Annons:
Etikettträningstips
Läst 1278 ggr
supernatural
2/28/14, 9:20 AM

NH på RBE

Hej! Jag är inte riktigt "ny" i NH-världen, har hållt på med NH på min förra medryttarhäst, en nordsvensk som var left brain.
Nu rider jag ett varmblod ("problemhäst") som gillar att testa, mycket. Direkt man sitter upp drar han iväg i full galopp och han är väldigt nervös, het, stressad osv. Vill få honom att tagga ner!
Hanteringen är dock inget problem, han är en ängel i stallet.
Undrar dock hur jag ska anpassa lekarna efter honom, man kan ju kanske inte riktigt köra på samma sätt som med förra hästen eftersom dom är olika tänker jag. Han har också svårt för drivande tryck, direkt jag lägger det vill han upp på bakbenen.
Tror också han har massa överskottsenergi för han går nästan aldrig (ingen vill rida honom), och har försökt longera men det går inte riktigt för som sagt ställer han sig på bakbenen då.. Kan inte heller släppa honom lös för vi har inte inhägnad ridplan :(
Tänkte börja med friendly game iallafall, det funkar, men behöver lite hjälp på dom "högre" lekarna typ driving game osv. :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
LinaN
2/28/14, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Pattern interrupt. Hindra honom från att varva upp för mycket eller lek hurry up and relax! Dvs att driv på honom ett varv, och låt honom vara i tre varv, om han inte gör en förändring, tex sänker huvudet, lugnar ner sitt tempo eller rentav bryter av till lägre gångart så driver du ett helt varv igen och sen väntar 3.

För pattern interrupt så är det att med en rejäl fas 4 stoppa honom från att göra vad det är han tänker göra. Tex sticka all världens väg, men det krävs timing och att man själv VÅGAR stoppa upp hästen. För ofta blir det en resning av det speciellt om hästen redan är en "stegrare"

Jag jobbar med en LBI/LBE just nu som blir RBE när man sätter press på henne, och hon stegrar också väldigt lätt. Så min fundering nästa gång är att sätta press bakom henne när hon börjar stegra, och sen när hon rör sig framåt göra en hind the hiney/hindquarter disengagement. Så hon lär sig att lösningen är inte att stegra utan att stegringarna får konsekvenser. Förra veckan så jobbade vi på att hon skulle flytta bakdelen när man bad om det.

Du säger inget om hur han är när du har honom online, utan bara hur han är i stallet och hur han är att rida… Men jag kan säga så att JAG personligen skulle inte sätta mig på en häst där de första 3 lekarna inte är "klara" och hästen förstår och accepterar dem och svarar på dem på rätt sätt. Men det är så jag resonerar. :) Kan jag inte hantera problemen från marken så kommer jag inte kunna göra det från hästryggen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/28/14, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

här är lite strategier

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/28/14, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

och ytterligare lite nyttigt o läsa :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
3/2/14, 10:27 PM
#4

TACK! ♥

Superbra ♥
Funderar dock på det där med att öka på mer än vad han "tänkt sig" ett varv och sen sakta ner i tre varv, han går nämligen inte så mycket just nu och springer väldigt fort när han kan, mycket överskottsenergi och så (och har inte ridplan med inhägnad så jag kan inte släppa lös :C), så jag tror han skulle bralla iväg då men hehe ja.

Han är väääldigt nervig, nästan så han står och skakar för att han är så beredd på att rusa iväg, något speciellt trick för det? Friendly game kanske? :)

Han är också väldigt känslig för energi får jag för mig, det räcker med att jag går mot honom så flyttar han på sig, och har börjat med det där "rub to a stop" men märker ingen direkt skillnad än iallafall.
Ska köra mycket med dom tre första lekarna iallafall :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
3/2/14, 10:43 PM
#5

#4 om han behöver röra på fötterna låt honom röra på fötterna! Om det enda han kan tänka på är att han måste röra på sig så kommer han bli klaustrofobisk och flyga i taket totalt när han väl får röra på fötterna.

Har du ett 7m+ ledrep så skulle jag koppla honom med det och be honom att röra på sig, det du kan göra är också pattern interrupt. Dvs att när han börjar röra på sig och rusar iväg så stör hans mönster med en hindquarter disengagement = tvingar honom att tänka, precis som den stegrande damen jag håller på med, så att signalerna går fram. Alternativt att stoppa honom genom att göra en rejäl fas 4 i ledrepet så att han tvärnitar, sen låt honom gå framåt igen, rusar han så tvärnita honom igen. 

Om han går framåt tveksamt eller i lugnare tempo belönar du detta genom att inte göra något alls = tar bort allt tryck. På detta sätt kan man hjälpa honom att visa att det lönar sig inte att hetsa upp sig, och om han bara är "trevlig" så får han röra på sig.

Sen ytterligare en aspekt är att matcha hans energi, om han galopperar som en tok och bockar och har sig, spring du i din ände av repet, hoppa, studsa, vifta med armarna så gott det går och gör ett rejält spektakel av dig själv för att "överrösta" hästens energi, många hästar undrar vad f*n man sysslar med och syftet med den metoden är att så snart hästen saktar ner/tittar på dig så slutar du = tar bort allt tryck och hästen lär sig att för att få dig att vara "tyst" så måste han själv lugna ner sig ^^ Men denna tekniken kräver att man är både påhittig och har något bättre kondition än soffpotatis ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
3/2/14, 11:16 PM
#6

Smart! :) Så slipper jag riskera livet och sitta i sadeln hahaha!
Ska nog göra det imorgon så får vi se vad han säger ;)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
LinaN
3/3/14, 12:13 AM
#7

#6 har tagit för vana att inte sitta upp på en häst som inte är calm - connected - responsive ^^

Dvs Lugn, emotionellt samlad och svarar på hjälper utan att överreagera eller underreagera ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: