Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1583 ggr
supernatural
1/18/14, 1:21 PM

Är hon bara stoig?

Har nyss blivit skötare på en varmblodig travare på sisådär 20-någonting år. Hon är jättesnäll (oftast) och kommer till grinden bara man närmar sig hagen och står helt stilla när man tar på grimma och allt sånt där.
Men när hon står i stallgången t.ex om man ska sadla henne och sådär så kan hon bli lite konstig, hon kan liksom börja nosa på en med öronen framåt och liksom se helt positiv ut osv, och sen några sekunder efter stryker hon öronen och drar upp huvudet och liksom ser riktigt sur ut.
Ägaren säger att hon är så dels för att hon är gammal men att det är liksom hennes personlighet. Kan det vara något annat?

Om man sätter henne i boxen när man ska sadla/borsta osv henne istället står hon och skakar huvudet upp och ner, typ vävning? Men hon står på lösdrift, dock är hon i en ensam hage 😕

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
LinaN
1/18/14, 5:03 PM
#1

Det första är troligtvis en reaktion mot sadlingen. Den ligger illa, man lägger på den oförsiktigt, något med sadeln.

Att hon sedan slänger och kastar med huvudet när man borstar och annat är en form av stress skulle jag säga. Eller en stress som gått över till en vana. hon kastar huvudet upp och ner som en stor nickning?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
1/19/14, 5:25 PM
#2

#2 Ah det är sant, sadeln gillar hon inte alls, då gör hon så jättemycket. Men hon gör alltid så! Liksom om jag släpper henne i boxen, håller fram handen och lockar lite på henne kommer hon fram med öronen fram och ser nyfiken ut sen när hon har nosat lite stryker hon öronen bak och ser sur ut.

Jo det är som stora nickningar. Sen är hon ganska testig också i beteendet liksom om jag står bredvid henne kan hon flytta rumpan mot mig för att jag ska backa, och när jag trycker bort henne så blir hon liksom sur och hotar ibland med bakbenet.

Kan nog vara stress, har tänkt på det med. Men hur ska jag "fixa" det?
Ska eventuellt ta henne på foder och isf kommer hon få stå med flock i lösdrift med fri grovfodertillgång iallafall.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
1/19/14, 6:09 PM
#3

#3 ok! Finns något som heter approach and retreat och friendly game, och det kan man leka med sadeln och schabrak/vojlock för att få hästen mer positivt inställd till sadeln. Förutsatt att den är kollad så den inte skadar hästen eller gör ont. Leker man dessa två lekarna och respekterar att hästen tycker det är jobbigt, men ändå utmanar hästen att klara mer och mer, så kan man vinna mycket.

Den stressen får man ju se till VAD det är som stressar. Är hon uppbunden när hon skrapar? Då kan det vara för att hon känner sig fast och blir klaustrofobisk. Eller så kan det vara att hon inte tycker om att stå stilla, eller att det är obehag men eftersom hon tidigare inte fått visa det på annat sätt så har hon börjat göra så istället. Svårt o säga utan att se varför hästen gör det och i vilka situationer. Om du vill kan du filma och så tar vi en titt på det :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
1/20/14, 12:16 PM
#4

#3 Jo, det kan jag göra. Det är främst sadelgjorden hon inte gillar men för tillfället rider jag henne ändå inte men skulle faktiskt kunna jobba med det ändå nån dag!

Nej hon behöver inte vara uppbunden, hon var så när jag satte henne i boxen och jag stod och kollade på henne. Det verkar vara stress men vet inte vad det kan vara. Kanske att hon inte får fri tillgång på grovfoder och att hon går ensam, tror jag.
Kan filma nån dag!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
1/20/14, 12:21 PM
#5

#4 mag-stress kan ge mycket kraftiga reaktioner. Det gör ont och stressen i sig gör att magsåren blir värre. Plus att det inte finns mat i magen som i sin tur är en annan stress osv osv så är de onda cirkeln igång….

Många hästar reagerar på sadelngjorden, då är det bara att leka samma där, så fort hästen visar negativt så gör man sin approach and retreat och det kan skilja millimeter på gjorden för att det ska vara ok eller ej.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
1/20/14, 7:53 PM
#6

#5 Ja, jag märkte idag när jag skulle borsta henne och göra henne iordning att vi kan arbeta med det enda och det andra. Så fort jag går för fort fram stryker hon öronen bak och hotar lite. Hon verkar vara väldigt dominerande tror jag.
Sen efter vi hade gått på promenad i snön och lekt och busat i paddocken verkade hon dock helnöjd och lät mig klia henne på både hals och mage där det tidigare var big no no. Så kommer väl med att relationen utvecklas. 🙂

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
LinaN
1/20/14, 8:00 PM
#7

#6 då kanske du vann ett gäng pluspoäng när ni lekte, så hon respekterar och litar mer på dig och därför kunde släppa dig närmare utan att bli grinig. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cahira
1/20/14, 11:22 PM
#8

Kan mycket väl vara ryggsmärta iom åldern.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

supernatural
1/23/14, 9:46 AM
#9

Hon har vääldigt svårt för att flytta bogarna också. När jag lägger tryck på bogen flyttar hon runt rumpan nästan ett helt varv, så jag måste liksom visa vägen med huvudet så hon flyttar själva bogen. Är det dominans där?
Hon är också väldigt bossig mot andra hästar och skriker och har sig och hotar mycket med benen mest mot andra hästar men som sagt nån gång mot mig också.

Hon kan liksom inte heller longeras så bra utan när visa vägen med handen ut på cirkel och smackar på/visar med spö bakom drivlinje/osv så vänder hon sig bara mot mig och kan nästan gå på mig om jag smackar på nog mycket. Hon är väldigt nära av sig så vill gärna försöka få henne på bättre avstånd, men lite svårt då jag inte ens har repgrimma + ledrep just nu (ska dock inköpas beggat i veckan!).

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
1/23/14, 10:31 AM
#10

#9 yup, du har en LB-häst i grund och botten. En RB häst får man sällan flytta bakdelen på medan en LB häst kan man flytta motorn hur mycket som helst men inte framdelen. De blir som fastgjutna i marken och hävdar sin dominans genom att trängas med bogar och trycka sig in i ens utrymme + vägra att flytta på sig.

Läs artikeln om 4 grader av fasthet som finns här på sajten, sen är det träning som gäller. Mitt största problem var att jag mesade med mina faser och fick ingen direkt respons från min häst med det. Såg ett klipp igår från början av vår pnh-resa och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, det är TUR man kommit från det stadiet för det var ju rent livsfarligt även om han inte direkt gjorde något då.

Jag menar inte allvar med något av det jag ber honom om. det är snarare lite "uhmm, skulle du kunna tänka dig att flytta på dig när du känner för det tack?" och så ser han ut som en huggorm nästan hela tiden också…

Man måste kunna vara effektiv för att få respekt av de här hästarna, men bli inte förvånad om hon blir alldeles RB när du säger ifrån de första gångerna. Det blir lite reaktionen "o vart fan fick du luft ifrån?!" från hästen…. Men när de inser att man börjar bli en kraft att lita på som faktiskt kan leda det är då magin börjar hända :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
1/23/14, 8:19 PM
#11

#10 Vad ni har utvecklats!

Ska göra det, har läst den om fasthet och fattar det där med faser och grejer, dock är det så att eftersom hon gärna går på mig är jag rädd att när jag frågar för mycket av henne eller ger henne för mycket tryck att hon kommer att "explodera" på mig liksom.. Tycker halvblod och varmblod är skitläskiga! Med sina långa smala ben och höga som hus :S Tacka vet jag kallblod och ponnyer!

Vet inte heller hur jag ska göra för att få henne att respektera mitt space, för om jag skulle vifta till och göra sådär så kommer hon förmodligen hota med bakben/halvstegra och ha sig :/

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
1/23/14, 9:50 PM
#12

#11 sålänge hon gör allt sånt där bortanför dig och utanför ditt personliga space är det ok. hon kan hota bäst hon vill, 6-7 meter bort kan hon inte nå dig. :)

Om hon går på dig har du redan släppt henne för nära inpå.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: