Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1529 ggr
Cashmira
2/8/14, 9:40 AM

brist på tillit?

Hej nu har jag läst den här tråden ett tag och tänkte höra vad ni har att säga :) Har en unghäst på snart 3 år som jag köpte som 1,5 åring osedd från england. Hon är en typisk left brain men kan nog skifta mellan extrovert och introvert…har inte hundra koll på dom än :) Hon är hursom väldigt cool, orädd och supernyfiken, ska tugga på allt, väldigt dominant och i hagen tog det vääldigt lång tid och många täcken innan hon flyttade sig för dom andra. Dom fick verkligen ta i med hårdhanskarna väldigt ofta. Inte för att hon sa ifrån utan snarare för att hon inte förmådde sig att orka lyssna typ. Problemet just nu ligger i promenaderna iaf och har alltid gjort. Vi har ibland jättesvårt att promenera själva. Vad som händer är att hon först provar med att stanna och jag lägger tryck å då går hon igen. Sen eskalerar det ju mer jag "säger åt" henne. Hon börjar snirkla i sidled bakom mig, försöker springa om mig, blir totalt okänslig i ledrepet och börjar med huvet ner i backen äta eller bara dra huvet bort från mig. Hon vill av nån anledning alltid ut på åkern…kanske tycker hon att jag onte kommer åt henne där. Ibland exploderar det på en sekund å ibland så draar hon ut på åkern å så fort hon kommit ut me nån hov så kastar hon sig först ut i sidled och sen bakåt med huvet mot mig. Det blir en serie caprioler, resningar osv. I samma sekund blir hon jättestressad och börjar bli farlig. Hon börjar då "springa över mig" så fort jag ber om nånting. Jag brukar flytta framdel/bakdel/backa osv å det funka första gången men andra gången kom hon på att hon kunde tränga mig med bogen precis vid diket så va jag tvungen å flytta mig. Ju mer jag säger till henne desto värre blir hon. Driver jag rumpan aggresivt tex så kommer det sparkar men säger jag till henne då så flyttar hon sig direkt ungefär som jag vett jag gjorde fel, nu får jag tillsägelse och det är jääättehemskt och sen är vi tillbaks till antingen stressad och kastar sig eller om jag stannar och lugnar henne så är vi tillbaks vid tvärnit å vägra gå. hon är ju riktigt smart och oftast inte rädd för nåt! Kommer vi bara igenom dom här utfallen hon får så går hon som en hund sen bakom mig slalom mellan träden, kryper under osv lugn å fin fast det är lite läskigt. I paddocken hade vi först problem med att flytta framdelen och fokus. Alla lekar tröttnar hon på på 2 röda då hon lär sig direkt! Sen är det inge kul längre…då kan ibland samma beteende komma men hon ger sig direkt jag säger till och flyttar sig alltid jättefint även om hon är en smitare nångång ibland för att testa om det går. Men allt funkar på trygga platser tycker jag ändå. Det är när vi ska ifrån flocken eller när hon tycker nåt är läskigt som hon reagerar såhär å det känns som att jag måste lära mig att ge tillit samtidigt som hon inte får köra över mig med sin dominanta sida och med hur hon reagerar och faktiskt går från världens goaste till livsfarlig, är det verkligen inte lätt att känna att jag gör rätt. skrivit massor men säkert missat en hel del oxå men är väldigt tacksam för tips och råd :)

Annons:
LinaN
2/9/14, 9:15 PM
#1

Steg 1, håll henne ur ditt utrymme. Hon får bralla, bocka, busa, stegra och ha sig sålänge hon är långt borta från dig. Har du ett 7-8m ledrep? om inte skaffa det snarast så hon kan hålla sig borta från dig när buset kommer.

Hon låter väldigt LBE och high-spirited dvs kräver mycket och hela tiden för att hållas intresserad och aktiverad. Då krävs det mer av dig att tänka och agera så snabbt att hon hålls sysselsatt också.

steg 2, sysselsätt henne. Point a to point B är den toppenövning för hästar som är extroverta och vill gå nånstans, skicka henne till ett föremål med driving game, låt henne nosa på saken, ta ett nytt fokus skicka henne till det etc.

steg 3, haka på hennes tokigheter! Speciellt om du har långa repet, byt riktning i farten, gör åttor eller s-former där hon byter varv medan ni går framåt, gå du först och backar ifrån henne och be henne följa med genom att göra åttor och s-former.

Men håll henne utanför ditt personliga utrymme till varje pris, om det så betyder att du faktiskt klappar till henne med din stick eller änden på repet för PÅ dig får hon inte vara, för det är farligt för dig.

Var i landet bor du? kanske finns duktigt folk i din närhet som kan hjälpa dig på vägen…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cashmira
2/9/14, 11:12 PM
#2

Tack för svar :) Har bara ett 4,5m rep just nu men ett längre ska införskaffas helt klart! Har satt mig in lite mer i dom olika horsenatilys nu och håller med…hon känns verkligen som en extrem lbe och det ligger nog mkt i det du säger för det känns som att hon behöver bli lite chockad nästan för att komma ur beteendet när det väl sätter fart. Tex igår gick vi och hon börja stanna, försökte äta, gå åt andra hållet osv och när jag då säger till henne så blir hon typ förbannad/frustrerad och sen är cirkusen igång å hon sparkar, reser sig, hoppar å studsar å försöker kasta sig bort från mig (med huvet mot mig. När jag då säger åt henne "spring då" så blir hon stressad först, sen stannar å provar igen om hon kan skita i mig och äta igen, jag säger till henne att springa igen osv tills hon lugnat sig…kommer till mig och "undrar vad jag vill", då ber jag henne följa mig igen…hon går några steg sen provar igen med nåt nytt som att springa om mig men då hann jag med att svinga sticken hårt i backen precis framför nosen på henne så hon nästan sätter sig på rumpan! Sen ser hon helt förvånad ut och resten av promenaden följer hon mig som en hund igen. När vi har utrymme funkar ju detta men det är mindre kul om dom här spelen kommer när vi är i skogen å hon blir rädd för nåt tex. Vi kommer ju som sagt oftast igenom det men när jag är trängd så kan jag inte "komma åt " henne lika effektivt och då känns det som att hon lägger det på minnet direkt och blir 10 ggr värre igen och även nästa gång. Kommer det nånsin sätta sig liksom? Har ju vart såhär alltid i princip men ibland bättre ibland värre men hon borde väl sluta nångång :P om jag verkligen gör rätt alla gånger utan misstag antar jag men det är ju lättare sagt än gjort :P Känner ju inte att jag har så bråtto. Med att rida in henne just nu direkt för att sitta på ryggen när hon säger emot är nog ingen lek! :) Jag ska som sagt skaffa längre rep och försöka lägga mer fokus på att aktivera henne hela tiden så blir det intressant att se om det blir skillnad på promenadern :)

Cashmira
2/9/14, 11:27 PM
#3

Glömde…jag bor i Västerås. :) har letat efter nån tränare här som kan komma ut men inte hittat nån vettig. Kan du fötresten utveckla lite mer varför jag bör låta henne ha sin cirkus (fast på avstånd)? :) Tycker det är det svåraste att veta när jag bör säga ifrån och inte för även om hon håller sig borta så sparkar hon ju i luften mot mig och rent spontant känns det ju som att man vill säga ifrån till det beteendet men känner samtidigt att det inte hjälper ett dugg för hon sätter bara hårt mot hårt då. hon kan vara jättekänslig när jag vevar nåt i luften men går jag på henne så att tex jag "klappar till" henne med sticken om hon inte flyttat sig första gångerna så blir hon som en ångvält och bryr sig inte ett skit om det.

LinaN
2/10/14, 11:16 AM
#4

#2 tack, låter som hon är initialt en LBE men när det händer förmycket och hon blir för igång så slår det över till RBE och då finns det ett par olika sätt att hantera det. Och just det där med att chocka henne vart det som gjorde att jag gjorde den kopplingen, för en häst som börjar varva upp och bli "tokig" kan behöva en mental örfil för att "get a grip!" att det man gör är så effektivt och plötsligt att det får hästen att stanna upp och tänka lite.

Varför ska man låta hästen ha sin cirkus? Jo, för om du stoppar henne från att göra det gång på gång så lägger du bara locket på problemet. Det är bättre att låta henne bralla ur sig sina hyss och överskottsenergi och uppmuntra det. SPECIELLT när man har en LBE-häst i grunden för då bör man ta deras idé och göra till sin egna ^^ lite med attityden "ja men detta hade jag ändå planerat att vi skulle göra så då kan vi lika gärna göra det nu!" även om det inte alls är det man planerat.

Läs på mer om horsenalitys och strategier för HUR man hanterar hästarna och hur man själv bör tänka. Googla Horsenality på google och välj bilder, där finns massor med rutor med de olika horsenality-strategierna och vad de har för svårigheter kontra lätt för osv. Finns massa info att hitta där :D

Sen när du beskriver att hon blir en ångvält efter att du klappat till henne med sticken, det är att du inte har en effektiv fas4 utan hon skiter i dig och tar dig inte på allvar. När jag gör en fas 4 så flyttar sig min häst ^^ och han väger ändå 720kg och är väldigt enveten (precis som sin matte! ^^)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cashmira
2/10/14, 11:25 AM
#5

Tack! Ska googla mera! :D

Peppe
2/14/14, 12:31 PM
#6

Jag lånar tråden lite om det är ok? Tänkte på det där med en massa brall och sparkar i luften, åt MITT håll. Det gjorde min unghäst idag på linan. Jag bad om trav och han satte igång med en serie gymnastiska övningar. Jag lät han hålla på och höll bara emot i repet, många gånger valde han att gå från hopp och skutt till trav, och det var ju trav jag ville ha så då berömde jag. Rätt/fel? 

Tog mig en funderare och kände att jag hade alternativen 1. bromsa (med risk att han "lär" sig att brall och stök = slippa undan och vila?), 2. försöka gasa (med risk att bli släpad över hela gårdsplanen….), 3. vara neutral. Tyckte det gav rätt bra resultat av att vara neutral och låta honom hålla på, men ville bara dubbelkolla. Kan erkänna att det kliade i fingrarna att tjonga till honom när han sparkade åt mitt håll men jag la band på mig…

Gammelhästen t ex hade jag nog snarare gasat ur situationen men han vet å andra sidan att man alltid följer linan och inte bara drar iväg utåt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
2/14/14, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Din häst är lite Left brain va? (svårt o hålla reda på alla folks hästar ^^ kommit många nya det sista!) så då är det nästan bättre att tillåta honom ha sina idéer och sen när han gjort slut på dem be om dina idéer ;)

En Left brain häst, speciellt en extrovert som gillar att busa och härja är nästan omöjlig att få arbetsvillig innan hästen inser att människan faktiskt inte är en ambassadör av NEJ!!! LÄGG AV FÖR I HELVE*TE! ;)

Så alternativ 2 och 3 är dina bästa alternativ. Däremot så hade jag sett till att lära lillhästen att sakta av genom att göra en hindquarter disengagement, dvs få rumpan att svänga ut från voltspåret så att näsan svänger in mot dig. = sparkänden är så långt ifrån dig som möjligt men bit-och-knö-änden är närmast ^^

Detta uppnås genom att man lär hästen att flytta för rytmiskt tryck på bakdelen på avstånd. Så då gäller det ju att hästen kan flytta för driving game på kort avstånd (läs artikeln om driving game, lek nr 3) och öka sedan avståndet. Här är en fotosekvens där jag och hästen gör en HQ-disengagement från förra sommaren. Han är inte helt rakställd mot mig men håller precis på att "face up" mot mig och ge mig två ögon.

När du väl kan stoppa/sänka tempot med en HQ-disengagement så kan du använda dig av speeda upp, och sen MÅSTE du INTE stå stilla heller, du kan springa, gå, röra på dig när hästen går på volten i så kallade travelling circles, vilket är mer utmanande för hästen + att du själv blir rörligare och kan komma undan om det kommer en hov farandes.

Neutralt förhållningssätt använder jag när hästen gör rätt, det blir liksom ett pressure-release när jag är neutral… Men det funkar även när hästen busar och man tillåter det. Och sen när hästen gör det man från början ville så berömmer man muntligen eller tar in hästen för lite gos o kli eller godis om man nu har en häst som inte äter upp en för godis ^^

Sen något som är effektivt att kombinera med travelling circles är att busa själv, hoppa studsa och uppmuntra bus och lek (men håll hästen ifrån dig) kan vara väldigt effektivt och roligt för bägge parter. Ibland blir hästarna så förvånade att de slutar härja o bara glor på en, och andra gånger så busar de ännu mera.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bruhn
2/14/14, 10:16 PM
#8

Kolla med Sven Forsströms dotter Johanna Forsström tror hon bor i Västerås. Finns också Fredrika Paulsson som bor i Sätrabrunn. Båda håller på med NH

Upp till toppen
Annons: