Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 3051 ggr
mellis98
4/30/14, 9:22 PM

Problem med ledövningar/nafsningar

Hejsan! Jag har lite problem med min lilla polle. Jag är otroligt Nh intresserad och övar just nu mycket på ledövningar, och mitt mål är att kunna släppa honom i skogen och lita på att han lyssnar till mig, men just nu går det inte så bra.

Jag övar just nu på att han ska stanna när jag stannar, backa när jag backar och gå när jag går. Problemet kommer då han ska gå samtidigt när jag går för han har en ovana att inte vilja gå framåt. Då stannar han alltså och är omöjlig att få fram. Jag har fått tipset att använda piskan och peta på honom, men han gillar inte piskan och jag vill inte skapa obehag för honom, så jag skippar mer än gärna spöt.

Jag har försökt att belöna mycket så fort han tar ett steg framåt men han fryser ändå fast. Jag har försökt att klura ut varför han stannar, och jag tror det kan vara för att jag inte är så intressant, så har försökt hitta på saker som jag vet att han gillar, som att beta tex. Men han fryser ändå fast.

Jag har också problem med att han nafsar på mig. Det är i helt vardagliga situationer som när jag ska krafsa hovarna, knäppa upp grimskaftet, leda honom till hagen och när han går bakom mig kan han få för sig att nafsa till mig i ryggen vilket jag inte tycker är okej. Jag har prövat att ryta åt honom men det tar inte på honom längre. Jag vill inte skada honom eller ta en högre maktposition, så jag har ingen aning om hur jag ska stoppa detta. 

Tar emot alla tips!

Annons:
Brollan1
5/10/14, 5:03 PM
#1

Hästar gör det vi tillåter dom att göra. Om du inte stoppar upp det som du tycker är fel så efter ett tag så är det "okej" i hästens huvud att göra det den gör.

Det du behöver är att bli större i det du gör för att korrigera hästen till den nivå att hästen inser att detta är inge trevligt att göra detta pga koncekvenserna. När den tanken gått fram till hästen så blir du mindre igen.

Hästar behöver ledarskap mest av allt, utan det så tar dom över ledarskapet själv. Och är det så att du vill vara ledaren så skall du agera prexis som ledaren i en hästflock gör varken mer eller mindre.

Tänk i banor som "gör det rätta lätt och det felaktiga JOBBIGT" så löser sig många problem av sig själv.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
5/11/14, 7:07 PM
#2

Man kan älska sin häst, och man kan älska ihjäl sin häst. 

Det finns ofta två läger (om man verkligen hårddrar det) de som spöar upp, ryter och är våldsamma så snart hästen inte gör det den ska. Vilket skapar en osäker häst som är farlig för att den antingen flyr eller går till motangrepp.

Det andra lägret är de som älskar ihjäl sina hästar, som aldrig tillrättavisar, som aldrig säger ifrån när hästen gör något dumt. Som matar hästen med godis för att få den att ens överväga göra som man vill, och vill itne hästen göra det ändå så ja, då får han väl godisen då och människan klarar sig utan. Och då får man en häst som är lite av en mobbare, och blir farlig för den sakens skull. Antingen blir de stöddiga, eller så blir de så osäkra att de känner att de måste ta över ledarskapet, och genom detta i sin tur blir farliga att hantera.

Det ultimata är att hitta mellanläget. Där man älskar sin häst men ändå kan säga ifrån. Precis som fölets mor gör när fölungen hittar på för mycket hyss eller utsätter sig själv eller sin mamma för risker. Då biter och sparkar hon EFTER att hon varnat fölet flera gånger, men återgår alltid till sitt kärleksfulla jag efter en stund när fölet lärt sig sin läxa.

Och det jag vill ha sagt med detta är att du måste hitta en punkt där du kan säga ifrån mot de oönskade beteendena (gör det oönskade svårt/jobbigt) och tillåt det önskade att var alätt och trevligt precis som #1 skriver.

För min del handlade det mycket om att när jag kunde säga till UTAN att vara arg, det var då saker och ting verkligen började förändras. Jag kunde vara effektiv i det jag bad om, och jag var tydlig så hästen skulle förstå.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

finest.se/silverbjälke
5/12/14, 7:29 PM
#3

Du måste ta högre maktposition, lite "vakna" varning faktiskt. hur tror du de följer i flocken? dessutom pratar de ofta via små nafsanden så frågan är vad han vill ha sagt och varför du inte tar den nödvändiga ledarrollen. ett flockdjur behöver ledare och är er flock bara ni två som kommer han tillslut ta rollen om du inte gör det. Det har ingenting med elak, onaturlig, slå, tukta, trycka ned etc att göra. man kan bli ledare på ren auktoritet och utstrålning och då behövs knappt minimala fysiska tillsägelser, vilket inte är en katastrof - hur blir de tillsagda av sina ledare i gruppen tycker du??? jo - två stenhårda bakåtsparkar och ett ordentligt grepp i nacken med tänderna och de släpper inte föränn rangordningen är markerad, kan dina små fjuttiga åthutningar ens komma i närheten av det även om du försökte?

PennyScarlett
5/12/14, 8:14 PM
#4

Jag har haft samma problem med min femåring. Nafsandes har hon slutat helt med då hon faktiskt får sig en smäll (givetvis inte med knytnäve eller så att hon skadas, men tillräckligt för att hon ska fatta grejen). Råkade av misstag armbåga henne när jag skulle klia mig och hon kom farande och skulle bitas. Det såg lite komiskt ut faktiskt x) men nu har hon slutat. Jag handmatar heller inte mina hästar eftersom jag inte vill att de ska söka sig till händer och fickor efter godis. Dessutom är det ologiskt att jag som ledare ger bort min mat, enligt min logik i vart fall :) Min lilla häst har också ovanan att stanna på hemvägen och vid insläpp till hagen. Vid hemväg så ber jag henne att följa med mig, så jag drar inte i henne och tvingar henne inte att följa med mig, eftersom det är upp till henne att avgöra när detta ska ske. Hon måste däremot hålla fokus på mig och får inte börja äta. Så jag låter repet glida mellan händerna samtidigt som jag rör mig bakåt för att skap en rörlig energi åt det håll jag vill be henne att följa med mig åt. Detta kan ta en liten stund men jag anser ändå att det gynnar vår relation att jag ger henne utrymme att ta egna initiativ och beslut. Jag vill ha en häst som använder huvudet, inte en robot :) för oss innebär detta också att det blir mer rimligt att jag begär saker av henne, vi samarbetar på relativt lika villkor helt enkelt för att få en trevlig upplevelse tillsammans.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

helgonett
5/13/14, 9:08 AM
#5

Titta på Lindas videos om att markera/ blocka. `Wax on Wax´ of som pat säger. Efter 2 dagar ca 10 markering / blocka så slutade våran 2åring att nafsa.

Iinnaa
5/13/14, 11:27 AM
#6

#5 Vart hittar man de videorna? :)

Annons:
LinaN
5/13/14, 7:29 PM
#7

#5 rekommenderar du videos så länka gärna dem också! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

emsyzz
5/15/14, 10:19 PM
#8

Försök att undvika situationer där han nafsar. Ge honom något att tugga på eller ett främmande föremålsom han är nyfiken på när du borstar. Överraska. Nafsa tillbaka försiktigt med din hand på hans läpp. Kasta iväg en godis så han får gå och hämta den. Hoppa till, lägg dig ner, stå blickstilla, klappa händerna eller något annat konstigt så han får något att fundera på. Om du gör olika varje gång så förhindrar du snart att han nafsar. Övertala precis innan eller precis efter. Tillslut är det ingen vana längre.

LinaN
5/19/14, 6:01 PM
#9

#8 har man en häst som redan är naffsig så brukar inte frambenen vara långt efter, så om man lägger sig ner är risken stor att hästen försöker undersöka människan med sina framhovar… Been there, done that, almost got an concossion.

Att ge en naffsande häst godis är att lära hästen att det är ok att naffsa. för naffsar den så får den godis. Så det skulle jag aldrig rekommendera någon att göra. Däremot att stoppa in en borste i munnen, låta hästen tugga på ett spö eller något annat som sysselsätter munnen är bra.

Ska man vifta så ska man göra det rytmiskt och ett par gånger till efter att hästen slutat försöka naffsa, annars är risken att den lär sig att nypa till och sen undvika ens viftande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

emsyzz
5/20/14, 10:38 PM
#10

#9 Jag menade att lägga sig ner som ett överraskningsmoment, snabbt ner - snabbt upp eller om hästen är bunden i gången så man hamnar utanför riskområdet. Självklart menade jag inte att man borde ligga på marken framför en häst som nafsar. När man ger godiset så kan man ta fram godiset när den nafsar så den får något annat att tänka på, så ger man den först senare. Då avbryter man beteendet och får den att tänka på annat ett tag. Den kopplar då inte nafsande till godis. Eller så ber man hästen att göra något precis innan dem får godis, samma sak där. Ger man den godis en gång kommer den fundera på varför den fick den och det uppmuntrar inte till att nafsa mer, ger man den godis flera gånger så ja, då kommer den lära sig att nafsa. Det jag menar är att man kan överraska hästen varje gång för att avbryta beteendet. För att det ska bli en överraskning måste man man göra olika saker varje gång.

helgonett
5/21/14, 7:19 AM
#11

http://secure.parelliconnect.com/resources#/filter/1601

Länk till ´Block´,  Hur man får hast att sluta bitas/ nafsa.

Men man kanske måste vara medlem på Parelli Connect.

Rekommenderas varmt.

helgonett
5/21/14, 7:21 AM
#12

Under : General- defending your space.

Linda är riktigt tydlig och pedagogisk.

Upp till toppen
Annons: