippt på vintern. Jag märker ingen nämnbar skillnad på hans muskulatur kontra stelhet beroende på vädret om det är varmt eller kallt, däremot kan jag märka om han gått ett hårdare pass ena dagen och inget alls dagen efter. Så efter en hård träning följs det nästan uteslutande av en lugnare dags träning innan en vila isf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KnutKrut
5/6/14, 1:59 PM
#2

Jag blir lite osäker om han känns stel. Jag inbillar mig att det släpper om vi håller honom i rörelse, men ibland blir jag osäker om jag istället borde ta det försiktigare (jag är redan försiktig). Han kräver låååååång uppvärmning. Man kan inte bara skritta fram lite och sedan börja trava. Speciellt inte som nu när han är ur kondition. Känns också som om det tar ett långt tag innan han kommer i kondition. Alltså tills det känns som om musklerna är starka. Jag rider heller inte varje dag för det räcker inte tiden till.

Just nu skrittar vi nästan bara och jag rider mycket volter, öppna, framdels- och bakdelsvändningar osv. Och tempovariationer i skritt. Traven är sådär. Han har en väldigt fin, kort trav, men han är lite stel när man ber honom om trav och inte så uthållig. Jag vill inte forcera så vi kör t.ex. var tredje långsida trav och resten skritt. Är lite orolig att jag är för långsam och försiktig. Att vi drar ut på det så att det aldrig blir några muskler. Positivt har det dock blivit i allt långsamt skrittande att jag inte tror att det varit någon vår tidigare som han varit så lugn, harmonisk och ostressig. Han är också förhållandevis mjuk och böjlig i kroppen efter alla skrittdressyrpass där vi tränar på att böja i kroppen, backa, ta en godis från sadeln när han varit extra duktig osv. Men det går väldigt långsamt och jag vet inte om jag överdriver min försiktighet eller har dåligt tålamod.

Nån sa att det tar en månad att bygga upp grunden i kondition och muskler om man rider varje dag, successivt längre pass och högre tempo. Men om han har pssm bör det ta längre tid och om jag dessutom oftast bara rider varannan dag så tar det ju ännu längre tid. Eller är det där bara nys?

LinaN
5/6/14, 8:48 PM
#3

om hästen har PSSM och inte får sådant som är dåligt för honom så ska musklerna väl fungera som normalt?

Jag värmer upp min häst en 5-15 minuter från marken innan uppsittning, kollar av lekarna, spänner gjordar, sitter upp, sen skrittar och småtravar på långa tyglar innan något egentligt arbete påbörjas.

sen är ju risken precis som du säger att du är för försiktig. Men det kan ju ingen mer än du avgöra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

finest.se/silverbjälke
#4

Vad (och hur) har hästen gjort innan den kom i din ägo är min spontana tanke.

Jag har en kundhäst som passar in på din beskrivning exakt, med rätt foder och dagliga promenader (korta) och sen stegvis ökande i kortare intervall joggningar så var problemen borta på mindre än 7 veckor. Hästen är en fd dressyrhäst på 19år som blev ståendes på vila och hagvistelse. Självklart sätter historiken spår, se bara på oss själva och vad som händer efter miljöombyte och vila om vi gjort något helt annat varje dag fram tills dess.

vissa tar slut, vissa stelnar till av oaktivitet och vissa utvecklar foderkänslighet osv osv.. som sagt, de är ju fysiska individer.

KnutKrut
5/7/14, 8:52 PM
#5

#4 - Lite samma här fast min är yngre. Men han var stel redan när jag köpte honom, ovillig tyckte fd ägaren. Han reds inte lika ofta här och inte så hårt och när muskler och kondition blev sämre blev problemen tydligare. De fanns alltså innan. Han har behandlats och de som behandlat har ansett att det är muskulära problem som kommer till stor del av stress, spänning, enformig ridning och illa passande utrustning och att det varit på detta sättet en längre tid.

Så jag anser att han är bättre i dag än vad han var då. Mycket bättre! Men jag vill ju att han ska muskla upp sig och hålla sig mjuk och utan kroppsliga problem. Men jag kanske är för otålig? Men jag ser skillnad på hans gång om det är kyligt väder och regn. Då stelnar han till utan täcke, men samtidigt är han känslig för att bli varm och svettas lätt.

Hur korta var dina korta promenader? Vi går 30-45 minuter så ofta vi kan och i ett behagligt tempo. Rider jag dressyr så brukar det vara 20-30 minuter och mest i skritt. Och hur snart ökar vi på?

Upp till toppen
Annons: