Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1113 ggr
icansson
2013-12-19 21:17

han är stressad?

Hej har en unghäst jag ridit i några månader han har varit hur lugn som helst o allt har funkat superbra i markarbet och även i ridning. fram tills nu. han sticker springer iväg och stegrar om man stå stilla förlänge han är stressad och nervös rädd för plötsliga ljud m.m och detta har han aldrig brytt sig om innan.

Det jag gjort är att jag haft ute veterinär som känt igenom honom och även haft en sadelutprovare ute för att kolla så att sadlen passade han bra.

Annons:
Brollan1
2013-12-20 09:27
#1

För höga krav för tidigt? Som att gå på tygeln för mycket och för länge, kanske? Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-12-20 19:07
#2

använd omvänd psykologi, vill han inte stå still skritta i en åtta eller på en liten volt utan krav på form och när han tröttnar så beröm. Min numera 8-åring har haft jättesvårt att stå stilla tidigare speciellt när han var yngre. Men iom att jag låtit honom röra på fötterna så har han blivit lugnare i huvudet när man inte tvingat honom att stå stilla.

Har en favorithändelse på en tävling, min medis och han var inne på banan och väntade på sin tur att hoppa, men hon ville ha honom till att stå still. Han började bocka på stället och slå med huvudet och de höll på att bli riktigt osams. När de sen hoppade så rev han flera hinder, det kändes nästan som han gjorde det med flit. När det sen var min tur att hoppa så lät jag honom skritta på en liten volt/åtta och han var nöjd och glad när vi hoppade samma bana. kan vara tänkvärt iaf!

Sen kan det mycket väl vara som #1 säger, för mycket för fort eller att han blir klaustrofobisk vilket gör att om han känner att han inte kan komma framåt så går han uppåt istället.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Uss
2013-12-24 11:13
#3

Är inne på samma linje som #1 kanske dags för en period vila? Hästar som är "begåvade" glömmer man ibland att de är unga o behöver lite tid att smälta intrycken.

icansson
2014-01-05 11:39
#4

tack för svar allt hände efter min kompis ridit han två dagar i rad. jag ha inte ens krävt att han ska gå på tygel har liksom bara åkt häst hittills helt kravlöst. tyvärr så såg jag sista rundan min kompis red honom o mina ögon gjorde hon inte annat än drog han i munnen. hon fick genast hoppa av. bamse har nu vilat i två veckor men jag vill ju att han ska minnas nått positivt av ridningen inte sista rundan hon slet o drog utan en lugn tur utan krav.

Indriz
2014-02-07 22:06
#5

Du verkar ha fått bra svar på det mesta, men det här med att han är stressad och nervös - kan i och för sig vara en del av situationen - men glöm inte att jobba med sacking out. Det kommer göra det mycket lättare för dig att fokusera på det du vill lära din häst för dagen, och slippa oroa dig för att han ska bli nervös och hoppig. Länkar till en video som visar sacking out men även pratar om vad det går ut på. Sevärd även om man vet hur det fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=SoP6JG9O6lo'

Hoppas det hjälper och lycka till med hästen!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

LinaN
2014-02-07 22:18
#6

#5 just begreppet sacking out och de-sensiticing är två begrepp jag verkligen avskyr i hästsammanhang. För det är så missbrukat! Så otroligt missbrukat! Vilket Rick även säger…

han lägger inte lika mycket tyngd på approach/retreat som tex parelli gör. Men just när han tar fram alla olika redskap som kan användas och det är verkligen enkla redskap som används, det är verkligen pluspoäng!

Men det jag ville komma vidare till när det häller begreppen, jag vill inte ha en häst som är de-sensiticed dvs avtrubbad. däremot så vill jag ha en häst som tänker, som ser något läskigt, gör en överslagsräkning och sen kan komma till insikten, detta är inte farligt. Och detta gör man genom att leka extrema friendly games med hästen genom att benytta sig av approach and retreat :)

Länkar med en video med en parelli-elev som leker med approach and retreat med en häst som inte vågar stå på/hoppa över en bro. Detta är fortfarande ett extreme friendly game, men på en cirkel, och med ett squeeze-game :) Plus lite driving game etc.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2014-02-07 22:21
#7

Och här är en förklaring på approach and retreat, och trösklar ett ställe där hästen blir skraj/spänd etc.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: