Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1214 ggr
MickisFransson
4/23/14, 11:47 AM

Rädd för människor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min häst som jag haft nu i 3 år är otroligt osäker runt människor när han befinner sig i sin box. Han har öronen slickade bakåt, kan visa tänderna och snappa i luften och kan inte slappna av! 

Utanför stallet är han en helt annan häst och världens mysigaste. Han fungerar jätte bra med andra hästar och djur och är väldigt låg i rang. 

Jag har haft John Ricketts här och han säger att det nog aldrig kommer försvinna helt eftersom detta sitter så djupt i honom. Han har blivit mycket bättre med mig, men litar fortfarande inte på alla andra! 

Någon som har tips på hur jag kan få honom att lita mer på människor och förstå att ingen kommer göra illa honom? Vi gissar på att han någon gång blivit illa behandlad i sin box..

Annons:
Gronstedt
4/23/14, 2:47 PM
#1

Min erfarenhet är att väldigt ranglåga hästar ofta agerar sådär just i boxen, för att de där inte har någonstans att "komma undan" utan måste "försvara sig". Utanför boxen skulle de kunna backa och vika undan om det behövs och därför känner de sig inte så osäkra där.

Det enda jag vet som man kan göra är att närma sig på o-hotande sätt (gå inte rakt fram mot huvudet, stirra inte på honom, stanna en bit ifrån och bjud in honom …). Be personer som vistas utanför boxen att inte stirra på honom, trycka sig mot boxgallret eller sticka in händerna.

LinaN
4/23/14, 4:03 PM
#2

Många bra tips av #1

Annat man också kan göra är att sätta upp en boxgardin ut mot gången, så han blir lite mer avskärmad. Har han öppen boxdörr eller stängd, dvs galler eller öppet så han kan stå ut med huvudet om han vill? Då är boxgardin ett bra alternativ att sätta upp där dörren inte är, då kan han själv välja om han vill gömma sig bakom gardinen eller gå bort till dörren och stå och titta ut.

En annan sak man kan göra speciellt om det är andra som hanterar honom vid in och utsläpp, fodring etc är att när man hämtar hästen för utgång så öppnar man dörren men kliver inte in utan väntar på att hästen ska komma till dörren och en själv. Kanske inte det allra lättaste men vi hade en i vårt stall förut som var lite huvudskygg och svår, de flesta gick in i boxen och försökte fånga honom för att ta på grimman. Vilket resulterade i en del spring i boxen, trampade tår och ibland en häst utan grimma lös på stallgången.

Jag däremot öppnade dörren, ställde mig avslappnat med blicken riktad från hästen och höll fram grimman, när han närmade sig så klappade jag honom mjukt på halsen och sen tog vi på grimman, helt utan något kaos. Detta tog mig ungefär 30 sekunder och jag fick en del skit av hästägaren för att hon påstod att jag gjort hästen mer huvudskygg och svår att få på grimman, men 30 sekunders väntan vid dörren eller 2 minuters jagande i boxen…. jag vet vad jag tyckte tog minst tid… ;)

Ett annat alternativ är att ev flytta honom till en box med mindre spring utanför så han får lugn och ro, alternativt flytta honom till en box med mer spring utanför och att folk ignorerar honom. Frågan är ju vad som är mest lämpligt, skydda eller ge chockterapi ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

mellis98
4/30/14, 9:38 PM
#3

Har du haft honom sen han var liten? Eller köpte du honom när han var lite äldre?

Jag tror att det kan vara så att människor varit för snabba in på hans privata område. Alla behöver ett eget space och han har, vad jag tror, just valt ut boxen till sitt egna privata ställe. 

Försök tänka på hur du skulle reagera om folk sprang in i ditt rum utan att du bjöd in dom och började ta på dig och pussas osv.. man skulle nog bli irriterad efter ett tag. 

Så mitt tips är att du låter honom bjuda in dig i boxen. Stå vid boxdörren men gå inte in i boxen. Låt honom komma fram till dig och hälsa, och stressa inte! Låt honom självmant komma fram till dig, och se till att han accepterar att du kommer in. Drar han bak öronen och visar tydligt att han inte gillar att du sätter din fot i hans box så får du fortsätta att vänta på att han ska bjuda in dig. 

Kom ihåg att upprepa samma sak varje gång du går in också, så du inte tränger dig in på honom :)

kvekki
5/11/14, 7:05 AM
#4

Hur är han när han går i hagen? Min första tanke är att släppa ut hästen i lösdrift. Så slipper både han(om han känner sig trängd kanske utrymmet i en lösdrift får honom att slappna av) och ni vara osäkra i hans box. Och övriga stallkamrater oxå.

Upp till toppen
Annons: