Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1833 ggr
[jenny-]1
12/30/13, 9:48 AM

Vad gör man?

Vänder mig till er för lite rådgivning.

I stallet där min ponny står (bara sju boxar) hjälps vi åt med utsläpp/insläpp. Utsläpp vardagar har vi en tjej som alltid tar och får betalt för men vi ska ta ett insläpp vardag samt ett in-eller utsläpp helger var. Allt lugnt så långt.

Dock har vi en kvinna i stallet som aldrig tar några åtaganden och hon är i stallet max 2 ggr i veckan (ingen annan sköter hästen då hon är borta, fast vi får ju mocka upp det värsta i boxen och ge hästen mat såklart, och säger aldrig till när hon inte tänker komma). Stallägaren har sagt till henne på ett bra sätt (hon är supertrevlig och tydlig) att alla får dra sitt strå till stacken eller betala extra och att hon kanske ska ha en medryttare eller be oss hjälpa henne med hästen de dagar hon inte är i stallet. Vilket hon skiter i. Hon betalar varken extra eller hjälper till. 

Jag tycker så synd om hästen! Hon står bara där. Den dagliga motionen består av de 300 m till och från hagen (och sen lite skutt i hagen då). Nu har det blivit så att hästen har stått hela sommaren och hösten och varje gång ägaren är där fodrar hon på med ett rejält lass betfor, och nu börjar hästen bli farlig. Hon har så mycket energi och stegrar flera ggr från och till stallet. Inte mot oss utan flyger mest runt omkring. Det går inte att få kontakt med henne alls, det bara kokar i huvudet. Jag har gjort mitt försök både med att prata med hästägaren (som då sa att hon blir utstött i stallet - vilket hon verkligen inte blir, alla är trevliga och frågar hur det är med henne och om hon vill göra nåt tillsammans med oss t ex rida ut. Vi är helt emot all form av mobbing oavsett hur människor beter sig) och att jobba det jag hinner med hästen (till och från hagen då).
Hade hon bara tagit sitt ansvar med in- och utsläpp så hade vi kunnat "så ut" med att hästen är svår att ta in/ut och jobba på det tillsammans, jag hade mer än gärna följt med henne dels för att hjälpa henne och dels för att se hur hon hanterar hästen då hon stökar. Vi kan ju inte markera med att inte ta in hästen/inte släppa ut den - då är det ju hästen som får ta smällen.
Till saken hör nu att hon blivit uppsagd då hon brutit mot kontraktet (där står bl a om åtaganden) och hon säger rent ut att hon inte tänker lämna stallet. Jag vet att vi varit alldeles för snälla för länge, hon har väl vant sig att hästen blir fixad även om hon skiter i den.

Så min första fråga: Hur ska vi hantera hästen den tiden den står kvar? Vi har hjälm på oss och långt grimskaft.

Andra frågan: Hur hade ni gått tillväga med hästägaren?

Annons:
supernatural
12/30/13, 1:56 PM
#1

Men herregud…
Den behöver ju få springa liksom, men man kan ju å andra sidan inte bara ta och rida den helt random haha. Men kanske att man kan sätta den lös på typ ridplanen och löslongera den tills den blir trött varje gång man ska sätta ut den eller nå, så den inte blir helt galen?

Alternativt ställ ett ultimatum till hästägaren; Åk härifrån med hästen eller så fixar vi nån som tar hand om hästen åt dig (medryttare som inte har råd med egen häst t.ex).
Om hon då typ "men jag vill inte att nån rider min häst" så får ni säga att ja men då måste du åka härifrån för du uppfyller inte alla åtaganden.
Eller något liknande… Jobbigt 😮

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
12/30/13, 5:19 PM
#2

Om hon är uppsagd så ska hon bort, stallägaren kan vända sig till juridiskt ombud för vidare hjälp och senare även då polisiär avhysning av häst och hästägare.

Om det är ni som fodrar och hon bara är därute ett par gånger i veckan så hade jag tagit bort betforen helt. hästen behöver inte en massa socker och skulle ietn bli förvånad om stackarn dessutom har röta.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[jenny-]1
12/30/13, 6:12 PM
#3

#1 Jag hade önskat att jag hade tiden, då hade jag mer än gärna erbjudit mig att motionera hästen + mocka och allt åt henne. Grejen är ju att hon är uppsagd men säger att hon inte ens letar annan plats. Jag tror på seriöst fullaste allvar att hon tänker dumpa hästen i stallet se till att vi inte får tag i henne.

#2 När vi är där tar vi bort allt utom höet (som är av väldigt bra kvalité). När hon är där, två ggr i veckan, ger hon betfor (snabbt uppblött med kokande vatten) direkt till hästen (hon väntar alltså inte på fodringstiderna och vi kan ju inte "vakta" hästen från henne - det är ju inte alltid vi är där när hon gör i ordning…) vilket gör hästen överpigg i en till två dagar efter. Trots att vi har sagt till henne att hästen verkligen inte har behov av något annat än höet. Hon kör sitt race… Vi kan inte heller direkt gömma hennes betfor eftersom vi står för kraftfoder själva.

Jag hatar sån här skit. Dels är det så synd om hästen och dels vill jag att stallet ska vara min (och andras) fristad där man får leva i nuet och skita i alla tråkiga vardagshändelser mm.

supernatural
1/1/14, 4:08 AM
#4

#3 Men det finns säkert nån söt häst-drömmande tjej i närheten som har tiden! Värsta drömmen ju! Ägaren bryr sig ju ändå inte. Och om hon gör det kan ni ju bara säga att hon inte får ha hästen där nå mer ändå så. 🙂 Jag hade lagt ut en annons på blocket om att ni söker medryttare, samt såklart säga det till denna ägare men hon verkar ju inte bry sig.
Så får hästen omtanke iaf.
Är huvudet (ägaren) dumt får kroppen (hästen) lida!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Zaphix
1/1/14, 9:14 PM
#5

En stallägare jag haft hade problemet med en hästägarfamilj att dom först inte betalade hyran på många månader och sedan slutade dyka upp till hästen. Hon slutade till slut vara snäll och det slutade med att hon sa att om hästen inte hämtas inom en vecka skickas den till slakt.

Hästen bytte sedan stall iaf.

Hur rätt stallägaren gjorde är väl diskutabelt, men det fungerade iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mantissa
1/2/14, 11:30 AM
#6

Tror tyvärr man måste vända sig till polis eller djurskyddsmyndighet. Att bara börja göra ändringar med någon annans häst utan ägarens medgivande är egenmäktigt förfarande och det kan ni åka dit på om ägaren vill vara jäklig.

Annons:
[jenny-]1
1/2/14, 4:30 PM
#7

Stallägaren skulle kolla exakt vad som gäller så vi får hoppas att det löser sig snabbt. 
#4 Jag hade gärna sett till att hästen fick sig någon som kunde borsta och pilla med henne, men jag tror att om ägaren senare vill "bråka" så kan det skita sig för mig + eventuella försäkringsfrågor kan det säkert bli strul med. Om t ex hästen skadar medryttaren på något sätt.

LinaN
1/2/14, 4:43 PM
#8

#7 medryttaren sköter om hästen helt på eget ansvar, alla skador som uppkommer på medryttaren står denna för själv.

sen om hästägaren nära nog skiter i hästen så är ju frågan om hästen ens är försäkrad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[jenny-]1
1/2/14, 4:57 PM
#9

#8 tro det eller ej, försäkring på hästen har hon åtminstone! 
Då kanske det hade varit en idé ändå. Jag har inte så bra koll på "medryttargrejer" då jag aldrig haft medryttare så det är guld värt att få hjälp här! :)

LinaN
1/2/14, 5:23 PM
#10

Se bara till så medryttaren förstår situationen och varför medryttaren behövs. I ett sånt här fall bör ju inte pengar blandas in. Dvs ha en betalande medryttare. 

Det är en jäkligt knepig situation.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Novisan
1/3/14, 7:38 PM
#11

Jag tänker - vad händer om hästen blir skadad när en medryttare som inte ägaren godkänt har hand om hästen?

LinaN
1/3/14, 7:54 PM
#12

#11 mycket bra fråga….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Kohina]
1/4/14, 8:33 PM
#13

Väldigt jobbig situation det låter att vara :(. Personligen måste jag nog hålla med #6. Känns utifrån dina beskrivningar som att hon inte bryr sig om hästen och det lär ju inte förändras även om hon byter stall.

Givetvis inte erat ansvar men hade jag varit i din sits hade jag velat att någon myndighet tittar på fallet för hästens skull.

Hoppas verkligen det löser sig!

Annons:
[jenny-]1
1/7/14, 3:52 PM
#14

Förhoppningsvis säljer dom hästen så att hon får komma till någon som rår om henne. Jag ska försöka ta ett trevligt snack med ägaren lite sådär i förbifarten när jag ser henne. Frågat runt lite bland psykologer hur man kan lägga fram på ett bra sätt att hon kanske inte har tiden som räcker för en häst. Fått en del bra tips att gå efter så att jag varken hoppar på henne (så att hon går in i försvarsställning och inte lyssnar) eller inte får fram budskapet.
Kan man ta det trevligt så ska man i största möjliga mån även om man ibland har god lust att bara skrika ut allt man känner och tänker om den stackars hästen som hamnat i kläm.

#11 Jag bestämde mig för att inte ta kontakt med någon ev medryttare just på grund av den frågan. Känns som vi har problem så det räcker och blir över just nu.

Tack för alla svar!

Spiritinthesky
1/8/14, 9:41 PM
#15

Åååh jag blir förbannad av sånt här! Jag hade tagit med mig stallägaren och åkt hem till hästägaren och tvingat ut henne ur stallet. Finns liksom ingen acceptabel förklaring till ett sådant beteende. Ut med tjejen och hästen, och hoppas att de kommer till ett stall där ingen hjälper henne så hon inser vad som krävs av en hästägare.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[jenny-]1
1/9/14, 4:53 PM
#16

#5 Polisen är nu inblandad så det löser sig nog rätt fort!

LinaN
1/9/14, 7:46 PM
#17

#16 hoppas det ordnar sig för häststackaren i slutändan!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kvekki
1/15/14, 7:11 PM
#18

Tipsa henne om att sätta hästen i en lösdrift istället. Där kan det mycket väl räcka att hon kommer två dgr/v. Hästen får utlopp för energin o ingen bryr sig om hon inte mockar. Vi har ett sådant system i vårt stall, en dag/v får hästägaren sköta allt för alla hästar, resten kan de stanna hemma om de vill ;)

Linnea
10/9/14, 12:10 PM
#19

Hur gick det?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[jenny-]1
10/10/14, 8:15 AM
#20

Till slut fick vi iväg dom, med polis inblandad. Har hört ryktesvägen att de har varit i minst 7 stall sen de flyttade från oss. Stackars häst. Hon har fått några anmälningar på sig, dock är hästen i för "bra skick" för att de ska göra något…
Så det gick väl bra för oss och sämre med hästen kanske man kan säga!

Annons:
Linnea
10/10/14, 9:23 AM
#21

Bra för er men tråkigt för hästen såklart. Förstår inte varför man ens har en häst när man inte vill ta hand om den.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[jenny-]1
10/15/14, 4:41 PM
#22

Alltid djuren som blir lindande :(

Upp till toppen
Annons: