Annons:
Etikettallmänt
Läst 2306 ggr
Minnaz
1/29/14, 2:30 PM

Stå stilla?

Hallå alla goa!

Sitter och hoppas på att kunna få lite tips och råd av er! 

Jag har en häst i stallet som jag försöker lära att stå stilla på gången utan att vara fastsatt med rep (ni vet såna som sitter i väggen och som sätts på varje sida grimman som de flesta använder i stallen). Jag skulle vilja att hästen ska stå stilla i gången så jag kan borsta och så utan att sätta fast den.

Har repgrimma och ledrep och försökte igår att bara använda det under tiden jag borstade men när hon står stilla och jag ska gå iväg till hennes sida och börja borsta så börjar hon oftast gå med eller vända sig om och ska gå med mig även om jag har repet löst hängande och inte "drar i det" så hon skulle gå med av den anledningen. 

Därför undrar jag hur man får hästen att förstå att den inte ska gå med mig då eller vända sig mot mig när jag borstar utan att hon bara ska stå stilla. 

Det fungerade vissa gånger och hon stod stilla när jag borstade men så kanske jag skulle byta sida och gick framför henne och då följde hon efter mig igen. Så hur visar man att hon ska stå stilla? Iof så är det ju bra att hon är observant att när jag går så går hon med mig, men det vill jag ju inte i detta fall.. Hehe..

Tips någon?

Annons:
Zaphix
1/29/14, 8:40 PM
#1

Jag är neutral i mitt kroppsspråk när han ska stå still och stanna, och när jag vill att han hänger med mig visar jag det med mitt kroppspråk. När jag är neutral vill jag att han ståt stilla helt enkelt.

Jag pratar mycket med min häst, och säger nog ofta till honom att stanna kvar medan jag går och hämtar något. "Stanna kvar där är du snäll, kommer strax tillbaka så ska vi ut och härja sedan.", så misstänker att han känner igen endel ord också. Men det kan vara inbillning från min sida.

Gör det inte så komplicerat, ändra ditt kroppspråk bara. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
1/30/14, 1:42 PM
#2

Om hästen är van att följa när du går, i synnerhet om du håller i grimskaft/lina så är det inte konstigt om den blir förvirrad när den plötsligt inte ska det. Den har lärt sig att gå-kommandot är "ok, min människa rör på sig".

Om det är så, måste du träna in ett speciellt gå-kommando, till exempel att den ska stå tills du klickar med tungan.

Lär också in ett stopp-kommando, som du kan använda för att tydliggöra vad du vill när du märker att hästen funderar på att börja röra på sig, till exempel "ptrrro" eller "stilla".

Med lite konsekvent träning har du en häst som du kan parkera på stallplanen medan du går in och letar efter saker i sadelkammaren. Men det tar ett tag att komma dit Blinkar.

Bruhn
1/30/14, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här tränar vi stanna kvar. Vilket jag också säger när jag går. Börja med ett steg i taget

Caf_Roy
1/31/14, 1:17 PM
#4

Sätt fast hästen i ett långt grimskaft så att det inte påverkar annat än om hästen skulle försöka dra iväg, så att den inte tror att du vill leda den någonstans. Kroppsspråket, som nämnts ovan. Sen är det bara att utan vidare åthävor flytta tillbaka hästen när den försöker gå, möjligtvis med ett ljud vid oönskad rörelse som sedan korrigeras. Det där lät lite luddigt. Jag försöker förklara det så här: Om min häst ska stå kvar i boxen med öppen dörr medans jag går och hämtar något och jag märker (ser eller hör) att han tar ett steg ut säger jag förmanande något som låter som "ääähpp". För det mesta går han tillbaka själv då, gör han inte det flyttar jag tillbaka honom. Så om hon går när du inte vill, säg ett förmanande ljud när hon gör det och flytta lugnt tillbaka henne, helst med så lite åthävor som möjligt. Går det med ett finger, jättebra. Går det med att bara peka på där du brukar trycka, ännu bättre. Snart förstår hon att hon ska gå tillbaka det där steget du sa till om på egen hand och sen förstår hon nog vad det är meningen att hon ska göra.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Minnaz
1/31/14, 1:46 PM
#5

Tack för era fina svar! :) Ska försöka ge mig på detta ikväll i stallet :) Använder mig av ett långt ledrep som jag låter ligga på golvet och så håller jag i änden av den (för att kunna hålla i om hon skulle gå iväg).

Gronstedt
1/31/14, 1:48 PM
#6

#5: Jag skulle hellre ha ett grimskaft som får ligga över hästens hals - mindre risk för intrassling.

Lycka till!

Annons:
Minnaz
1/31/14, 1:50 PM
#7

#6 Okej, tack för tipset!

Fjäril
1/31/14, 6:57 PM
#8

Att börja lite smått utomhus (som #3) tycker jag är att rekommendera. Eller att man använder långt grimskaft (alternativt longerlina) där man börjar arbeta på en volt och lär hästen lyssna på vad vi säger/visar med kroppsspråket.

Sajtvärd på Övernaturligt

Indriz
2/2/14, 10:02 AM
#9

Du har lärt henne att hon ska följa dig, och det är precis vad hon gör, duktig häst! Nu måste du korrigera henne när hon gör det i stallet. Varje gång hon tar ett steg framåt så skjuter du henne ett steg bakåt. Sätt henne i ursprungsläget tills hon förstår vad det rätta svaret är.

Vill du sedan att hon ska följa dig när du går med henne i paddocken så är det bara att ändra kroppspråket. Hon kommer förstå snabbt, när hon ska följa och när hon inte ska, om du bara är tydlig med när du vill det ena och det andra.

Tänk på att varje gång du inte korrigerar ett oönskat beteende så lär du hästen att det han gjorde var rätt.

Lycka till!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

LinaN
2/4/14, 2:25 PM
#10

#6  trasslar hästen in sig så lär den sig förhoppningsvis att inte trampa på repet ;) Men det är förutsatt att hästen kan och förstår att ge efter för tryck.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: