Annons:
Etikettträningstips
Läst 1078 ggr
Peppe
2014-02-26 11:59

Flytta hästen MOT mig

Detta är en sak jag har klurat på ett tag men jag kan inte komma fram till något bra.

HUR lär jag hästen att röra sig sidledes MOT mig? Till exempel en sluta åt mitt håll?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Zaphix
2014-02-26 17:05
#1

Genom att peta med sticken/en pisk på andra sidan.

När jag ber om en sluta så lägger jag över pisken (en körpisk är lagom lång för min häst) på hästens rumpa på motsatt sida. Han är lärt att flytta för tryck, och flyttar därmed rumpan åt mitt håll.

Samma sak med en öppna eller sidvärts emot en, pisken på andra sidan.

Efter ett tag så behöver man bara höja handen/pisken för att hästen ska förstå.

När jag vill att hästen kommer emot mig så sträcker jag på mig och drar in hästen med min energi, tvärtom mot för när den ska flytta från mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2014-02-26 21:20
#2

Detta har jag och Harry precis lyckats lösa. 

Enklast är att börja som vilken sideways som helst vid en vägg, näsan mot väggen. Men istället för att be hästen flytta sig ifrån så gör jag följande: 

Suger in magen och rundar ryggen bakåt, höjer handen med sticken ÖVER ryggen på honom. Sen knackar jag på hans höftben ungefär på motsatta sida, samtidigt som jag börjar backa.

Detta tog oss ett halvår med lite prova på då och då och en dag så bra släppte det. Men om jag står på en pall så kommer han sideways emot mig, just att lära in det från marken när jag inte står på något (för står jag på något så har det ju ett syfte som han kunde förstå, att göra det från marken förstod han inte syftet med eftersom jag inte satt upp ^^)

Det som jag mötte som största problemet var att få honom att förstå skillnaden mellan stick över ryggen och stick riktad neråt, dvs drivande och dragande position, men nu har han förstått det :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-02-27 09:20
#3

Mitt problem är att hans "flytta-åt-sidan" punkter är längre ner, överallt där jag kommer åt tillhör hans framåt-område. Resultatet om jag försöker komma åt bortsidan är att han gasar allt han kan.

Kan tillägga att han är RBI/RBE och har blivit misshandlad förr. Sådant här stressar honom nåt otroligt när han inte förstår. 

Får nog börja med att träna enkla sidoförflyttningar i allmänhet från högre punkter.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-02-27 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 ännu mer friendly med dina verktyg då!

En annan sak man kan göra är att lägga på ett flankrep. Se bild. Enklast är att ha två rep men eftersom jag använder mitt långa 22-fotsrep så lyckas jag med nöd o näppe få ihopa både ett flankrep och ett ledrep som är precis så långt att jag inte drar i hans huvud när jag drar i flankrepet.

För då får de trycket på sig bortifrån, men det kräver att man har ett väldigt bra porqupine-game först. :) O sideways med flankrep ligger på lvl 3-3½ ungefär. :)

på bilden ser man tydligt hur han står i repet, inte ännu klar att flytta sig för trycket. Men han fattade rätt snart vad det var vi ville :D

MEn ja använde samma teknik som innan med faser, men innan jag knackar på honom så lägger jag tryck på repet istället och "drar" honom emot mig. innan knackningarna kommer.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-02-27 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

men man måste var noga med eftergiften!

såg nu på bilderna att jag inte ens tagit upp sticken men detta var nog taget innan vi kom så långt i passet, iom att vi gick igenom allt steg förs teg igen för att förbättra det hela :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-02-27 11:53
#6

Han är jättekänslig för att flytta sig för tryck, grejen här är just förvirringen. Jag har läst listorna "kan du göra detta" här på iFokus och han kan hela listan för extreme friendly när det kommer till piskor, så länge han vet varför jag gör det. Jag är kort och når liksom inte att peta på bra platser, jag kommer bara åt dom platser han är lärd betyder framåt. Om jag då börjar bromsa, peta igen, bromsa, peta igen, bromsa så kommer han till slut vara så frustrerad och förvirrad att han kryper ut skinnet. Det har inte med själva pisken att göra utan hela situationen. Dvs jag ber om en sak som han KAN, men jag blir ändå inte nöjd med resultatet. Pet på rumpan har alltid betytt framåt för honom, i 18 år. Som sagt behöver jag nog börja i änden att lära honom att det även kan betyda åt sidan.

Jag tror ett rep fungerar bättre om jag vill ge mig på denna uppgift direkt, då blir det inte samma tryckpunkter. Hur har du satt det?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
2014-02-27 12:07
#7

#6 fortsätt peta tills han står stilla! Annars så säger du ju att det var precis det han skulle göra.

När man leker friendly, så fortsätter du med den rytmiska rörelsen tills hästen gör det som är önskvärt. Tex sänker huvudet, eller om han börjar röra på sig, tills han står stilla och DÅ slutar du, och det belönar beteendet han gjorde sist, dvs stannade eller slappna av genom att helt ta bort rörelsen på sticken.

För du kan då bromsa SAMTIDIGT som du petar, om det nu är det du vill göra. Att be honom komma till dig är ju inte ett friendly game, me eftersom han reagerar så på ditt verktyg så är det ju mer freiendly som måste till.

Nej, det blir inte alsl samma tryckpunkter, men det hjälper ^^ jag lägger repet över korset, fiskar upp ändan på repet och drar mot mig under magen i höjd med ljumsken/skapet och sen tar jag tag, blir lite  en naturlig grop i hästens kropp som hindrar repet från att kana runt en massa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-02-27 12:37
#8

Njae du har nog missuppfattat min häst. Med unghästen skulle jag kunna göra så, fortsätta tills han står still.

Som sagt, han är lärd att pet på rumpan betyder framåt, endast framåt och inget annat. Samma reaktion skulle komma om jag petade med handen, en kudde eller en spikklubba och samtidigt bromsade. Det är inte föremålet, det är de mixade signalerna som gör honom förvirrad, och han hanterar förvirring så som är brukligt för RB-hästar.

Det är en sak att göra något nytt där hästen får prova sig fram, och en sak att göra något hästen redan kan men man helt plötsligt vill ha  ett annat beteende. Att ge motsatta signaler samtidigt är inte heller något jag brukar syssla med varken i ridning eller hantering. Själv hade jag blivit galen om nån sa till mig "gå!" och "stanna!" samtidigt. 

Jag har en plan nu för hur jag ska gå tillväga tills vidare, tack för hjälpen 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-02-27 12:48
#9

#8 jag pratar om 2 helt olika saker.

Friendly game för att acceptera att bli vidrörd UTAN att det ska betyda något och sedan att gå undan för petet och samtidigt bromsa.

Genombrottet vi fick var när jag inte bara bad om sidvärtes utan även lite snett framåt (skänkelvikning) då förstod han helt plötsligt vad det var jag ville och därifrån kunde vi också få raka sideways towards utan att han fastnar och blir frustrerad för att man just ber om något som i vanliga fall betyder framåt, men nu betydde det åt sidan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-02-27 13:00
#10

#9 ja visst det kanske jag inte skrev så tydligt, jag kan vifta och "slå", och röra honom med pisken utan att han går iväg. Men när jag petar med intentionen att han ska röra sig så är det framåt som gäller 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
2014-02-27 13:22
#11

#10: Men det går ju att lära om. :)

Flyttar hästen för tryck med handen skulle jag börjat ha pisken i handen samtidigt som jag trycker med handen. Fungerar det skulle jag stegvis övergå till att bara flytta med pisken. Sådär långsamt så hästen inte riktigt greppar övergången.

Jag skulle ha klickat och gett godis så fort hästen flyttade undan för att göra processen än mer positiv, men så jobbar ju inte alla.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
2014-03-05 21:37
#12

Haha ja vad ska man säga! Jag provade idag och han kunde det där som om vi gjort det flera gånger förr. Jag underskattar nog min lilla häst rätt mycket. Han blir mer och mer LB för var dag som går dessutom.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-03-06 11:41
#13

#12 heja heja! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
2014-03-06 16:15
#14

Jag vet inte riktigt vad vi ska träna på nu. Tänkte att detta skulle vara en ny utmaning. Ska befästa det så han kan gå i sluta med bara pisk i luften, tar det lite i början/slutet av varje pass.

Funderar på detta med skolhalt nu. Hur gör man det? Tänker kanske att börja med rygga men avbryter och berömmer när hästen börjar lägga vikten bakåt, innan den hinner flytta fötterna? Följer Zaphix tråd i ämnet men känner att jag vill ha lite mer grundkunskaper kring det. Får nog bli lite klipp på YT till att börja med.

Jag är sådan som gärna tänker igenom alla scenarion innan jag provar något. Ofta går det så mycket bättre då när man är förberedd 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
2014-03-06 18:47
#15

Tror inte du ska börja från rygga.

Jag är inte så kunnig ännu, men som jag förstått det vill man att hästen lägger mer vikt på bakbenen och att en rotation av bröstkorgen görs vilket resulterar i ett höjt framben. Beroende på om hästen går i en öppna- eller slutaform kan man kontrollera hur vikten förflyttas.

Så börjar du med rygga så missar du bröstkorgsrotationen.

Jag har hästen ställd igenom hela kroppen stillastående, ger tryck diagonalt bakåt och uppåt i kapsonen samtidigt som jag behåller ställningen så hästen lägger vikten på det yttre frambenet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2014-03-06 20:29
#16

Har du gått igenom kan-du listorna? :) Finns ju en hel del där + man kan variera en hel del :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-03-06 21:17
#17

#16 jag är mest intresserad av övningar som stärker honom i dressyren, som t ex skolorna från marken och skolhalt. Sådant motiverar mig. Han är så okomplicerad i övrigt att jag inte riktigt tycker det är någon ide med det andra, däremot har han svårt att jobba rätt med kroppen. Hämtar mer inspiration till unghästen därifrån.

Idag jobbade vi vidare med att flytta bakdelen, nu sitter jag är med en blå och svullen fot. Herregud vad tunga dom är när dom trampar där… helt mitt fel. Jag hade pisken i fel hand, så mina signaler blev fel och han flyttade hela sig och där var min fot. Jaja

Började inför skolhalterna, han lutar sig lite bakåt utan att flytta fötterna. En bra början 👍 men ska fundera ut hur jag ska skilja på rygga och viktförflyttning framöver så jag inte förvirrar.

Unghästen för övrigt är så fruktansvärt nyfiken. När jag gnuggar med pisken på baken så bara måste han vända sig och stå och titta på detta. Han får alltså huvudet in emellan sin kropp och mig, en position jag inte är bekväm med eftersom jag lär få mig en hård däng av huvudet en dag. Vad gör jag? Idag varierade jag mellan att flytta huvudet via grimman och att gnugga mulen hårt med pisken men det verkade mest vara skönt och spännande även att jag tog i hårt… tror inte han fattade poängen.

Sen när man är på frambenen så blir han nästan lite irriterad och jag blir inte förvånad om han biter efter pisken en dag (han har redan provar att försöka nypa MIG en gång för några veckor sedan när jag borstade frambenen intensivt). Jag kan inte säga att han ser arg och aggressiv ut utan bara grinig och missnöjd, absolut inte rädd. Ska jag gnugga vidare och provocera?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
2014-03-06 22:00
#18

Om det är möjligt skulle jag försöka blockera huvudet med min rygg och fortsätta be om det jag bad om med pisken. Kommer han in med huvudet mellan dig och sig skulle jag flytta närmare hans bog så han inte kan det.

Han är väl nyfiken, men nu har han sett vad du håller på med och behöver fokusera på övningen istället.

Min häst gillar när man joxar hårt med hans huvud, brukar vara den leken han är ute efter när han vill ha mig vid sitt huvud. Så den leken leker jag när jag borstar honom nån gång varje dag, båda tycker det är roligt. Men när vi tränar vill jag att han har fokus på det, så uppmuntrar inte till sån lek då.

Min häst är hård i skallen, du kan joxa riktigt hårt med hans huvud, ändå vill han inte sluta utan tycker det är bara ännu mer skoj.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2014-03-07 08:33
#19

#17 sideways över en bom? fram och tillbaka och variera mellan det drivande och dragande känslan.

hoppa halvvägs över en bom/liknande och sen gå sideways av den. Att stoppa upp hästen innan den hoppar över med hela bakdelen är väldigt stärkande i bakkärran.

yoyo-lekarna stärker och balanserar framåt-bakåt i hästen och även alla övergångar mellan alla gångarterna framigenom.

Porqupine-game stärker alla tryck som du som ryttare utövar när du sitter på hästen. kontakten i bettet, din vikt och dina skänklar (som samtidigt blir ett friendly game när du inte ber om något med din kropp) 

Så allt hänger ihopa när man väl börjar förstå lekarna och deras funktion i ridningen :D För min del så vart det en stor AHA-upplevelse när jag insåg att alla övergångar jag rider är en yoyo och att framåt ska vara lika mycket som bakåt/nedsaktningarna, alltså att de ska komma lika lätt. 

Så även om en övning kan uppfattas som meningslös och inte ge en dressyrhäst något så finns där altid något som de får ut av det, och det minsta man kan hoppas på är att de tycker det är kul :D Men det var bara en tanke :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: