Annons:
Etikettträningstips
Läst 2174 ggr
hannah96
4/15/14, 10:13 AM

Hjälp med lastning!

Min häst går knappt och lasta, minsta tid har tagit 40 min och längst 2 timmar. Hon bryr sig varken om spö, linor eller annat, och vill inte heller ta till sånna metoder utan lära henne gå in ordentligt ifrån början. Någon som har bra tips? Har kollat runt lite men hittar inte mycket..

Annons:
LinaN
4/15/14, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Enklast är att bygga en bra relation, men det gör man inte i en handvändning. 

Min häst tex, han går på inom 5 minuter och oftast på första försöket om jag går först. Det är bara om vi hamnar snett som han inte vill gå in. Och det tycker JAG är problem med vår lastning ^^

Träna mycket squeeze/klaustrofobi-lekar med hästen så den blir trygg med att gå in i trånga utrymmen. Här tränar jag med min häst på att gå upp på en liten bro mellan hinderstöd och två presenningar för att simulera väggar och golv i en transport..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Caf_Roy
4/18/14, 2:06 PM
#2

Ponnyakuten. Jag har tränat tre transportvägrande hästar med olika personlighet och problem (en bossig rädd och stressad, en osäker som hatade att stå still och insåg att det är vad som händer där inne och en stor och stadig klump som tyckte att han stod bra på stallplan) med den metoden och inte stött på en häst den inte funkar på.
Tror tidigare säsonger finns att köpa på dvd, ffa första hade mycket lastning.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Peppe
4/26/14, 8:05 AM
#3

Jag brukar använda metoden att jag lägger ett lätt tryck i grimman, dvs jag "drar" i grimskaftet med ett jämnt tryck som är sådant att jag orkar hålla det i timmar om det krävs (det är alltså inte så hårt att jag blir fort trött, men inte heller så löst att hästen ignorerar det). Så fort hästen gör minsta ansats att ens tänka på att gå in i transporten (eller ens gå mot den på långt håll i vissa fall) så släpper jag efter ögonblickligen och låter hästen tänka. Sedan nytt tryck, och ny väntan. Det gäller att inte tappa tron på att hästen någon gång rör sig, för det gör den åt något håll. Så roligt är det inte att stå där 🙂 inget bråk, bara tålamod.

Jo just det, hästen är ju ofta van vid att ha blivit bråkad med innan så det är inte ovanligt att den försöker komma bort från dig, då fortsätter jag bara hålla samma tryck så gott det går och så fort hästen slutar backa och tänker framåt så lättar jag. Så även om hästen har backat 2 meter men avslutar med ett litet steg i rätt riktning så lättar jag, trots att vi egentligen har kommit längre bort från transporten, det viktiga är att hästen följde trycket det sista den gjorde, inte vart vi befinner oss i förhållande till transporten. Det hela handlar egentligen bara om att den ska följa med mig, och att visa hästen att jag kommer inte brusa upp eller tappa tålamodet. 

Första gången kan det ta timmar, men tiden blir kortare för varje gång, och framför allt är det en långsiktig och lugn lösning. Se till att bara ha tålmodiga personer med dig, ni vill inte ha dålig energi kring transporten. Träna när ni inte ska iväg någon stans, och räkna med att första gången tar 5 timmar för att vara beredd med en stor dos tålamod. (längsta jag varit med om är min förra ponny, det tog 1,5 timme första gången, men han var envisare än genomsnittet)

Tycker hästen det hela är väldigt jobbigt så sätt upp ett rimligt mål, det målet kan vara helt inne i transporten, halvvägs, framhovarna på lämmen, eller någon meter från transporten. "Det var bara hit jag ville hela tiden", det är viktigt med ett trevligt avslut, gärna där hästen egentligen kanske hade kunnat tänka sig att gå ännu ett steg. Nästa gång kommer ni lite längre.

Något jag även vill trycka på är att se över hur ni kör med hästen, många tycker att dom kör lugnt men för hästen är det inte lugnt och trevligt där bak, och då vill hästen så klart inte tillbaka in dit. Jag har kamera i min transport så jag ser vad som händer där inne och jag får köra otroligt sakta i t ex rondeller för att inte hästen ska börja tränga mot väggarna. Ställ ett välfyllt vattenglas i bilen när ni kör häst, glaset får absolut inte välta! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
4/26/14, 5:18 PM
#4

#3: En mycket bra metod! Kan dock vara klokt att han med sig en bok eller så, då det kan ta en stund Blinkar. En man inte är rädd om, eftersom man måste kunna släppa den rätt ned när pålle bestämmer sig för det ena eller andra.

LinaN
4/28/14, 12:28 AM
#5

#4 MP3 spelare med en bra ljudbok funkar! :D

#3 Min svåger hade ett väldigt morbidt sätt att tänka när han körde min häst första gången. Han har ju kört mkt vanliga släp utan levande frakt men han sa att han tänkte som så att han föreställde sig sin yngsta son ståendes på en trebent pall där ena benet är halvt avsågat och att pojken hade en häng-snara om halsen.

Kan säga som så att det var nog den mjukaste färden min häst någonsin åkt på :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: