Annons:
Etikettträningstips
Läst 1334 ggr
Peppe
4/9/14, 4:19 PM

Bentrasselträning

Har ni några bra tips på hur jag kan träna unghästen att vänja sig vid trassel kring benen, kanske till och med att sitta lite fast?

I dagsläget kan jag borsta hela benen men han lyfter ibland i fram. Med en pisk kan jag stryka benen men han ser sur ut och har nån gång kickat åt pisken och antytt att han vill bita den. Detta var dock några veckor sedan och unghästar går ju fort framåt som ni vet, för en vecka sedan gjorde han inte så men det kan ju lika gärna komma tillbaka. Han kan ha snören som stryker honom på benen och jag kan även dra lite i dem så att säga.

Däremot kan han inte med att få en lina insnurrad runt benet mitt under longering/tömkörning ☝️😇😞

Funderar lite på om jag skulle hänga på draglinor på honom men är rädd att detta ger samma reaktion som misstaget ovan gjorde, dvs full sprutt med sparkar osv osv speciellt om han trampar över och får linorna på fel sida om benen. Finns det något mellansteg man kan göra eller fler övningar?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Minorca
4/9/14, 5:36 PM
#1

Ta ett vanligt grimskaft, inte det du håller hästen med, gärna i bommul eller något annat material som inte bränner. Lek med den spännesfriaänden mot hästenben. När du kan snurra änden ett varv, kan du ta nästa steg, att leda hästen i ett framben. Du står framför hästen, läger repet bakom ett framben och du håller i bägge ändarna, dra försiktigt fram åt, när hästen rör sig lite framåt ge eftergift. Skulle hästen bli rädd eller följa sin mottrycksreflex är det bara att släppa ena änden och hästensben är fri, om man får börja om. När den kan framåt, så kan man träna åt sidan eller bakåt. Om tränar att att hästen också ska följa tryck i nacken, så rycker den inte om den skulle råka trampa på grimskaftet. Det spar många spännen och grimmor.

LinaN
4/9/14, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ta lett extra ledrep, slå en ögla om karleden så det ligger säkert. Håll sedan repet lugnt och stilla. Upprepa på alla ben. Sen kan man lägga repet kring frambenen (utan ögla) och låta det glida upp och ner.

Beröm när han står stilla och accepterar repet. Skulle det bli cirkus kan man alltid släppa men tar man det lugnt o sansat ett ben åt gången så lär de sig snart att när de känner att de sitter fast så ska de ta det lugnt.

Harry lärde sig detta den hårda vägen innan jag hittade NHn, han snodde in sig i tömmarna och höll på att tippa över, inte det ultimataste sättet och verkligen inte ett sätt man använder sig av om man har en lite mer sprättig och flyktbenägen häst kanske ^^

Se bilden nedan, så fast med repet om bar fram/bakben och sen slutligen runt alla ben och diverse. På bilden leker vi porqupine game samtidigt som vi gör sideways game mot mig. Övningen "leda hästen i ett framben" som finns i en online Kan du- artikel är liknande. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
4/9/14, 9:00 PM
#3

#1 Allt detta kan han redan även om jag är restriktiv med att träna att han ska lyfta benet när jag drar i repet runt benet, jag vill nämligen inte detta eftersom problemet är tvärt om, han lyfter hellre än står still. Det är bättre nu men för bara nån månad sedan kunde jag inte borsta benen ens. Så jag har faktiskt gjort tvärt om, slagit ett rep runt benet, dragit lätt och berömt när han INTE har rört sig 😉 Jag kan inte komma på en enda situation då jag hellre vill att han lyfter benet än står kvar när något händer där. Lyfta hovarna har jag ett annat litet kommando för 🙂 Följa trycket i nacken däremot är något vi ska träna lite på, eller rättare sagt det är något vi ännu inte testat. Han går sällan emot tryck 🙂

#2 som sagt den första biten kan han där utan problem numer. Men tar man t ex en pisk och drar med så blir det ju lite "duttigt" mot benet och då blir han lite sur 😉 jag tolkar det nästan som att det enda han känner igen det ifrån är när han har lekt med sina hingstkompisar och dom har bitit varandra i benen, att han tror att jag "biter honom" för lek. 

Sista stycket där, menar du att du t ex slår repet om båda frambenen samtidigt? 🙂

Det är lite svårt att beskriva det hela för ärligt talat vet jag inte hur läget är just idag, det händer så otroligt mycket med honom hela tiden. För 6 månader sedan fick jag hem en RBE-häst som höll på att hoppa ur boxen när hans matkasse kom på kvällen, eller när man bytte täcke på boxgrannen. Idag är han en klockren LBE och jag kan klappa honom med hökassen lös i hagen eller hänga den på örat eller varför inte ha en dragkamp med honom om den. Det händer så mycket från gång till gång, han lär sig så fort. Jag vet aldrig riktigt hur han kommer reagera för han utvecklas så fort med knappt någon träning alls🙂 

Skulle vara så intressant att ha med honom på typ en play day eller något och se vad han går för och vad som behöver tränas 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
4/10/14, 11:51 AM
#4

Ja, att man trär repet från säg hästens högra sida över till vänster och har en repända i varje hand :) Har tyvärr ingen bättre bild att visa med.

Det ska bli ett U där hästen står med benen i u-ets rundning och du håller i ändarna :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: