Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 744 ggr
Jullanhugo
2013-11-27 10:18

spannmål

Hejsan! Min ponny har en del mineralbrist och lite så och jag har bestämt mig för att köpa hem tillskott till honom. Grejen är den att jag har inget att ge det med då jag inte ger kraftfoder. Men jag har funderat på om jag skulle börja ge pellets, jag vill gärna inte ge honom spannmål och det verkar som att det är havre och sånt skit i pellets. Finns det inte pellets som typ bara är grovfoder? Eller är det för "höga" krav?

Eller är dte så att pellets är grovfoder? Jag kan typ ingenting om kraftfoder men jag tänkte jag skulle höra lite med en foderrådgivare.

Har ni något att säga om det?

Annons:
Peppe
2013-11-27 10:42
#1

Lusern är ett grovfoder! Lusern är den enda pelletsen som är ett grovfoder, alla andra pelleterade foder är kraftfoder. Lusern finns även i stråform om man hellre vill ha det.

Köp du lusernpellets och blanda mineralerna med 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jullanhugo
2013-11-27 10:59
#2

Tack! :D Men bara en fråga, det är inte "farligt" att ge en shettis för mycket protein va? Tänkte lite på att det är ju mycket protein i det. Fast aa jag skulle ju kunna ta det med foderrådgivarna i och för sig :)

Peppe
2013-11-27 11:32
#3

nej protein är INTE farligt, speciellt inte från grovfoder!

Det du ska akta dig för till en shettis är socker först och främst, i andra hand ska du inte ge för mycket MJ. Protein framkallar inte fång.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jullanhugo
2013-11-27 12:11
#4

Okey, va bra då vet jag! :D Tack för hjälpen

Att protein inte framkallar fång det visste jag men jag tänkte på att hästar kan ju få diarré av för mycket protein och funderade på om det kanske inte vart så bra. Men det är väl så med det mesta i guess. Iallafall tack så jättemycket för hjälpen! 😃

LinaN
2013-11-27 12:28
#5

#4 de får diarre av obalans i magen, inte proteinet i sig. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LL.Wilma
2013-11-28 20:59
#6

Jag gav min shettis 5-6 pelletsar lucern med biopromin-mineralerna vilket funkade hyffsat, men inte helt bra.
Av en tillfällighet testade jag strå istället, bara en näve räckte för att kunna blanda ut mineralerna med en liten skvätt vatten, måste säga att det är ännu bättre!

För att komma upp i samma mängd gram som så lite som 6 pelletsbitar så är det en hel del strå vilket minskar intaget avsevärt. 

Hennes problem var fickor i lamellranden som var svåra att bli av med, det har blivit mycket bättre. Märkte skillnad redan efter knappt 2 månader.
Sedan är hon lite för rund vilket jag på sikt hoppas bli bättre med en hel del motion 🙂

Annons:
Jullanhugo
2013-11-29 11:00
#7

Tack så mycket! Ska testa strå :P

LL.Wilma
2013-11-29 19:14
#8

Lycka till =) 

Vet ju inte om det passar din ponny lika bra som min, men det kan ju vara värt att testa iallafall.. 

Skriv gärna om hur det går!

Upp till toppen
Annons: