Annons:
Etikettträningstips
Läst 2704 ggr
mellis98
4/10/14, 7:39 PM

Hur får man hästen att stå still?

Har kollat runt lite i liknande trådar men hittade inte riktigt vad jag sökte, så jag skriver här och hoppas på att jag får svar :)

Det är så att min lilla shettis har väldigt svårt att stå stilla och smiter så fort han får chansen. Det blir väldigt svårt att få på honom tränset då han springer iväg så fort jag tagit av grimman halvvägs.

Jag skulle jätte gärna vilja kunna ta av grimman utan att oroa mig för att han kommer springa iväg från mig, och jag vet att han endast gör det för att busa men det kan bli väldigt irriterande ibland. Så är det någon som har tips på hur jag kan träna honom osv? 😇

Annons:
Fjäril
4/10/14, 9:10 PM
#1

Jag har inte haft problem med den biten utan snarare att min häst inte ville stå stilla vid uppstigning i sadeln, men om jag hade varit i din situation hade jag nog använt mig av lite godis/morötter/mycket beröm för att få hästen att tänka på annat för stunden. Du skulle också kunna arbeta på marken, det vill säga i en hage till en början (där den kan smita men utan att det är någon större fara).

Om du har grimman på, tar av- och fäster den runt hals/nacke, låter hästen smaska på en morot, berömmer för varje steg (här tror jag hästen får fokus på annat än att smita iväg) så kan du berömma och sätta på grimman igen.  När det väl fungerar kan du ta med tränset till hagen.

Det är inget annat som gör att hästen reagerar så? Tänder? Bett? Trångt/för litet träns?

Sajtvärd på Övernaturligt

mellis98
4/11/14, 12:45 PM
#2

Tack för tipsen, ska testa dem!

Tror inte det är tränset som är ett problem då han gärna smiter när jag ska ta på en annan grimma eller liknande.

Minorca
4/11/14, 1:59 PM
#3

I den här tråden finns det tips hur man kan träna hästen att vilja sätta på sig grimman, samma metod går att träna att hästen att tränsar sig själv. 

http://naturalhorsemanship.ifokus.se/discussions/52430d1b8e0e741723000289-inkallning?participating-1

Fjäril
4/11/14, 10:39 PM
#4

#2

Hoppas det går bra :) - vilket det säkert gör!

Sajtvärd på Övernaturligt

kvekki
4/17/14, 6:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har tränat alla mina hästar till att stå still i stallgången och de vuxna går att parkera överallt. Unghästarna har börjat förstå men vi håller träningen till inhägnade områden. Jag har dels släppt hästarna lösa i stallet. Låtit dom få vandra runt och undersöka allt, "o hur spännande var det på en skala?" När allt är undersökt finns inte så mkt intressant kvar(utom foderbordet och höbalen). Sen ställer jag hästen i stallgången, släpper repet på marken o gör som jag brukar(borstar, sadlar, tränsar). Om hästen går fram så får den backa, vänder den får den snurra sig rätt. Ser jag att den funderar på att gå fram säger jag Nej' och kan förhoppningsvis stoppa tanken. Dels tränar jag i rundpaddocken. Ber hästen stanna och ignorerar den (vilket blir belöning då den slipper arbeta). Går den iväg får den springa igen. Stannar, ignorerar och tillslut lär sig hästen att om den står still får den vara ifred. Då är det himla trevligt att stå still! Så har du tillgång till en grusplan/paddock gör en liten rund inhägnad där du kan träna din shettis att vara lös. Samma effekt går att få med longering, men då är inte hästen helt lös så det blir inte helt samma sak. Träningen i rundpaddocken ger ju även en repertoar av signaler för att styra hästen lös. Så om jag ställer hästen i stallgången t.ex. Så kan jag styra den på avstånd. Jag kan tala om att den inte får gå fram även om jag står 5m bort… Det samma gäller de vuxna hästarna ute, jag kan parkera mina vuxna ute på gårdsplan /vägen/varsomhelst o gå därifrån, de står kvar tills jag kommer tillbaka. Om jag tvekar i det läget undrar dom vad som är farligt, om jag bara helt självklart sitter av o går därifrån så står de kvar o väntar. Men pröva inte det utan inhägnad -det har krävt rätt enträgen träning! På bilden är första gången jag ställer min treåring lös ute på vägen(fast med repet över mamma). En trygg läromästare är guld värt! Det sköna med att ha hästar som är vana vid att stå lösa är att jag aldrig behöver oroa mig om de kommer lösa av misstag. Att vara lös är inget konstigt och ingen av oss stressar upp sig då = lätt att fånga. Så det är verkligen värt att träna på!

Caf_Roy
4/18/14, 2:26 PM
#6

Jag hade en ponny som gärna drog så fort han fick chansen. Jag var den enda som kunde borsta honom på rumpan i boxen med öppen boxdörr utan att han stack. Jag såg när han tänkte tanken att dra och var snabbt framme och gav honom en liten knack på bogen, bara för att visa att jag hade koll och det inte var någon idé. Han spelade oskyldig och jag kunde fortsätta borsta.

Jag kunde också ha honom lös korta stunder ute, för han visste att jag skulle komma tillbaka snabbt och att han alltid fick godis så fort jag kom tillbaka. Så i stället för att fundera på att dra iväg stod han ivrigt och väntade på sin godis.

Det lärde jag honom genom att ha en morotspåse, se till att han såg den, gå en eller ett par meter bort medan jag tog upp en morot väl synligt, genast gå tillbaka och ge den till honom. Sen kan man gå ett par meter till och plocka upp en liten godis ur fickan. Jag kunde vara borta i upp till två-tre minuter innan han började titta på grästuvan där borta.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Upp till toppen
Annons: