Annons:
Etikettträningstips
Läst 717 ggr
buchanan
2014-04-26 23:28

Få fram unghäst

Så för ca 4 månader sedan började jag greja lite med en 2 årig shettistjej, hon har inte blivit hanterad och kunde inte bli ledd, väldigt social, men avskydde allt som hade med grimma att göra. Sedan dess har vi gått promenader minst 3 gånger i veckan (och hon har snabbt blivit den hästen som tacklar sig före alla andra för att komma ut först). Vi kommer överens väldigt bra, och känns som hon litar ganska mycket på mig då vi går över broar och massa läskiga saker utan att tveka. 

Hade dock velat ha tips för att ge henne lite mer självförtroende och kunna göra mer saker när jag går bredvid henne och inte bara när hon har mig framför. Försöker jag på något sätt sakta ner min egna takt när vi går så jag hamnar bredvid henne så tvärstannar hon, och vägrar gå tills jag tar det första steget. Om jag är framför henne går hon utan problem, men ber jag henne gå bredvid mig fryser hon fast och försöker jag på något sätt mana på henne blir hon ännu mer osäker så de ljud/tryck jag försökt verkar bara stressa upp henne mer. 

Ber om ursäkt om denna texten är rörig, har suttit och stirrat på det jag skrivit i snart en halvtimme och har nog lyckats röra ihop det riktigt bra. Men behöver bara andras tips och åsikter då jag är för inrutad och kan inte riktigt se någon bra lösning. 

Tack på förhand!

Annons:
LinaN
2014-04-28 00:25
#1

Det finns en övning som jag alltid blandar ihopa namnet med en annan nästan likadan övning. MEN jag ska förklara för dig hur den övningen går till som jag tänker på.

Tänk att du går på en rak linje, tex på en grusväg, då håller du dig på gräset i mitten, hästen ber du då gå till höger om dig medan DU går baklänges, när hästen kommer till vägkanten ber du hästen byta varv medan du fortfarande går baklänges. Detta ökar draw och hos en lite osäkrare häst gör detta hästen modigare.

Annat man också kan göra är touch it pattern och point to point. Den andra bygger på den första.

P2P, du leder hästen från punkt A till punkt B och stannar när ni kommit fram.  Touch it är när hästen vågar nosa på saken du lett hästen fram till. Tex om du ställer ut en kon på gårdsplan och går fram till den men sedan genom att använda dig av kropsspråk hjälper hästen att komma så nära som möjligt, dvs du ska inte dra hästen i rätt position.

hoppas du fattade något, har för ovana att sätta mig och kolla sajten på tok för sent om kvällarna ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: