Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 821 ggr
KnutKrut
11/11/13, 2:37 PM

Slitit sig - tillbaka direkt?

Om hästen blir väldigt rädd och råkar slita sig (han kastar sig inte utan omständigheter gör att jag tappar linan). Ska vi då tillbaka direkt? Spelar tidsaspekten in? Blir det bättre om man tar itu med det omedelbart eller kan man invänta bättre läge?

Annons:
Zaphix
11/11/13, 6:46 PM
#1

Jag skulle ivänta bättre läge och låta hästen lugna ned sig först. Skulle lätt kunna vänta till dagen efter om det kändes bättre då.

Beror på hur det känns helt enkelt. Det viktigaste är att man känner att både man själv och hästen är redo för ett nytt försök.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

KnutKrut
11/11/13, 7:32 PM
#2

Då kör vi igen så snart vi kan, men förbereder bättre. Det var bara en slump att han kom lös när han var rädd. Han hade lugnat sig så småningom ifall jag inte tappat linan. Nu tror jag att det blev lite bus och härligt frihetsgalopp när han upptäckte att jag inte höll i honom utan han kunde rusa. När jag kom hem stod han helt lugnt och betade, inte det minsta skärrad eller ens svettig fast att han galopperat säkert en kilometer i full fart.

Skulle vilja programmera om hästen och avinstallera flyktinstinkten 🤪

LinaN
11/11/13, 9:25 PM
#3

När min häst medvetet ger sig av, pga att man kräver för mycket enligt hans mått eller att man klantat sig, eller det helt enkelt inte passar herrn så där jag får fatt i honom där fortsätter jag med det jag gjorde när jag släppte/tappade honom.

Jag lärde mig den hårda vägen att om jag går tillbaka till exakt samma ställe så kommer han slita sig igen, på samma sätt även jag försöker hindra honom. Så min lösning blev att jag går ifatt honom (springer så fan heller ^^) tar upp repet och ber om samma sak som när han slet sig, händer det igen så gör vi samma sak ytterligare en gång (tre gånger och det är ett mönster!) Efter ett par gånger med det här så lärde han sig att han kommer inte undan uppgiften bara för att han går + att jag blir inte lika frustrerad för att han sliter sig.

Idag slet han sig 3 gånger på träningen, 2 gånger för min instruktör ochen gång för mig. Det roliga var att han hade precis gjort ett superfint varv och jag skulle ta in honom när han stack. Så han motarbetade sig själv…. knashäst… ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
11/11/13, 9:36 PM
#4

#3: Skillnad på om det är av rädsla eller om hästen sliter sig "bara för att den kan" i mina ögon dock.

Hanterar dom situationerna väldigt olika.

När min häst sliter sig "bara för att han kan" (händer ytterst sällan numera, men oftare förut pga. väl inlärt beteende hos förra ägaren) så försöker jag dock inse att jag krävt för mycket av min häst, gjort saker för fort eller för otydligt eller helt enkelt att hästen inte velat vara med av någon annan orsak. Ofta bristande friendly game.

Så jag tar inte fatt hästen och gör om precis samma sak jag redan gjort och tar det som att hästen på trots sticker ifrån mig, utan jag funderar över vad jag gjort som fick honom att inte vilja vara med mig och sedan försöker jag göra om saken på ett nytt sätt.

Att göra samma misstag flera gånger är det som lär hästen att sticka.

Blir heller aldrig frustrerad, det får inte hästen att vilja vara med mig mer, snarare tvärtom. Hästen sliter sig för att den inte vill vara med mig, så då får jag fundera ut hur jag ska få den att vilja vara med mig. Inte få den att stanna med mig bara för att den inser att den inte kommer undan mig även om den sticker iväg.

Numera tränar jag sällan on-line dock utan främst liberty, inte så mycket på parelli-vis längre heller dock då det inte passar mig så bra. Men tränar jag honom lös behöver jag få honom att vilja vara med mig, jag kan inte tvinga honom att stanna. Precis som jag vill ha det on-line, så egentligen ser jag ingen anledning att träna med rep längre, träningen bör vara densamma ändå.

Beror iofs på vad vi gör, endel saker är rep bra för kommunikationen, men inte att använda som tvång för att hästen ska stanna med mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
11/11/13, 9:51 PM
#5

#4 även om hästen blivit rädd och sticker, så om man fortsätter med det man gjorde fast i annan miljö (även om det bara är 20 meter längre bort) kan vara tillräckligt för att trygghet och konsekvens ska vara befintligt igen.

Oftast tar det mig 2 gånger innan jag kan pinpointa vad jag gjort fel. Första gången är ett kvitto på ATT jag gjort fel, när det händer en andra gång kan jag FELSÖKA aktivt, tredje gången så kan jag FÖREBYGGA genom att justera mig själv, det jag ber om eller whatnot.

Du får det att låta som om att jag bara går efter och gör om samma misstag gång på gång för att det är "roligare" så. -.-

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KnutKrut
11/11/13, 10:18 PM
#6

Min häst brukar aldrig dra i repet och har aldrig slitit sig eller försökt komma loss från mig. Men är han lös så springer han hem. Har hänt nån gång när jag ramlat av och när älgar haft sönder staketet på hagen. Denna gången höll jag honom och hade koll även om han sprang runt mig och var väldigt skärrad. Han kom väl nära och sprang nästan på mig för att sedan stanna intill och frusta med huvudet så högt det gick. Jag ville backa undan honom från mig, få honom att komma ur den värsta hysterin. Eftersom han inte reagerade på milt tryck tryckte jag lite mer och morrade till. Då for han iväg åt andra hållet, det kom ett dike ivägen och när han tvingades hoppa över diket blev det ett ryck i repet så att jag brände fingrarna och inte kunde hålla kvar.

När jag kom hem kunde jag bara gå rak fram och ta i grimman och leda in i stallet. Där satte jag på en ny lina och körde lite circling game i skritt och trav för att kolla lite om han blivit stöddig av att springa fri och lös. Så var det inte, iallafall inte ännu.

Och även om jag tänker igenom allt jag kunde ha gjort annorlunda så var det här nog bara nåt som kan hända. Plötslig exponering för "livsfara", hästen får panik och dikeshoppet gör att jag tappar honom. Kanske kunde vi i teorin närmat oss och backat undan från det farliga, men i praktiken så kom paniken omedelbart. Mitt försök att låta honom stå kvar och titta hade ingen effekt eftersom han inte längre såg eller hörde mig, att jobba honom gick inte heller för han var inte närvarande.
Hade jag hållit kvar eller om jag ridit så hade han också dragit, men jag tror att jag kunnat få stopp på honom och lugna honom istället för att han skenat. Problemet är att jag väldigt gärna vill att den här vägen ska vara lätt att rida eller promenera på, utan att han ska vara rädd och vilja fly. Dessvärre finns flera hinder, bland annat gott om vilda djur.

Annons:
Zaphix
11/11/13, 10:22 PM
#7

#5: Fast jag ser inte varför man skulle behöva fortsätta på en gång när hästen blivit rädd, bättre för båda parter att lugna ned sig först och invänta annat bättre läge.

Fast du skriver ju att hästen lär sig att den inte kommer undan uppgiften bara för att den går, inte att den ska vilja utföra uppgiften för att den får ut något av det. Bara det kan ju vara en anledning till varför han sticker.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
11/12/13, 9:12 AM
#8

Läser en hel del bra saker i den här tråden.
Mina egna tankar om detta, när hästar blir rädda/misstänksamma så brukar dom placera sig så att vi står mellan det farliga och dom. Finns det inte plats för det så kommer dom så nära dom törs för att hitta trygghet i flocken. Driver vi iväg dom i det ögonblicket så ger vi dom inget annat val än att ta saken i egna hovar, det resulterar oftast i att dom springer till ett tryggare ställe och glömmer det som hände. Så att "straffa" hästen för att den tog ett beslut att rädda sig själv är helt oförståeligt för den.

Se till att placera er i mellan det som är skrämmande och hästen så ni visar hästen att ni är medveten om situationen men bryr er inte om det farliga.

Tanke nr2: LÅNG lina. Det ger er den där extra sekunden att reda upp situationen.

Tanke nr3: SIDLED, om hästen ändå bestämmer sig för att dra så med en LÅNG lina så tänker man alltid sidled på hästen för det hindrar den att springa fort och därmed så går tiden så småning om så kommer den till sans, efter det så ta alltid en paus och låt huvudet få tänka lite innan man fortsätter med det man höll på med som att det inte hände något.

Tanke nr4: OM det är viktigt att göra det som skulle göras på den platsen så låt stressnivån komma ner en del innan ni provar igen. Tänk igenom situationen innan för att se om ni kunde göra det bättre på något sätt nästa gång.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: