Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 780 ggr
supernatural
2013-11-13 10:14

Hästars känsloregister

Hej!
Jag håller på att skriva ett kort uppsats i Naturkunskapen, ämnet var fritt så såklart blev det hästrelaterat 😉

Frågeställningen jag använder mig av är "Har hästar känslor?". Alla vi har vet ju att hästar har känslor på något sätt iallafall, även om de inte är lika komplexa som våra. Men jag vill gärna ha fakta! Vilka känslor känner dom, vilka känner dom inte?

Det ska vara klart på fredag så hjälp mig gärna! 😃

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
LinaN
2013-11-13 16:51
#1

Rädsla - den känsla som är enklast att känna igen hos hästar även för folk som inte är kring hästar. En rädd häst sparkar, bits och skenar enligt de som inte kan häst.

Frustration - en häst som stampar o skrapar med hoven

Glädje - En häst som stått på boxvila en vecka och blir släppt i hagen, visar på livsglädje genom hopp, bock, språng, rally osv. Kan även reagera med glädje när de ser en favoritmänniska.

Det är de tre starkaste känslorna som är vanligast förekommande i stall.

Däremot så uppvisar min häst känslor som kan liknas vid omsorg, han tyr sig till mig. Han kan också uppvisa irritation, när han inte förstår vad jag ber om så kan han bli väldigt upprörd/irriterad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PennyScarlett
2013-11-13 17:48
#2

Kan inte hästar känna sorg? Eller något som kan vara likvärdigt med sorg? Jag tänker bl.a på när ett sto föder ett föl som inte reser sig eller är svagt och som till sist dör…jag har hört om fall där det tar tid för stoet att bli sig självt igen… :O

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

LinaN
2013-11-13 19:09
#3

#2 jo sorg förekommer ju också. 

ångest är ju en känsla en del hästar har, bland annat seperationsångest.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: