Annons:
Etikettträningstips
Läst 965 ggr
NäraNaturen
2013-11-15 19:07

Problem lekar pga. regn

Hej!

Nu har jag "PNH"-tränat och lekt med min medryttarhäst (3åring) i två 1/2 månader, vi har börjat med 7 games och befinner oss nu på game #3. (Han har inte riktigt blivit nh tränad innan) Jag tycker att vi går långsamt framåt men jag har satsat på att fördjupa mig i varje lek. Exempelvis extreme friendly game med bollar, sopkvastar osv osv… Hästen är i helt orädd för allt och han verkar känna sig trygg med mig.

MEN mitt största problem är vädret. Sedan hösten kommit har det i princip oavbrutet stormat och blåst eller regnat. Jag har varit i ridhuset men där låter det mycket när det regnar. Då far han upp med huvudet i vädret och blir super uppmärksam på allt (naturligt). Speglarna på sidorna blir till farliga monster och allt träck från andra hästar blir superintressant osv osv… Han blir tittig och totalt ofokuserad. Jag har försökt att ta det lugnt och vara på ställen där han inte ser speglarna, fungerar ej, jag har ställt mig framför speglarna och viftat allt vad jag kan och pratat och allmänt försökt visa att det inte är något farligt osv… hjälper inte heller. Annars, när det inte regnar skiter han i dem…

Är vi ute och går eller är i paddoken blir han totalt off och tittar på allt annat än mig, han ser sig inte för vart han går, vänder bakdelen mot mig, börjar naffsa hej vilt och lyssnar inte. Man märker hur obehaglig han känner sig. Jag har försökt vänja honom genom att inte kräva mycket mer än att bara skritta runt ett tag nu, men inget hjälper. När det inte regnar eller blåser är han hur cool som helst, han bryr sig inte om någonting. Han tillrids just nu av en annan tränare, hon säger samma sak. 

I en artikel från P. Parelli läste jag att man ska köra på med friendly game tills de känner sig avslappnade, om och om igen medans det är dåligt väder. Men jag kommer inte ens så långt. Han står inte sitilla en sekund. När jag försöker med FG blir han bara ännu mer irriterad. 

Jag tror att han är en left-brain introvert häst. 

Tacksam för alla ideer och tips!

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Annons:
Zaphix
2013-11-15 22:10
#1

Men hur är hästen ute i hagen när det regnar?

Borde ju ha vant sig vid regn kan man tycka.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2013-11-15 22:48
#2

Om han är en LB häst så up-the-game helt enkelt. Strunta i att det blåser och regnar, kör ditt race och låt honom haka på.

en LB speciellt introvert häst kan bli irriterad för att DU inte är tuff nog och tydlig nog i ledarskapet.

När min häst stannar och luktar på andras bajsar eller rentav sin egna så sätter jag honom i arbete, blir han "rädd" för något i ridhuset eller ute så sätter jag honom i arbete. Han blir inte rädd som en RB-häst utan han hittar ursäkter för att bli rädd. Bästa sättet jag kan förklara det på.

Sen att det tagit dig 2½ månad att komma till lek 3 är alldeles för lång tid. tre veckor sen ska man ha grunderna i alla 7 lekarna. Därefter är det läge att fördjupa sig, kan rentav vara så att han tröttnat på dig. En LB häst kräver enorma Xtreme FG min står o blänger på mig när jag studsar bollen på honom eller viftar rundor som en galning med sticken. Han tycker det är löjligt, en helikopter eller så som flyger omkring ovanför ridhuset ja då snackar vi…. Då får vi respons på XFG. ^^

Ju mer du bryr dig om att det väsnas i ridhuset dess mer kommer hästen bry sig. Lek som vanligt, ignorera ljudet, ignorera speglarna, lek approach and retreat, lek alla andra lekar. Ibland kan det krävas att du leker en squeeze förbi speglarna innan du ens kan tänka på ett FG. Allt efter dagsformen och hästens humör.

Fastna inte mer i de första lekarna, lek vidare, lär grunderna och SEN gå tillbaka och fördjupa med hjälp av leksaker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

NäraNaturen
2013-11-16 08:01
#3

Tack för era svar!

#1 Ja, han har gått på lösdrift i princip hela sitt liv så man borde ju tycka att han vant sig. I hagen är han lite klumpig av sig när det regnar, men han är lugn. Men då har han också sin superlugna storebror som sällskap. 

#2 Oj är det det alldeles för lång tid? Jag läste i parellis instruktioner att man ska köra på tills varje lek sitter. Jag menar XFG fungerar ju skit bra annars, man skulle kunna släppa en bomb bredvid hästen. PG fungerar sådär, vi jobbar på att flytta framdelen, han backar ofta istället för att flytta åt rätt håll. Vi övar på det! Jag berömmer varje litet steg som han gör rätt, jag vet ju att det endast beror på att jag  är otydlig och han inte fattar. Anyway..

Jag har också tyckt att det gått för långsamt, men jag var osäker. Driving game fungerar också helt okej, i den mån att han kan föregående lek, jag kan "driva" honom i liberty också. Men okej, jag ska påbörja nästkommande lekar. Tack!

Det där med regnet, ja, självklart it makes sence. jag förstår precis vad du menar Lina. Men det där med att få uppmärksamhet. Han reagerar ju inte på  tex. viftande flaggor (det är ju en del av XFG) och knäppa med fingrar har jag försökt också. Ska jag peta till honom eller vad ska jag göra? Jag fick en gång tippset att backa honom när jag vill få hans uppmärksamhet, men det känns som om han blir mer stressad av det och bara fortsätter att backa hela tiden, dvs, utan att jag ber honom om det. 

Det är ingen i närheten av mig som sysslar med pnh så jag har svårt att få coachning. Så tacksam för era svar! :)

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

LinaN
2013-11-16 09:43
#4

#3 i parellis DVD om online på level 1-2 så säger han att programmet är skapat för framsteg, han blir uppgiven när han pratar med folk som säger att "snart är vi klara att göra vår level 1 audition" och han undrar då hur länge de hållt på "ja en tre-fyra månader" "3-4 månader? Level ett lär man sig på 3 veckor" även om man är själv och utan instruktör.

Klart man ska köra på tills varje lek sitter, dvs grundprinciperna ^^ Det är inte så att man ska kunna göra alla XFG innan man kan gå vidare. Utan principerna för varje lek ska sitta :)

Och när det kommer till uppmärksamheten. När min häst stannar för att sniffa på bajs så anser han att bajjen är viktigare än vad jag är. Då är det min uppgift att påminna honom om att vi faktiskt leker och håller på med en uppgift. Så tex. Om vi leker Circling och han stannar för att lukta på bajjen så gör jag en ny send. Dvs jag lyfter handen, sen sticken, och har han inte rört sig därifrån då så börjar jag slå marken bakom honom typ en meter bakom. En-Två-Tre gånger och fjärde gången så låter jag stringen hamna på hans lår/bakben. För fas 4 ska vara effektiv.

Detta har krävts några gånger men rätt snart lärde han sig att det är ingen mening o stanna o lukta på skit.

Samma sak är det när din tappar fokus, beroende på vad du gör. Leker du Porqupine game på framdelen när han tappar uppmärksamheten och du fasat upp till en fas 3, använd din stick som en fas 4 och knacka till honom i bringan allt från lätt till medium till hårt beroende på vad som krävs för att du ska vara effektiv.

Så istället för att tjata = en häst som slutar lyssna, så är man förutsägbar i sina faser men man ser också till att faserna är effektiva. Jag kan tex inte flytta på min häst med en fas 4 av bara handkraft när jag leker porqupine, det är omöjligt med 720kg häst. Så då tar jag min stick och knackar på honom tills jag får en respons.

Eftersom min häst är en LBE (med mat-tendenserna från en LBI) så kan jag motivera honom bra med både en rättvis fasning  + godis när han gör rätt.

Sen med LB-hästar kan man också hoppa över faser, en del LB hästar känner sig kränkta när man fasar hela vägen och de får lite attityden "ja, men jag behöver inte göra nått förrän du är uppe på fas3, för fas 3 är viserligen inte bekväm men sen kommer fas fyra så jag tänker ha flyttat på mig innan dess." Att de liksom väntar tills man är på de höga faserna så att man alltid måste fasa upp långt innan de flyttar på sig.

Jag var hos Zaphix i februari och lekte med hennes Dacke. Hon lärde mig hur man är effektiv med sina faser och hoppar över några steg. Skulle backa Dacke och han typ sket i mig så mycket han bara kunde, så visade hon hur hon gjorde. En fas ett med bara energi, sen knacka hon till honom på mulen med sin stick, mediumhårt. Och oj vilken skillnad det gjorde både på hans uttryck och hans vilja att svara på det man bad om.

Efter den upplevelsen, som först vart lite chockerande för mig för att knacka till sin häst på nosen hade ju inte jag tänkt på tidigare och tyckte det var väl lite väl hårt. Men när jag tänkte på det så vart det det effektivaste, hon tog ju inte i det hårdaste utan bara precis så att hästen reagerade och var beredd o lyssna utan tjat. Så efter den vistelsen så har mina faser vart väldigt mycket effektivare :)

Blir du något klokare av det jag berättar? Ibland har jag förmåga att virra iväg väldigt mycket. ^^

Sen förrförra sommaren vart PNH instruktören Tina Kolhammar hos mig och hjälpte mig med Harry, och då pratade vi om det här med att vara effektiv och att hoppa över faser, att när jag gett min häst en lång fas 1 och han inte svarar, hoppa över 2-3 och gå direkt till fyra för då bevarar man deras respekt och intelligens och de slipper känna sig kränkta och "jaha, nu blir det fas 1-3 och sen flyttar jag på mig…"-känslan hos hästen. Vilket jag sen verkligen förstod efter helgen hos Zaphix och Dacke :)

Så när han tappar fokuset, fortsätt be om det du bad om men öka dina faser till en  början innan du börjar hoppa över. Och märker du att du inte får tillräckligt respons med dina faser så är du inte tillräckligt effektiv. En släng med stick+ strign kan vara smekande och den kan stinga rätt rejält så man har ju lite och välja på i intensitet däremellan :)

skickar med en pdf om att vara bestämd kontra aggressiv. den är från parelli och deras tidning Savvy times. PDF så du behöver en läsare som kan ta det formatet :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2013-11-16 09:43
#5

Och denna artikeln är också bra o läsa speciellt när man har en LB häst, då är omvänd psykologi ett toppenredskap ^^ Ochså från savvy times.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2013-11-16 17:15
#6

Jag hade använt andra ord, men menat samma sak som #2. Om han lyssnar på annat och inte koncentrerar sig, så be inte om arbete - BEGÄR arbete och koncentration.

Annons:
Brollan1
2013-11-16 20:11
#7

Se det som så att hästen fokuserar på det som är intressantast/viktigast för den i omgivningen, och är det inte du så är det något annat som måste hållas koll på. Se till att bli intressant för hästen så tar du bort vikten av allt annat som händer runt om. Som man säger "det är enkelt att segla när det är sol och lätt vind, MEN…";-)

En video som jag prexis kollade in skrapar lite i ämnet http://www.youtube.com/watch?v=iscTKyXmr4M Inte "pnh" utan bara hästvett.

Ett tips, en pisk med snöre och en plastbit knutet i snöret  är bra att ha.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

NäraNaturen
2013-11-18 09:11
#8

Tack för alla era svar, och tack Lina för pdferna! Jag ska verkligen köra på även om det regnar och försöka de ni föreslagit! Jag återkommer om hur det utvecklats, nu behöver det bara börja regna… :P

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

LinaN
2013-11-18 09:44
#9

#8 haha ^^ lek som vanligt oavsett väderlek!  Vissa dagar låter det som om att ridhustaket ska lyfta, andra gånger låter det som att folk häller småsten på taket… Ta det väder du får, njut av de dagar då det är lugnt men se möjligheterna i de väder som inte är lika lugna! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2013-11-18 09:52
#10

TS, du kan be någon att gå omkring utanför ridhuset och kanske knacka i väggarna eller slänga sand/småsten mot dem, så kan ni öva koncentration utan att vänta på regn 😉.

NäraNaturen
2013-11-18 20:38
#11

Yes, haha bra ide! Ja absolut! Tack än en gång för era svar!

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Upp till toppen
Annons: