Annons:
Etikettträningstips
Läst 1070 ggr
RobinHood
2014-03-24 13:12

seg

Jag har en tvååring som inte ser ngn mening med rundkorallen. Jag driver och driver men hon lunkar bara, stannar å kolla på andra saker osv. Jag viftar med spö bakom henne men hon bryr sig inte.. tips!

Annons:
LinaN
2014-03-24 14:52
#1

Du är inte tillräckligt effektiv, men vad är SYFTET med att hon ska gå i rundcorallen?

För om det enbart är motion utan att något händer mer än att du blir frustrerad och försöker mana på din häst så händer inte så mycket i längden mer än att er relation kommer bli sämre då dels din häst inte tar dig på allvar och dels du kommer tappa tålamodet med hästen mer eller mindre.

Vad händer om du ställer in en kon, som hästen ska göra halt vid varje gång ni kommer dit? så hon får ett start och ett mål så att säga. Att motivera en häst är inte det enklaste alla gånger, speciellt en som är mer intresserad av annat än av dig ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2014-03-24 20:11
#2

Ger du hästen en mening att springa i rundkorallen då? Har du visat tydligt vad anledningen till springandet är?

En två-åring behöver normalt inte motioneras, speciellt inte genom springande i en rundkorall. Träna kommunikation med den ser jag heller inte riktigt varför en rundkorall behövs till.. Rider du in hästen och vill longera den är det väl bättre på en vanlig ridplan eller en lägda, då kan du variera storleken på volten och göra det mer intressant, även komma åt hästen bättre.

Jag skulle låtit bli rundkorallen, känns som att det är det hästen vill. Men jag är å andra sidan en sån som enligt många lyssnar på hästens åsikt för mycket..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

RobinHood
2014-03-24 21:30
#3

Hon vill inte röra sig iöverhuvudtaget vart man än är varken i hagen eller om jag skulle longera i lina eller vad dom helst. Hon är extremt lat :-) men jag blir inte arg eller frustrerad på henne utan jag vill bara ha tips på vad man kan motivera henne att vilja röra på sig mer än skritt…hon springer nästan aldrig i hagen heller så har hon alltid varit. Hob är inte rädd för något kör man in en traktor i hagen får man nästan se till att man inte kör på hebbe då hob knappt flyttar sig och hob är lite smådryg och kan tränga en och har noll respekt.

Zaphix
2014-03-24 21:35
#4

En sån som jag har då kanske.

Hur är hästen när ni promenerar/tömkör ute?

Är kanske respekten för dig ni måste jobba med, inte tränga dig och såna saker. Då kan resten komma på köpet tror jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

RobinHood
2014-03-24 21:47
#5

Tömkört har jag inte gjort. På promenaderna får man vara på henne att hon inte ska gå förbi en. Hon är sjukt nyfiken och kolla runt på allt men jag vill hon ska ha fokus på mig

Zaphix
2014-03-24 22:07
#6

Då vill hon ju röra på sig någonstans. Utnyttja det och var där istället för i rundkorallen. Hästen är ju ung, framåtbjudningen och viljan ska alltid vara nummer ett.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
RobinHood
2014-03-25 07:01
#7

Jo fast eftersom hon är dominant så vill jag inte hon ska tränga sig och gå först och bestäma

Brollan1
2014-03-25 08:20
#8

Hästen gör som den vill för att den inte ser dig som ledare, i hästens ägon är det du som inte gör vad den "säger" åt dig. Antingen så är du ledare eller så är hästen det. Bara att välja vilket och sedan se till att det blir och fortsätter att vara på det sättet.

" Zaphix " har så rätt i att utnyttja det du får bättre i stället för att koncentrera er på det du inte får. Glada hästar är oftast trevliga hästar.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

RobinHood
2014-03-25 08:52
#9

Ööh? Vilka dåliga tips.. jag vill ju ha konkreta tips inte ha en diagnos vad som är fel utan jag vill ha övningar och hjälp

LinaN
2014-03-25 13:27
#10

#9 du fick en riktigt bra övning av Zaphix, och du är inte tillräckligt effektiv när du ber din häst om något. Läs artikeln "Fyra faser av fasthet" som finns här på sidan. Din häst tar inte dig på allvar och gör som hon själv vill.

Läs om Horsenality - hästpersonligheter, finns en artikel här också om det. Det låter som din häst är en LBI dvs en häst som måste motiveras genom att du måste vara listigare och smartare än din häst + att du måste ge hästen något den vill ha.

De råd du fått är väldigt konkreta och bra, sen är det inte någon mirakelkur att syssla med NH, det kräver tid, engagemang och att genomgå massvis av motgångar. För att få snabb och effektiv hjälp så kontakta en NH-tränare finns flera duktiga i landet. Visst kostar det en del men oftast så är det väl investerade pengar både i tid och relationen till hästen då man får redskap att jobba vidare även utan instruktör på ett helt annat sätt än när man rider för tex hopp eller dressyrtränare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RobinHood
2014-03-25 14:17
#11

Konkreta övningar? Då har jag missat den vart står det om den övningen. Jo jag ska till dalpraktikeb på kurs nästa månad och jag vet vilken horseanilty min häst är men nu bad jag er om tips. Att jag inte är tillräckligt effektivt säger ni bara men ge mig istället tips hur man är mer effektivt

LinaN
2014-03-25 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Vad bra, på dalpraktiken kommer du få bra med hjälp att komma igång mer.

Zaphix skriver i inlägg #6 "Då vill hon ju röra på sig någonstans. Utnyttja det och var där istället för i rundkorallen."  som svar på ditt inlägg #5 "Tömkört har jag inte gjort. På promenaderna får man vara på henne att hon inte ska gå förbi en. Hon är sjukt nyfiken och kolla runt på allt men jag vill hon ska ha fokus på mig"

Använd den nyfikenheten och lek point to point och/eller touch it pattern, det ökar hästens motivation då den får tydliga start och stop (vilket jag gav som förslag i mitt inlägg #1 "Vad händer om du ställer in en kon, som hästen ska göra halt vid varje gång ni kommer dit? så hon får ett start och ett mål så att säga. Att motivera en häst är inte det enklaste alla gånger, speciellt en som är mer intresserad av annat än av dig ;)") och hästen och du får ett naturligt sätt att arbeta på där ni TILLSAMMANS beger er någonvart med en tydlig uppgift. Och inte bara runt runt runt. För en LBI är meningslösa cirklar just det, punkt a til b är mycket mer motiverande och intressant. Speciellt om man gör vägen dit intressant och målet innebär något som hästen gillar tex kliande, klappar, godis, eller att man helt enkelt bara står och vilar.

Allt detta har föreslagits för dig redan, tillsammans med att LÄS ARTIKELN OM FYRA FASER AV FASTHET som förklarar faserna som gör att du KAN vara effektiv på ett BRA sätt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2014-03-25 21:30
#13

Dalpraktiken är bra!

Jag har tränat mycket för Lina och kan varmt rekommendera henne. Är trist att jag numera bor 90 mil ifrån henne och inte längre kan träna för henne.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
RobinHood
2014-03-27 10:50
#14

Ja jag varit i kontakt mkt med dalpraktiken. Det ska bli spännande zaphix! Hur tar jag bort denna tråd?

LinaN
2014-03-27 11:46
#15

#14 Det gör du inte. Här tar vi inte bort trådar om det inte innehåller olämpligheter. Man kan alltid lära sig något av att läsa något som någon annan skrivit :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RobinHood
2014-04-02 12:45
#16

Men vad tråkigt

Upp till toppen
Annons: