Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1436 ggr
mjukismoa
11/1/13, 8:48 PM

rädd häst!

jag har tagit hand om en travhäst som är jätte rädd vid nästan all hantering..livrädd när man ska borsta,leda in och ut i boxen..rädd i transport och "hänger" på väggarna och bakåt så han får sår överallt och svettas fruktansvärt..nästan apatisk i blicken(klaostrofobi?) jag har bara haft honom i ett par dagar så känner han inte så bra.. men nu börjar jobbet att få honom lugn osv…några tips ? mvh moa

Annons:
LinaN
11/2/13, 11:04 AM
#1

Börja med friendly game, lek nummer 1 för att skapa trygghet och förtroende att du inte ska döda honom.

lek med approach and retreat-konceptet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[NellieLavec]
11/5/13, 12:23 AM
#2

Jag har en travare som var otroligt rädd när jag skaffade honom för 3½ år sedan. Aldrig sett en så rädd häst förut i hela mitt liv, eller något djur över huvud taget med den skräcken i ögonen.

I början satt jag bara i hagen (kanske inte så kul för dig nu på vintern) och typ läste böcker högt, spelade musik eller bara pratade. Ibland följde vänner med mig ut så satt vi och snackade i hagen. Slängde äpplen till honom och så. 

Mitt tips är att inte stressa fram resultat. Spendera tid med hästen; sitt i/utanför boxen och prata, kolla hur hästen beter sig i hagen och låt den vänja sig vid din röst och energi.

Rafflan
11/8/13, 9:43 PM
#3

Hur gammal är han? transport kan förknippas med tävling = hästarna stressar upp sig rejält, och då kan det bli som du beskriver det.
Det är jätte svårt att få dem att förstå att transport inte betyder tävling, bara att åka många gånger och till slut fattar han förhoppningsvis :)

Hanteringen kan bero på att inom travet är vissa tränare extremt hårda och om hästen gör minsta fel får dem sig en "klash" för att markera att det var fel, så han kan vara rädd för att göra fel och rädd för att få en "klash" då :/
Så lär hästen att det är kul att bli hanterad, att vara med dig, att bli borstad, många hästar älskar godis så muta är inte fel ;)

kvekki
11/11/13, 7:08 AM
#4

Min häst var livrädd för människor när jag köpte honom för många år sedan. Han fick en omstart med NH och sunt förnuft och det tog några månader sen var han värsta trygga nallebjörnen! Jag har spenderat många timmar i hagen med honom, och gör fortfarande. Att gå ut o bara vara med flocken är så givande! Det är de svåra "knäppa" hästarna som blir de bästa vännerna! När man förtjänat deras vänskap… Ha bara sunt förnuft, ta det lugnt och stressa aldrig upp dig. Glöm jävlaranammat hemma och var öppen för vad hästen säger. Tänk aldrig "bara en gång till" den första tiden. Hästar är olika så var uppmärksam på hur din häst uppfattar världen och vad dom gör honom trygg. Min grabb t.ex. blir ffde väldigt stressad om han hamnar i ett läge där han inte förstår vad jag vill, lite prestationsångest. Han behöver små steg och tiotusen repetitioner innan man kan gå vidare. Blir något tokigt och han blir stressad då gör vi bara något han kan och är bra på, så blir han nöjd o trygg igen… Lycka till!

Upp till toppen
Annons: