Annons:
Etikettutrustning
Läst 1384 ggr
Mill4
2013-11-25 21:37

Lite vilsen

Jag vill köpa en barbacka pad och har läst mycket om en som kallas "parelli barbacka pad", men vad är det som är så speciellt med just denna? Är den värd pengarna så att säga ;)?

Sen vill jag rida bettlöst på min häst, men jag är rätt vilsen där..
Vad finns det för alternativ?

Annons:
LinaN
2013-11-25 22:03
#1

Parellis barbackapad är den bästa jag träffat på, jag köpte inte en "äkta" parellipad dvs med deras logga på, men jag köpte från en som köper från exakt samma tillverkare. Kommer dock inte ihåg vad deras shop hette.

Många replikor är inte lika bra, de är tunna, oformliga eller sladdriga. Tex de på naturhästens, inte alls lika bra. 

Mitt tips är håll utkik på blocket och hästnet, med jämna mellanrum kommer det ut barbackapaddar från parelli i 1000kr's klassen.

När det kommer till bettlöst så finns det en del alternativ.

  • Rephackamore, dvs repgrimma med reptyglar och ofta ett ledrep som sitter fast i grimman.
  • Vanlig repgrimma med en eller två tyglar.
  • Sidepull, finns i många varianter, med och utan rep i nosdelen. Antingen rep eller läder oftast. Ibland även macrameflätat o diverse.
  • Indianhackamore, en nosgrimma med korsande remmar undertill som löper i ringar. ska fungera med eftergift när man lättar i tygeln.
  • Akademisk ridkapson, finns med fast och rörlig del i nosen, 2-3 ringar brukar det vara. 
  • Bosal, flätad råhud, är styvare än ett rephackamore.
  • Ponnyhackamore/mekaniskt hackamore/storhästhackamore, det vanligaste bettlösa alternativet som används av den stora mängden ryttare som inte är intresserade av NH eller har hästar med överkänsliga munnar.
  • Dr cook bitless bridle, ett helt träns med korslagda remmar under hakan, samma funktion som indianhackamoret.
  • LG-bridle ett träns/hackamore utan skänklar som är mildare än ett mekaniskt hack. Finns lite olika utformning på den typen, även blomhackamore, akademiskt LG osv.
  • engelsk grimma, en helt vanlig grimma där man fäster tyglarna i sidoringarna nere vid nosen. Eller under hakan i den ringen där.
  • Halsring
  • Inget alls på hästen.

Det är de varianterna jag kan komma på just nu.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: