Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2089 ggr
CelsiusT
2/17/14, 4:24 PM

Är SMHN inte bra?

Läste just på facebook att en sammanställning av journalen från ET, veterinär, massörer och hästfysioterapeut har gjorts och fler och fler hästar har spänningar i nacke/atlaskota. En fundering/bidragande orsak har tyligen kunnat vara just slowfeedingnät. Det ger en felaktig ätställning och onaturligt ryckande med nacken vilket ger låsningar och spänningar i hästens kropp.

Vad tänker ni om det här? Jag har flera gånger reagerat på att min häst knycker dumt med nacken när han äter. Tror inte det är bra och jag vet ju att han alltid haft problem med nacken (redan innan han kom till mig). Frågan är bra pest eller kolera känns det som. För hetsätning och magsår vill jag aldrig mer ha. Men vad kan jag göra istället för att ge min häst en naturligare ät-metod som gynnar hästens kropp? Finns det några andra smarta slowfeeding-metoder som inte ger onaturlig ät-metod?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
LinaN
2/17/14, 4:28 PM
#1

visst är det en risk. Häng nätet lågt, eller rentav ha det liggande på marken. Min ET har inte hittat några svårigheter i nacken på min, och han äter med rätt rejäla knyckar, han är mjuk o fin. Men hans nät hänger väldigt lågt. det tar i golvet när det är uppsatt. så han står väldigt lågt emd huvudet.

och när de äter på balen i hagen så rycks och knycks det en del också….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

CelsiusT
2/17/14, 4:35 PM
#2

#1 Jo, mitt nät hänger också i backen när det är tomt (och någon cm upp när det är fyllt). Men eftersom detta tydligen är ett samband som dom kommit fram till så känns det som om det inte är fel att ta det på allvar. Det blir trots allt väldigt mycket mer knyckande när dom äter ur nät än när dom betar gräs på marken (även om ett lätt knyckande förekommer där med). Sen tror jag absolut att olika hästar har olika metoder, det ser jag ju bara i vårt stall. Men jag tror ändå på alla dessa olika utbildade människor när dom säger att dom ser ett tydligt samband mellan nät och nackproblem, och att det blivit bättre då kunderna tagit bort näten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2/17/14, 4:36 PM
#3

Jag känner nog att det inte är något att bara sopa under mattan. Visst är det superbra med nät, men det jag blundar inte för att det kan finnas baksidor med det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

__Prenses
2/18/14, 2:37 PM
#4

Visst, det är lite galet förståss att ha dem upphängt högt, men jag skulle inte våga ha något liggande längs med marken med tanke på skaderisk om de fastnar i det.

LinaN
2/18/14, 6:03 PM
#5

#4 en oskodd häst fastnar inte. ;)

Jag tror att man måste se till sin egen häst och hur den reagerar. Jag är medveten om att det kan bli problem men eftersom jag inte får de problemen med MIN häst så kommer jag fortsätta använda nätet inne i boxen tills den dag han går på lösdrift ELLER börjar få problem pga nätet. så det är inte att sopa det under mattan, det är att ta ett aktivt beslut utifrån min häst och hans behov/beteende.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2/18/14, 7:29 PM
#6

Jag inbillar mig att själva upphängningen spelar stor roll.  

Jag har inte märkt något negativt på mina hästar men dom har inte nät dygnet runt heller.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
CelsiusT
2/18/14, 7:33 PM
#7

#6 Det har inte min heller. Bara nattetid. Men sen hade ju min häst spänningar redan innan han kom till mig, det har ju blivit mycket bättre sen han kom. Men en hel grupp med olika utbildningar trycker på att det inte är bra över lag. Tycker det är intressant och jag tror det är viktigt att lyfta frågan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2/18/14, 7:38 PM
#8

Jag ställer mig bara frågande till vilka "alla andra" är. Det är så lätt att påstå en sak. Jag vill ha flera namn som står bakom de påstådda problemen, inte bara "jag känner veterinärer som säger så".

Jag är en skeptiker! Vet att många är emot nät, utesluter inte möjligheten att det är smutskastning. Jag vill ha mer bevis innan jag accepterar detta som en sanning. 

Med det sagt utesluter jag inte att det ÄR sant.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2/18/14, 8:10 PM
#9

#8 Absolut håller med dig, det var även min första reaktion då jag läste inte det. Men samtidigt kan jag nog känna att jag vill inte sopa undan det genom att säga att det är ofarligt och bara fortsätta. Jag tycker det kan vara värt att ta upp och granska problemet. Se att det kan finnas baksidor med nät. Har som sagt själv reagerat mycket på hur dom rör sig när dom äter ur nät.

Har dock fortsatt med nät och kommer så göra tills jag vet mer i frågan. Ett sätt var att ta upp ämnet här, kanske någon mer vet något om det här?

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
2/18/14, 8:15 PM
#10

#9 

"Men samtidigt kan jag nog känna att jag vill inte sopa undan det genom att säga att det är ofarligt och bara fortsätta."

Förlåt att jag hårklyver nu, men försöker bara sätta det i perspektiv. Om vi ser till hur hästen används idag, vilket foder den får, hur den tränas, vilken utrustning som den har etc etc, så är det samma sak där…

Det är inte ofarligt att rida, hästarna kan få förslitningsskador men ändå så rider vi fram tills hästen blir halt. Vi fodrar med foder som kanske inte är så bra, fram tills hästen blir sjuk, för innan den blir sjuk så är det ju inget fel på fodret.

Mycket vi gör idag med våra hästar, barn och andra djur är på samma sätt. Vi utgår ifrån att sålänge det inte uppstår skador/sjukdomar så är det ok att fortsätta. 

Är nog för trött för den här diskussionen egentligen, känner att jag får inte sagt det jag vill ha sagt på det sättet som jag vill få det sagt på…. Men det kanske ger en hum om hur jag tänker?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

CelsiusT
2/19/14, 9:57 AM
#11

#10 Jag förstår absolut hur du tänker. Det är inte så att jag sitter här och är hysteriskt rädd för nät och vill rata alla nät och blir hatisk mot det. Men det är ändå en relativt nytt fenomen, och då kan det med tiden komma fram baksidor med det. Och då tycker jag det är intressant att ta upp och titta på dessa. Se om det kan ligga någon grund i det, och isf fundera över hur man skulle göra istället. Ser inte alls varför min fråga är konstig? Är ni rädda för att någon ifrågasätter det ni ser som den perfekta lösningen? Eller varför är ni så anti att alls diskutera det? Varför låter det som om ni hamnar i försvar?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2/19/14, 10:49 AM
#12

#11 "Ni"?

Jag kan tänka mig att en lösning där näten ligger som i en låda på marken är bra. Då blir det samma ställning som när dom betar gräs. Svårt i boxen dock, tar ju mycket plats

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2/19/14, 12:17 PM
#13

#12 Ja, men om man tex kanske sätter en bred bräda i ett hörn så det blir som en krubba så kan man ju lägga nätet där i. Det borde ju vara bättre.

(Har faktiskt inte koll på vem som skrivit vad, ber om ursäkt om jag skrivit riktat mot fel, den som vill ta åt sig kan ju ta åt sig)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
__Prenses
2/19/14, 7:58 PM
#14

Jag har sett när oskodd häst har fastnat i nätet, det hade kommit ett hål på ett rundbalsnät som var upphängt i träd men kanske 30cm från marken. Ponnyn hade då på något vis fått in sin hov i själva nätet, det hade kommit ett litet hål i nedre kanten av nätet,  och sen fått den ordentligt snuttar runt hoven och hon satt så pass ordentligt fast att jag fick skära lös henne med kniv, och inga skor på denna häst. 

Det var tur i oturen att inget hände då det var stor flock och hon var inte så högt i rang. Jag märkte att det var något fel när en av valackerna fick vara så närgången vid hennes juver, vilket jag tyckte var underligt. Och sen började hon liksom säckna ihop av trötthet, såg ut som hon stod och neg på stället typ ?

Peppe
2/20/14, 8:00 AM
#15

#14 det är ju människornas ansvar att se till att nätet är helt! I ett helt nät fastnar inte en oskodd häst 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Kohina]
2/20/14, 11:54 AM
#16

Jag har inte så mycket input att ge om själva matningsmetoden då jag inte har använt den någon gång. Dock så tänker jag att kommentarerna från de kunniga (som säkerligen kan väldigt bra om sin sak) kanske är i en viss situation? Alltså att näten är dåliga när dom t ex hänger i en viss höjd? Lite svårt att veta om dom är allmänt dåliga om det inte är sagt precis så, då mycket kan tas ur kontext och därmed bli fel.

Bara mitt allmänna kritiska tänkande som behövde få vädras lite ^^.

Bruhn
2/20/14, 1:29 PM
#17

Vad jag vill veta är HUR länge har hästarna ätit ur hönät ,flera år eller…. Hur hängde näten.  Åt de dygnet runt  ur nät. Bara under vinterhalvåret och resten gräs bete.  Till vad användes hästarna trav,galopp……. Hade de haft några besvär innan. Hur och när märkte ägarna att det var något fel. Skillnad på "knyckandet" när hästen äter om det är hö eller hösilage.

Peppe
2/20/14, 1:47 PM
#18

personligen tror jag det är stor skillnad mellan ensilerat foder och hö. Blött foder tovar ihop sig och fastnar på ett annat vis än hö där stråna inte "kletar ihop".

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

supernatural
2/20/14, 8:38 PM
#19

Om det är stor oro för låsningar etc så kan du ju ta bort hönätet och ge fri tillgång utan det :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

CelsiusT
2/21/14, 7:46 PM
#20

#19 Nej, för då är det hö i hela boxen och jag har nog svårt att mocka med foglossning som det är. Vill inte ge mig extra jobb i onödan.

Detta var dessutom mer en allmän diskussion än att vi ska lösa min hästs situation. Tog bara med hans situation eftersom det hör till ämnet och är min erfarenhet. Nu vill jag höra andras erfarenhet och andras tankar om SMHN.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
RomDoll07
2/22/14, 4:42 AM
#21

Som LinaN redan nämt får ju hästar som har rundbal utan nät också rycka och greja för att få loss hö, så där är det egentligen inte så stor skillnad.

Sedan är jag i grunden skeptiskt mot egentligen alla sorters undersökningar, det är ju hur lätt som helst att få resultaten att visa något annat än den verkliga sanningen. Nu menar jag inte nödvändigtvis att det dom kommit fram till i detta fall inte stämmer, men det finns ju så oerhört många olika faktorer som kan bidra till att en häst får spänningar i nacken.

T.ex. har ju vårat sätt att rida ändrats väldigt mycket på senare tid, särskilt inom dressyren där hästen numera väldigt ofta rids långt bakom lodplanet vilket man inte gjorde förr. Jag läste för ett tag sedan en väldigt intressant artikel med bilder som jämförde hästars dressyrform nu och för 30 år sedan, tyvärr hittar jag inte igen den nu men det var en väldans skillnad kan jag säga.

CelsiusT
2/22/14, 8:59 AM
#22

#21 Fast varför skulle det vara bättre bara för att samma rörelse förekommer med storbal och nät?

Håller med om att undersökningar kan vara väldigt riktade. Men vad det verkade som så var detta inte en aktiv undersökning, utan flera olika fackutbildade människor som kommit fram till att näten kunde vara en orsak till spänningar och problem. När dom bad sina kunder att ta bort näten så kunde dom äntligen komma tillrätta med problemet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
2/22/14, 11:30 AM
#23

#22 för att folk har fodrat ur storbal se senaste 10-15 åren utan att någon liknande undersökning har utförts….? Är det skadligt för hästarna att rycka hö ur storbal? kontra är det skadligt för hästarna att rycka hö ur ett SMHN?

Använd ditt SMHN, men lägg det på golvet i boxen, tråckla igen öppningen med ett balaband när du fyllt på och lägg hela påsen i en hög i hörnan, naturlig ätställning och förhoppningsvis varken skiter eller pinkar hästen i höet men kan ändå få fördelarna av långsam ättid men utan risken att få stel nacke när nätet hänger för högt.

För 50 år sedan så använde man ju fortfarande höhäckar i många stallar, de där som satt över ögonhöjd på hästarna. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

CelsiusT
2/22/14, 11:42 AM
#24

#23 Synd att ingen liknande undersökning utförts. Hade verkligen inte varit fel att ta reda på hur det påverkar hästarna, både att äta ut nät och att äta ur storbal (med och utan nät). Bara för att man låtit hästarna äta ur nät länge så betyder inte det att detta är helt riskfritt. Det är ändå en relativt ny företeelse och det finns vad jag vet relativt lite forskning och undersökningar gjorda på det.

Sen vad jag förstod så var inte detta en undersökning som gick ut på att ta reda på hur näten påverkar hästar, utan en jämförelse mellan olika fackmäns journaler som visar på att näten kan vara en bidragande orsak till spända nackar (dvs hästar med spända nackar kanske inte mår bra av att äta ur nät, med det inte sagt att nät är dåligt till alla hästar). Vad jag förstod så var det ingen som sa att 'så är det', men det hade visat sig att hästarna hade blivit bättre då näten tagits bort. Kanske kan det ha ett samband.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Susanne64]
2/22/14, 12:22 PM
#25

Vart läste du denna sammanställning? Vilka typer av hästar ur träningssynpunkt gjordes denna undersökning på? Var det hästar som aldrig gick i form med nacken utan reds med avslappnade långa nackar eller var det hästar som dagligen reds och tränades i form?

KAN det vara så att hästar som redan har en (om så liten) påfrestning i nacken kunde få en genom detta större påfrestning av ryckandet med hö näten?

Att en samband med påfrestningar kunde bidra till en större faktor eller var det helt generellt endast näten som bidrog till detta. Jag tror personligen att det måste finnas samband

Peppe
2/22/14, 9:51 PM
#26

Jag undra fortfarande vilka fackmän det är egentligen.

Rent krasst skulle jag kunna skriva på FB att jag pratat med flertalet veterinärer, equiterapeuter och hovslagare och vi har jämfört journaler och kommit fram till att bananer i fodret motverkar hovsprickor! 

Allt som skrivs är inte sant. inlägget verkar dessutom borttaget på FB nu? Jag väntar med spänning på den riktiga rapporten, jag har tillgång till alla databaser så jag ska hålla koll 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2/22/14, 10:01 PM
#27

#26 åfan! Ska nog börja ge bananer i förebyggande syfte då! ^^

Sen att banan innehåller ämnen som är dopingklassade är väl inte så noga? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zaphix
2/23/14, 9:35 PM
#28

Hört mycket om att tänderna slits fel också.

Har lagt mina hönät åt sidan nu, tror inte längre att de gör så stor skillnad positivt på min häst.

Hade honom på fri tillgång på lösdrift vilket fungerade bra, men flyttade honom därifrån i december pga. en eskalerad konflikt till ett stall. Funderat på att som förut ge ur nät på natten, men jag har bestämt mig för att inte göra det trots att jag har bra nät och allt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HelenaAR
2/24/14, 12:14 PM
#29

Jag skulle vilja veta hur hästarna som varit med i undersökningen rids och hanteras utöver hönäten. Många hobbyryttare idag rider med hästen långt bakom lod nästan bitandes i bringan och det om något är negativt för nacke och rygg.

I vår flock som går i en hage som stimulerar dem och uppmuntrar till rörelse så har vi inga stela ryggar eller nackar ens på pensionärsponnyn, trots att vi endast fodrar ur nät hängandes ganska lågt. Alla går barfota och har fina hovar och äter endast hö, aldrig gräs eller annat kraftfoder.

Upp till toppen
Annons: