Annons:
Etikettfreestyle
Läst 1529 ggr
emmaerlandssoon
1/30/14, 8:46 AM

hur börjar man med freestyle?

Hej! Jag hade velat utveckla ridningen så att vi kan börja med freestyle. Vi har provat att rida löst några gånger men hon lyssnar inte ett dugg. Jag vet att vi måste träna på vikthjälper och min energi i ridningen men hur börjar man? Är det något annat vi bör träna på från marken innan vi tar upp det i sadeln?

Annons:
LinaN
1/31/14, 12:45 PM
#1

All ridning som inte är dressyr, hoppning osv är freestyle. Troligtvis rider du redan freestyle när du rider ut i skogen osv.

MEN om du menar huvudlaglös ridning så är det en annan femma.

Du börjar från marken genom att leka igenom alla 7 lekarna så ni kan dem. hästen förstår att flytta för rytmiskt och fast tryck, kan skillnaden på rytmiskt rörelse och rytmiskt tryck.

Byt ut tränset mot ett bettlöst alternativ  om målet är att rida i halsring eller inget alls. Lär in direkt och indirekt tygeltag för att få kontroll och kommunikation med hästen, direkt är ett ledande tygeltag, indirekt är ett tygeltag som kommunicerar med hästens bakdel och saktar ner/stänger av motorn (Men inte samma sak som en ORS)

Sen är det bara att köra på, finns en hög med övningar i kan du gör adetta freestyle, som man kan utgå ifrån.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
2/7/14, 9:55 AM
#2

#1 LinaN, skulle du kunna förklara mer om Direkt och Indirekt tygeltag? Har inte hört om det så mycket! 🙂

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
2/7/14, 9:57 PM
#3

#2 ska försöka!

Om vi utgår ifrån att du sitter med bägge händerna rakt framför dig i vanlig tygelposition på en rak häst som går rakt fram. Detta är ursprungsläget/neutralläget.

Direkt tygeltag är ett ledande tygeltag. Dvs att du tar din högra hand och för den utåt till höger (och ni svänger till höger genom detta) sen när hästen börjat förflytta sig till höger så återgår din hand till neutralt ursprungsläge. Det direkta tygeltaget pratar med din hästs framben och framförallt då det högra frambenet (och tar du i vänster är det vänster framben som tygeltaget pratar med) Detta tygeltag är det man lär sig på ridskolan för att styra hästen.

Indirekt tygeltag är ett korsande tygeltag. Dvs att du tar och för din högerhand upp mot din vänstra axel, och genom det korsar din mittlinje i din kropp. Detta gör att din handled vrider sig så att dina fingernaglar pekar uppåt. Samtidigt som man tar och vrider upp handen mot sin axel så tittar man över sin högra axel ner på hästens högra bakben. Och då kommer det en sväng där rumpan leder svängandet så att säga. Genom att vända handen uppåt och titta på rumpan så gör du i din kropp vad du ber hästen att göra i sin kropp.

För att hjälpa hästen med ett indirekt tygeltag kan man även lägga till höger skänkel som ett stöd så hästen (förutsatt att den kan och förstår porqupine-leken, dvs att flytta för fasta tryck). Det blir då tydligare för hästen vad man vill. Jag skulle också vilja påstå att ett indirekt tygeltag är svårare och kräver mer koordination av hästen än vad ett ledande tygeltag gör.

Indirekt tygeltag och One Rein stop kan ibland förväxlas av hästen till en början. Men det är viktigt att tacka hästen för ett ärligt försök oavsett om han stannar eller om han vänder :)

Det här är skitsvårt att beskriva i text! ^^

givetvis kan bägge tygeltagen göras på höger resp vänster sida men jag valde att bara förklara från höger sida för att minska rörigheten i förklaringen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
2/12/14, 9:26 PM
#4

Ahaaaaa! Tror jag fattar :) Tack!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Upp till toppen
Annons: