Annons:
Etikettallmänt
Läst 1476 ggr
BeHappie
1/4/14, 7:49 PM

Häst som har bråttom hem

Hej!

Har precis hittat sidan och är mäkta imponerad -vilket trevligt klimat och vilka duktiga hästmänniskor, roligt! 

Jag rider en häst, en halvblodvalack på 8 år, som jag snart ska ha på foder i ett annat stall än det som han står i just nu och som ligger närmare mig. Hästen är vänlig till typen och vi har fått ett ganska bra band på den tiden vi känt varandra (ca 2 månader). Men nu har han börjat testa mig lite tror jag. Det går bra när vi rider ut men när vi skall vända och rida tillbaka till stallet taktar han och vill börja trava. Jag försöker då jobba honom lugnt, tempoväxlingar, skänkelvikning och ställer åt olika håll. Det hjälper inte så mycket och han fortsätter försöka trava. När jag ger honom långa tyglar blir det bättre men ändå inte helt bra utan han försöker även då trava ibland. Han är ganska flockbunden och har ett starkt band till sin helsyster som han bla går med i hagen. Då hans syster var väldigt stressad när det sköts raketer på nyår han flocken varit lite orolig kan jag uppleva. Vet inte om han helt enkelt känner mycket trygghet och vill hem dit eller om han testar. Vad tror ni och vad tycker ni att jag borde göra?

Jag är inte så insatt i de olika NH-typerna men väldigt intresserad och vill göra allt tillsammans med hästarna så naturligt som möjligt och så bra som det går ur deras synvinkel.                                                 Jag har gått en NH kurs där jag fick låna en häst och lära mig att promenera så att hästen blir uppmärksam och intresserad för just mig som individ, backa med repgrimma (skakningar i repet) och att driva hästen med energi och skicka den emellan konor och över träbroar. Vi fick även testa på att jobba hästen lös i en rundkorall tillsammans med NH läraren. Det var väldigt roligt och lärorikt! 

Jag vill också fråga om vilka övningar jag kan göra när hästen kommer till det nya stallet och jag tar hand om honom själv. Vill att vår relation blir så trivsam som möjligt och att vi litar och har respekt för varandra. 

Tar tacksamt emot tips! :)

Annons:
LinaN
1/4/14, 8:27 PM
#1

Börja med att lära in One Rein stop och så snart han stressar på hemåt så gör en ors, vänligt men bestämt. Vänta på eftergift och skritta sedan framåt igen, gör om det igen och igen och igen om det behövs. Finns en artikel om detta här på sidan :) När han kommer hem till nya stallet så börja lek de sju lekarna med honom. Ett bra ställe o börja på! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

BeHappie
1/6/14, 12:09 PM
#2

Tack för svaret! Låter bra med One Rein stop och parelli lekarna, blir till att börja öva nu :)

LinaN
1/6/14, 2:26 PM
#3

#2 glöm inte att det är en lek också ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
1/7/14, 9:37 AM
#4

Några varianter att utnyttja: Direkt hästen "taktar" så vänder du direkt och rider bort från stallet en bit, för att sedan börja om med färden hem. Viktigt att verkligen få hästen att förstå varför du vänder. Gör stallet till en jobbig plats som hästen inte vill springa hem till, tex rid jobbiga övningar hemma och lätt och ledigt borta från stallet, ge inte kraftfoder direkt ni kommer hem osv. Man kan backa hela vägen hem om det är en besvärlig häst, så om dom "taktar" baklänges så går det i lagom fart hem men det ger hästen mycket bra träning, annars så tar det lite tid men dom lär sig fort vad som är bekvämast. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Uss
1/10/14, 1:44 PM
#5

#4 fast jag tycker ju det är bra om hästen gillar sitt stall, t.ex. om vi kommer ifrån varandra under en ridtur ;D

supernatural
1/10/14, 6:37 PM
#6

#5 Den kommer alltid att gilla sitt stall och hagen med kompisarna ändå, men den kan tycka det är skönare att gå på ridtur som är slappt än på ridplanen där det är lite jobbigare t.ex 🙂

Att backa hem är supersmart, när den kommer på att "om jag skyndar hem får jag backa istället och det är ju superjobbigt så då går jag vanligt istället" 😉
"Make the right thing easy, and the wrong thing hard" Bra citat att tänka på vid all hantering med hästar!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: