Annons:
Etikettutrustning
Läst 1899 ggr
Fjäril
2014-03-27 21:23

Hästgodis, reda ut man?

Ger ni era hästar godis och vad ger ni dem i så fall? Använder ni det enbart som belöning eller bara som lite extra gott emellanåt?

Jag har också sökt efter något naturligt medel att reda ut man och svans med. Svansen är väl inga problem, mer än att den är tjock (jag gillar) men manen är stor och burrig, speciellt när hon har rullat sig i lera varje dag :)

Jag har använt mig av glansspray efter noga utborstning men det håller en halv dag. Jag har också lagt i lite olivolja men eftersom jag inte vill dränka in det (för den feta sakens skull) gör det inte mycket nytta.

Hon har tjock och fin pannlugg, jag vill helst inte tunna ut den utan i stället hitta något bra medel att arbeta med. Har ni förslag?

En annan fråga - kan hästar få olika sommar- vs vinterpälsar med åren? Jag märker att vår tjej med största sannolikhet kommer bli apelkastad men det verkar hon inte ha varit tidigare? Mer åt det helsvarta hållet om sommar och brun på vintern.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Zaphix
2014-03-27 21:40
#1

Min häst har mindre lätt föe att äta morotsbitar/godisbitar, tar tid att få till dom rätt i munnen för att tugga dom. Vet inte varför, alltid varit så och det ska inte bero på tänderna..

Så min får det kraftfoder han får, normalt sett havre. Men nu får han pelletsfoder så han får även det som godis. Lättsamt att ha i fickan och går snabbt att tugga.

Han får väl mest godis när vi tränar egentligen, men han får även alltid när jag hämtar honom i hagen och lite spontant annars med mest för att han är söt. Han gillar ju godis, så varför inte?

Han är inte tiggig av sig alls trots att vi nästan dagligen tränar med godis. Dock blir han väldigt besviken om jag missar att ta med det till hagen..

Jag använder TIB's pälsglans till min häst. Han har endel man och svans att reda ut så reder inte ut det så ofta utan låter det för det mesta vara till vardags.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2014-03-28 09:16
#2

Jag använder godis som belöning när vi gör nya saker eller gör saker som vi redan kan fast svårare. Ibland blir han tiggig och ibland inte. Det beror helt o hållet på dagsformen. Sist jag red och hade godis i fickorna vart han heltokig, så for jag skulle göra något med stigbyglar eller gjorden så trodde han att han skulle få godis. Och andra gånger bryr han sig inte hur mycket jag än lockar med godis…

Jag ser skillnad på att ge godis bara för att = ofta tiggig häst, utan min häst brukar oftast få göra något för att få sitt godis, kanske en stretch, eller att han kommer självmant i hagen så jag slipper hämta honom osv. Jag ser inget fel i att ge godis om det finns en bra anledning bakom och att om hästen blir tiggig att man inte uppmuntrar det beteendet.

Medel för man o svans är lurigt… Jag testar just nu olika sätt att skydda man och svans från slitage. Och jag har utgått ifrån helt vanligt människobalsam som jag kletar i i fuktigt tagel, sen kammar jag och borstar igenom manen och svansen, flätar och låter torka. Det är enda sättet jag hitendags fått min hästs man och svans att hålla sig någorlunda ren. Plus att nu har jag gjort en variant av polo-wrap på svansen för att hindra att svansen blir full i lera.

Min häst skiftar färg från sommar till vinter och tvärt om. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2014-03-28 11:30
#3

#2: Är inte min anledning "Han är ju så söt..!" en bra anledning att sticka till hästen lite extra? ;)

Jag tror ibland jag använder tanken "Om hästen får godis hela tiden har den heller ingen anlending att tigga". Eller ja, riktigt så illa är det väl inte. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
2014-03-28 11:41
#4

TS: Jag ger aldrig godis som belöning, bara vid stretching och "bara för att".

Man och svans reder jag inte ut, det sliter bara. Tvättar med grönsåpa vid behov, borstar bort lera med rotviskan och pillar bort spån och strån.

Mycket mörkbruna hästar blir ofta nästan kopparglänsande med apelkastning på sidorna på sommaren.

Fjäril
2014-03-28 15:01
#5

Tack för era svar! #1, Att använda pellets som godis lät som en bra ide. Vår får en morot då och då, eller ofta :) Hon vet att när det prasslar bredvid henne så vankas det något gott. Hon tigger inte och evnt annat godis (jag är ute efter tips) är tänkt att använda när vi jobbar med saker, som bland annat det här med att tränsa/sänka huvud. #2, Att ge hästen godis som belöning är klokt tycker jag, eller lagom när de inte förväntar det, sen att det kan få något gott emellanåt utan anledning är aldrig fel heller. Jag har läst detta med att använda "människobalsam" men blir det inte kletigt? #4 Jag har inte gett något som belöning tidigare men jag har lagt morötter (i skivor) när vi arbetet på att gå nära, enligt henne, läskiga saker. Jag är ute efter mindre sockrigt godis. Man och svans vill jag reda ut varje dag. Måste inte ha i något men jag skulle aldrig låta henne gå runt lerig och dann :) Ja så är det kanske, att de ofta blir apelkastade. Jag tänkte också på om det helt plötsligt kan bli så, hon har inte varit det tidigare.

Sajtvärd på Övernaturligt

Gronstedt
2014-03-28 15:55
#6

#5: Då blir det inte mycket man och svans kvar Ler. Leran får man enkelt bort med piggborste och rotviska, men de där långa korkskruvslockarna får helt enkelt vara kvar.

Annons:
Facie
2014-03-28 19:38
#7

Hö brukar funka bra som belöning tycker jag :)

Kan starkt rekommendera ShowSheens glansspray, luktar jättegott och svansen håller sig fin länge och stöter bort smuts!

Pretty wise //

Zaphix
2014-03-28 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fast reda ut varje dag behöver man ju egentligen inte..

Så här ser manen ut på min häst när jag inte borstat den på ett par veckor..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Fjäril
2014-03-28 21:04
#9

#6

Jodå, hon har så mycket ;)

#7

Hon har obegränsat med hö så jag tror inte att det lockar, men jag kan testa :)

#8

Söt häst! Det där är en fin man tycker jag :)

Jag skulle aldrig få för mig att rida ut/köra min häst nästan som oryktad (vilket jag anser om man/svans är i en enda oreda). Menar ni att ni inte borstar dessa områden varje dag eller tänker vi olika gällande reda ut? :)

Jag kanske har förklarat fel. Jag söker något medel som får manen att se mindre burrig ut. Jag hade hellre sett den hängig, nu är den tjock och fluffig :) Om det är lite intorkad lera så måste jag inte vara där och pilla hela tiden utan jag är mer ute efter något som ger en mindre yvig men utan att behöva tunna ut.

Sajtvärd på Övernaturligt

LinaN
2014-03-28 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Om jag ska jobba min häst på långa linan o i repgrimma så borstar inte jag. Inte heller när jag ska rida helt barbacka, då borstar jag bara av ryggen med handen om det ligger nått skit där.

Annars så drar jag bara av honom där sadel/barbackapadd ska ligga med en skurborste jag köpt på ÖoB. Jag är nog den "slarvigaste" hästägaren i stallet när det kommer till att borsta min häst. Men ser ingen mening att borsta honom glänsande och sen släppa ut honom i hagen efter att jag ridit ^^ känns så kontraproduktivt.

Däremot när vi tävlar så blir det ju storrengöring. Just nu så håller jag manen flätad och svansen flätad med polowraps som sagt. Bild på wrappen ( jag VET det ser ut som bajskorvar ^^)

När man kletat in med balsam och sedan borstat/kammat igenom, flätat det och låtit det torka så är det inte längre kladdigt. + man slipper det här superhalkiga som glansspray gärna blir i pälsen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-03-28 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Såhär såg vi ut igår när vi red ut.

wrappar i svansen, manen flätad, skitig ridkjol och bajsavtryck i pälsen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2014-03-28 23:33
#12

Fast rykta tycker jag är rätt viktigt i jämförelse med att kamma man och svans. Är ju bra för blodcirkulationen, samtidigt som man gör en ordentlig visitering av hästen och skapar ett avslappnat band med hästen.

Jag kammar sällan manen, men däremot använder jag ryktborsten och skrapan varje dag jag aktiverar hästen. Ofta även annars, men de dagar han vilar och jag är där är jag noga med visiteringen och att kratsa hovarna, men inte lika noga med ryktandet.

Visst att hästen blir smutsig i hagen igen, men det har inte någon med anledningen till att jag ryktar att göra. Är inte resultatet av ryktningen som är det viktiga, utan själva görandet.

Ser ryktandet som en del av hantverket man håller på med när man tränar hästar. Ridning/körning för mig är en konstform, och alla rutiner jag gör innan träningen av hästen måste vara gjorda för att det för mig ska kännas som att det finns kvalitet i konsten. Både den känsla som finns och i det estetiska.

Varje steg i processen känner jag måste finnas där för mig, och därför är inte ryktandet något jag gärna avstår ifrån.

Att manen är kammad har dock ingen betydelse för hästens välmående eller vår relation att göra, enbart för det estetiska. Så det är för mig inte så viktigt.. Förutom om vi ska iväg eller en tränare kommer, då vill jag att vi ser hyfsat prydliga ut. :)

Färdigt med kvällens filosofiska flummande. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Fjäril
2014-03-29 07:32
#13

#10,11 Hihi så söt han är! Jag tycker inte att någon annans sätt är fel, ja förutom de som missköter sina hästar då såklart, men jag lägger mycket tid åt den yttre rengöringen av anledningen som #12 skriver. Dels kan jag känna igenom henne men det är också ett sätt att skapa band oss emellan. För henne blir det dessutom massage. Jag står inte med hundra olika, inte ens tre borstar och finputsar, utan använder händerna mycket också. Av tiden jag lägger åt henne varje dag går hälften till just den här delen. Jag har bara haft henne i (snart) tre månader så detta är ett bra sätt att lära känna henne. Vilka områden är okej att ja tar på, vart upplevs det som mest otrevligt etc? Nu har det inte varit några problem men hon lyfte tex inte på benen när jag skulle rengöra hovarna innan. Det gör hon idag :) #12 Nej hästarna bryr sig nog inte om smuts, så länge det inte skaver då förstås. Jag ryktar som sagt också av anledningen för att göra, inte för ett måste. Hovarna däremot, vilka är fulla med sten/sand/grus varje dag efter hagen, de tar jag för att jag måste/det är viktigt.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Upp till toppen
Annons: