Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1040 ggr
TitanicSims98
4/2/14, 8:02 PM

Bli skötare till en häst

Hej!

Det är så att min kontaktperson har häst, eller snarare är skötare till en häst. Hon ska tydligen snart köpa en egen. (En kontaktperson är något man gör aktiviteter med och är ett extra stöd, med tanke på min funktionsnedsättning).

Men iallafall. Åter till ämnet. Efter att jag har hjälpt henne i stallet och ridit så har jag funderat på en sköthäst. Jag gick på ridskola för många år sedan. Nu har jag börjat intressera mig igen då jag har varit i stallet. 

Vad ska man tänka på innan man blir skötare till en häst? Och vad vad ska man tänka på NÄR man blir skötare? Hur ska man börja?

Behöver lite tips och funderingar. Får börja med att träna på att vara i stallet och sköta om hästen. Sen får vi se om jag fortfarande är sugen och redo att bli skötare till en sköthäst.

Tacksam för svar! :)

//Josefine Hjärta

http://www.rainless.blogg.se/

~ Be yourself. Nobody else. ♥

Annons:
LinaN
4/2/14, 10:37 PM
#1

Vad vill du ha ut av sköthästen? För alla har olika definitioner.

För mig innebär en hästskötare någon som pysslar i stallet med borstning, putsar läder, gosar med hästen, mockar och sysslar med markuppgifter. Och får rida nångång då och då som tack för hjälpen.

Medan en medryttare gör samma saker men även rider och tränar hästen. Men oftast så tar folk betalt av medryttare eftersom de har mer ansvar. Men sen finns det givetvis folk som bara är glada att de får en medryttare som avlastar dem ett par dagar i veckan så det är jätteolika hur folk resonerar. :)

Själv har jag betalande medryttare, men de pengar som hon betalar går till försäkring och hovslagare tex.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

jackuese
4/2/14, 10:41 PM
#2

Skötare betyderatt du ska stå för mockning. putsning borstning m.m. Jag skulle satsa på medryttare istället. Många är gratis. Jag red i 5år helt gratis och massa folk. Om du vill betala så kan du ta delfodervärd. Då delar du häst med någon och ni delar liksom på hanteringen av hästen osv. :)

Fjäril
4/2/14, 10:44 PM
#3

Hej,

Att vara medryttare (antar att du menar det?) kräver minst lika stort ansvar som att äga en egen (eller i alla fall att man ska känna så). 

Det man ska fundera över är väl, finns det dåligt väder eller bara sämre kläder? Man rider i ur och skur🙂

Sen handlar det om tiden och att man funderar på vad man tänkt göra med hästen (hoppning, dressyr eller bara mysridning)? Kanske är det bra att provrida ett par hästar för att känna så att kemin finns er emellan.

Kolla också försäkringen, att det är ägaren som står för eventuella kostnader som kan uppstå. 

En häst ska skos regelbundet, ha hel utrustning och utfordras ordentligt. Sådant hade jag varit noga med (så att ägaren sköter det). Detsamma gäller vaccinering och annat runt om.

Sajtvärd på Övernaturligt

TitanicSims98
4/6/14, 4:57 PM
#4

#3 Tack! Nu fick jag lite "kunskap" :) 

Det jag tänkte göra med hästen är att bara ta hand om. Jag har alltid varit förtjust i hästar och nu känner jag att tiden är kommen att jag nu börjar ta ansvar över att sköta om en egen häst. 

Jag hade tänkt sköta om en shetlandsponny. Också en islandshäst.

//Josefine Hjärta

http://www.rainless.blogg.se/

~ Be yourself. Nobody else. ♥

Fjäril
4/6/14, 5:02 PM
#5

#4

Spännande, lycka till! Det är mysigt, givande och roligt 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Zaphix
4/6/14, 9:40 PM
#6

#3: Att vara medryttare tycker jag inte är ett alls lika stort ansvar som att vara hästägare.

Som hästägare har du det egentliga ansvaret för hästens välmående, och ekonomin kring hästen. Är hästägaren som måste fatta alla beslut gällande veterinärvård, hovslagare, träningsplan, foderstat, alla inköp, utrustningens passform o.s.v.

Som medryttare tar du hand om hästen de dagar du har den, inte något runt omkring vanligtvis. Medryttaren har alltid en hästägare att fråga om råd och luta sig tillbaka mot.

Jag rekommenderar aldrig någon att köpa häst, medryttare är det ultimata. :)

Ändå sitter jag här som en obotlig hästägare och grämer mig över allt ansvar och alla beslut som bara jag kan fatta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Fjäril
4/6/14, 9:56 PM
#7

#6

Som jag skrev i #3 anser jag att man som medryttare ska känna så. Det är ett stort ansvar att ta hand om en häst och om jag skulle ha en medryttare till min - hade jag haft stora krav.

Vad gäller träning, foder, utrustning och allt annat som hör till är det ägarens kostnader men samtidigt kan man involvera och låta medryttaren vara med och bestämma.

Jag är hellre ägare än medryttare, om jag ska vara motvalls till det du skriver, men att vara medryttare, om tid och pengar inte räcker till, är gott nog🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: