Annons:
Etikettutrustning
Läst 1314 ggr
Sighouse
2/14/14, 8:15 AM

Är repgrimman rätt anpassad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, ny här! Jag knöt en egen repgrimma till kusen. Är dock lite osäker på om knutarna hamnade rätt. Jag hittar ingen bra beskrivning på hur grimman ska sitta, bara att den inte ska sitta för långt ner på nosryggen (som vanliga grimmor egentligen). Någon som har en synpunkt? Sen finns det vissa som knyter grimman så att den bakre knuten sitter bakom ganaschen och vissa som knyter den så att knuten hamnar ovanpå ganaschen (som på bilden) Någon som vet vilka olika effekter detta får? Tack på förhand!

Annons:
Sighouse
2/14/14, 8:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild från sidan också.

LinaN
2/14/14, 5:08 PM
#2

Tycker det överlag ser bra ut. MEN (fick rösten av han engelsmannen från lets dance "det här är inte rumba….") själva noshålet är lite litet. Som det ser ut nu så kommer din häst inte kunna gäspa ordentligt utan att repgrimman tar i och "stänger till" munnen lite.

För mig är det viktigt att hästen kan gäspa eftersom det släpper spänningarna, men om man inte kan gäspa ordentligt så bibehålls spänningarna och kan rentav skapa frustration istället.

Annars så ser det bra ut. Lite lång stropp kanske ;) Så när du justerat storleken runt mulen så tror jag det blir alldeles lagom! :D

Och som det ser ut så har du lyckats göra en fiadorknut och för det har du min respekt! de knutarna är fanimej inte nådiga! *ASG* Som jag slitit mitt hår, svurit och förbannat den knuten ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sighouse
2/14/14, 9:22 PM
#3

Tack för din kommentar! Japp, noshålet är för litet, jag håller med. Ska fixa. Bra motivering till varför. Ja, stroppen är något lång men jag hittade ingen längre ;) Fiadorknuten krävde sitt tålamod. Jag använde metoden: lägg alla snören som på bilden, dra åt och hoppas på det bästa, hehe. Som tur är är den lättare att flytta än att knyta.

supernatural
2/15/14, 12:12 PM
#4

Tycker den ser superfin ut! ♥ Vad duktig du är :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

RomDoll07
2/17/14, 5:05 AM
#5

För de som har svårt med fiadoraknuten måste jag bara rekommedera denna instruktionsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=btTKdT_no50

Jag tycker den är väldigt bra, lätt att förstå och lär dig göra fiadoraknuten på ett väldigt enkelt sätt. Personligen föredrar jag starkt denna metod, jag kan göra knuten utifrån en ritning också men jag tycker att detta sätt är betydligt enklare. Det kan verka krångligt till en början men efter att man gjort knuten några gånger och börjar förstå hur den funkar är den egentligen inte särskilt svår.

Upp till toppen
Annons: