Annons:
Etikettträningstips
Läst 1051 ggr
sofialindmark
2014-02-08 18:55

stökig ponny

Jag har en ganska dominant ponny som jag skulle vilja jobba lite mer med så att han lyssnar mer på mig.

Han är ganska små "stökig" när jag leder honom. Buffar på mig, kan rusa iväg lite ibland, ställa sig framför mig osv. Ganska jobbigt beteende som man stör sig lätt på. Jag säger ju åt honom men han lyssnar inte riktigt. Han är ganska respektlös känns det som.

Är ganska ny på det här med NH så jag kan inte så mycket men vill lära mig mer om det då jag tror jag skulle kunna ha nytta av det. Ha ni några tips på vilka övningar jag kan använda mig utav?

Annons:
LinaN
2014-02-08 19:54
#1

De sju lekarna, finns som artiklar här på sidan. Samma fråga ställdes för några dagar sedan…. hur börjar man. en snäll medlem länkade alla de sju lekarna.

Sen till en början se till att hästen inte kommer in i din personliga bubbla utan att du bett om det. Se till att han håller sig utanför och kommer han förnära så hoppa upp och ner och flaxa med armarna rytmiskt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Användare
2014-02-11 21:51
#2

Som Lina säger så tycker jag att man ska börja med de sju lekarna. Lär dig hur hästen fungerar och notera hur den reagerar och agerar i olika situationer.

Sen tror jag att din häst behöver tydliga regler. Känner hästen sig trygg med reglerna kommer den att rätta sig efter dem. Visa tydligt att den inte får gå förbi dig. Så fort den börjar tränga eller buffa, stanna - backa några steg och gå sedan framåt. Tränger den ändå förbi kan du snurra änden på grimskaft framför dig. Ge hästen tid, gå på promenader så att den vänjer sig och kan lita på att det alltid är samma regler som gäller - vare sig det är måndag och regnar eller en solig lördag.

Visa tydligt vad som gäller men släpp samtidigt lite press. Den kommer inte komma ihåg alla regler de första månaderna men påminn bara lite lugnt om den glömmer av sig, lyssnar den inte då kan du ge en lite tydligare markering.

Upp till toppen
Annons: