Annons:
Etikettträningstips
Läst 875 ggr
Masculino
2014-03-26 08:40

unghäst

Hej Hej

Nyfiken på hur olika tänkbara lösningar skulle kunna se ut om jag nu går ut och frågar.

En 3 årig valack Väl hanterad och mycket jobbad .Kan inte komma på något vi missat .Han är trygg med allt.Insittningen har visat sig bli extra besvärligt däremot.Han är verkligen   orolig av ryttaren på ryggen. Han hyperventilerar och kastar sig ,en skentur  på honom var heller inte kul.Att Backa Tillbaka och göra allt som han redan är så trygg med .Sådant han varit bekväm med sen 2 år tillbaka skulle jag absolut kunna tänka mig och ta den tid han behöver .Men jag vil såklart att vi på något vis närmar oss det som oroar honom mest .RYTTARE PÅ RYGGEN.

Tack på förhand /Marie

Annons:
Revolter
2014-03-26 11:42
#1

Hej! Jag skulle ta ut en veterinär och gå igenom hästen för att vara säker på att han inte har ont innan man börjar fundera på något annat. Om all träning fram till insittningen gått så bra (och om han litar på dig) så skulle jag bli fundersam om han löper amok helt plötsligt. :/

Lycka till!

Gronstedt
2014-03-26 14:17
#2

Jag skulle låta kolla hästen på klinik, inklusive ryggröntgen.

LinaN
2014-03-26 14:28
#3

När hästen är kollad för ryggproblem och utrustningen är utprovad och dubbelkollad så börja om med insittningen från början igen.

Kliv upp i stigbygeln, står kvar med höften mot sadeln, kliv ner. Sen upp igen, gör samma sak från bägge sidorna. Du som ryttare kommer få en sjujädra workout ^^ och när hästen är trygg med det så gå vidare till att börja lägga benet över rumpan på hästen eller rentav klappa hästen över rumpan med ena armen medan man står i stigbygeln. Att man står så gör att man snabbt kan komma av om det uppstår problem också. sluta när hästen gör rätt, står stilla och inte är stressad. Lek mycket från marken INNAN ni ens börjar sitta upp, kolla så alla lekar sitter där de ska och att hästen förstår lekarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Indriz
2014-03-26 14:31
#4

Det är inte så att du själv är nervös och överför det till hästen? Det är väldigt lätt att känna sig lugn och trygg när man arbetar med en häst från marken. Men du vet att det här är nytt för hästen -  och kanske också att det är mycket möjligt att du blir avslängd eller att hästen blir nervös - kanske spände du dig och gjorde dig beredd i fall att något skulle hända?

Det bästa man kan göra i en sådan situation är att vara kolugn, men det också så mycket lättare sagt än gjort! Det är något man helt enkelt måste jobba på.

Länkar en video som kan vara av intresse. Den fokuserar på träningen inför uppsittning och inridning, för att göra både dig och din häst avslappnade och beredda på det fortsatta arbetet. Hoppas det hjälper 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=6_ahXy1Mnfc

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Minorca
2014-03-26 16:10
#5

Jag var på en clinic, där förberede de en unghäst inför inridningen med att köra frendlygames och online stående på en oljetunna (ca 1m hög). Mycket rörelse ovanför hästen rygg. Samt att de bara stod "hängd" med hästen vid stående på uppsittningspallen.

Masculino
2014-03-26 17:00
#6

Tack ni alla för fina svar och med stor omsorg för hästen.Hästen är genomgången inga fysiska hinder ej heller någon utrustning som stör. Ryttarens lugn finns där både på ut och insida. Absolut att det är en hel massa små små  subtila signaler vi har att göra med. Med era svar och länkar skall jag igen fundera och lyssna noga på signalerna  mellan raderna.  Tack igen Jag återkommer för att meddela hur det löser sig och vad som blev avgörande för förändringen.                                      Vänligen Marie

Annons:
Caf_Roy
2014-03-28 00:44
#7

Är det ryttarens närvaro på ryggen, tyngden eller att det är något som sticker upp på ryggen han inte fixar?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: