Annons:
Etikettallmänt
Läst 1669 ggr
supernatural
11/10/13, 10:12 AM

Klaus Ferdinand Hempfling

Är det någon här som tar till sig Klaus Ferdinand Hempflings tankesätt? Jag är inte så jätteinsatt i NH än utan tränar och rider western, men han har verkligen tänket jag strävar efter att ha.
Att häst och människa ska bli ett och samarbeta nästintill utan synliga hjälper och när jag ser hur han får hästarna att tvärstanna från galopp och lyda allt han säger blir jag bara mer och mer uppmuntrad!

Parelli-NH är bra tycker jag, superbra! Men det är lite väl mycket gör si-gör så, lite handbok över det hela, för mig är det ju egentligen bra då jag gärna vill veta vad jag ska göra från punkt A till B, men det förstör samtidigt lite. Jag vill upptäcka den här världen med min häst ❤️

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
LinaN
11/10/13, 10:21 AM
#1

Parellis "handbok" är vad du gör den till. många harvar kvar i level 1-2 alldeles för länge. tragglar, ältar, kommer inte framåt. Det är ett vanligt problem, man blir bekväm i det man lärt sig och vågar/kan inte gå framåt.

Parellis "handbok" är också uppbyggt som ett hemstudieprogram där du KAN lära dig utan en instruktör. Jag har försökt med hempflings bok och DVD tidigare, och kan säga som så att det är nästintill omöjligt att komma någonvart om man inte redan har en grund inom horsemanshipen.

Idag är vi på level 3-4 och leker jag och min häst, och först nu har jag kunnat börja förstå principer inom Hempflings arbete på ett djupare sätt och hur det hänger ihopa med allt det andra jag lärt mig.

Jag hade gärna åkt på hans kurser och lärt direkt men de pengarna finns inte tyvärr, likaväl som jag inte kan åka till USA och träna där på parelli campus, pengarna finns inte.

Klaus material är mer en uppvisning (DVDn) och böckerna har ju ett antal bra bitar men det är inget som jag känner man kan rekommendera någon att sätta sig med om de vill lära sig att ha en bra relation med sin häst.

Men när man redan har en bra relation så ger Hempflings filosofi ett djup till ens PNH som jag trivs jättebra med :) 

Sen är jag sån, jag hämtar influenser från många håll. Kelly Marks, Bent Branderup, bland andra…. Finns influenser från många andra håll också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: