Annons:
Etikettallmänt
Läst 2637 ggr
Peppe
11/1/13, 1:35 PM

Nån mer med unghäst?

Någon mer här inne som har en unghäst (föl- 3 år) ?

Kunde vara kul att höra lite vad ni gör med era hästar för att lära hanteringsgrunder, miljöträning och så småningom förbereda inför inridning osv 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
11/1/13, 5:18 PM
#1

Hade jag haft en unghäst idag, så hade jag börjat med level 1 online och sen jobbat vidare upp till Level 4, för när man ligger på den nivån så är hästen klar att ridas in när den är tillräckligt gammal utan några större bekymmer :D

Väninnan red in sin trakhaner nu när hon vart 6-7 år gammal, helt färdigväxt i kroppen och de håller på med sin level 4.

Det finns så mycket bra man kan göra som är förberedande för inridning och ridningen. Även inom den traditionella ridningen säger man ju att det hästen inte kan från marken kan den inte uppsuttet heller. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
11/1/13, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 jag kommer inte följa några "levels" med min häst utan vi tränar på det som behöver tränas på efter sunt bondförnuft 🙂 har gått väldigt bra hittills, en synnerligen enkel, trygg och trevlig ettåring 🙂

När jag köpte honom för 4 veckor sedan så var han ledvan, hade åkt transport nån enstaka gång och då lös, gått på lösdrift hela livet, aldrig varit ensam, kunde lyfta hovarna ganska snällt, ville inte att man tog under magen och på benen, blev fullkomligt livrädd första kvällen när jag kom med en IKEA-kasse med hö, höll på att hoppa ur boxen när man la på hästen i boxen bredvid sitt täcke osv. 

Nu kan/har han:
Åka transport uppbunden, ensam
Ledas av vem som helst på hängande grimskaft
Stå uppbunden i stallet
Lyfta alla hovar snällt
Bli sprayad med pälsglans 
Vara ensam i stallet, både gå in ensam från hage och bli lämnad, stå uppbunden och pysslas med ensam.
Vara ensam i hage utan hästar inom synhåll
Gå på promenad ensam (ja jag är ju där förstås..  )
Ha en IKEA-kasse flygandes runt sig och i viss grad på sig
Få ett täcke uppkastat på sig
Borsta under mage och på benen
Flytta för tryck i de flesta riktningar 
Träffat hovslagaren och skötte sig bra
Fått injektioner flertalet gånger och står snällt
Gått promenad med täckesgjord

Funkar fint även utan Parelli även om jag förstår de som använder sig av det, men det går bra även utan 👍

Alla mål och lite till är uppnådda inför vintern. Som mål hade jag snäll att leda, snäll att lyfta hovar, kunna stå uppbunden. Resten har "bara blivit" genom vardagshantering. Han är så lugn och cool men samtidigt med nerv, så känslig och mild.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
11/1/13, 7:13 PM
#3

Jag gör samma saker med min 2-åring som med dom andra hästarna! Enda ridningen är dock barbacka i grimma+grimskaft till hagen och tillbaka. Hon är longerad, tömkörd, sadel+tränsvan, får följa med ut i skogen några gånger i veckan, får åka med och löshoppa i ridhusen här runt omkring osv. Hon är ett KWPN sto *2011, ca 162 cm hög i dagsläget.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
11/4/13, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Planen framöver är att inte göra så mycket i vinter. Lite promenader, eventuellt lite lastträning.

Jag tänkte prova lite "tömkörning" sen i vår, i grimma då alltså. Har även tänkt passa på att löshoppa nån gång när de anordnar träning inför treårstestet på våren. Han har redan visat sin hoppteknik i hagen när han hoppade vattentunnan 😉 tror han kommer tycka det är roligt. Blir lite ridhusträning och transportträning samtidigt.
Sedan blir det unghästbete 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Brollan1
11/5/13, 9:32 AM
#5

Träna in all grundläggande ridkunskap från marken så går inridningen hur enkelt som helst eftersom endast uppsittning är nytt. Ta även och träna in bettet nu så att det är avklarat i god tid. Allt du gör före inridningen har du igen senare. Släpa gärna med han överallt där du går och lär han vad som är farligt och inte farligt.

Se speciellt till att han inte får panik med saker runt benen, det är guld värt om han skulle fastna i något med dom, det sparar dyra veterinärräkningar.

Ta upp och banka med hovkratsen under hovarna så han är van att hovarna blir behandlade.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

EwaAngantyr
11/7/13, 9:12 AM
#6

Väldigt vacker häst du har!! 
Nej, man behöver inte följa parellis levels om man inte vill.  Jag ser levlarna mer som inspirationsmaterial när man funderar på vad man ska göra härnäst.  Då kan man alltid hitta nya saker och lekar som utvecklar kommunikationen och förhållandet. NH är ju egentligen ett annat ord för sundt bonnförnuft.  
Låter som du tränat påfint med den lille så fortsätt hitta på övningar.  Ut i trafik och annat är ju bra att träna.  Åka till nya miljöer. Tömköra tycker jag är jättebra träning för unghästar.

Annons:
Peppe
11/7/13, 5:41 PM
#7

#6 tack! tycker själv att han är väldigt vacker, och röra sig kan han också! 😍

Vi har järnvägen väldigt nära stallet så jag kommer ingen stans utan att gå längs med den i 500 m, den är då 3-10 m ifrån oss bara hela den biten…. känns lite överkurs än så länge. Jag hoppas att vi ska lyckas pricka in tåget på lagom avstånd nån gång, där han får se det utan att det är för nära. Men det är svårt att styra över tågen när dom ska komma eller inte FunderarSkämtar men hagen han går i går längs med grusvägen in till stallet och jag brukar passa på att tuta när jag åker förbi och han är i närheten. ingen reaktion! 🙂

Skulle ju i och för sig kunna be någon köra med bilen på stallplanen medan vi är där också, som träning.

Idag lasttränade vi lite men han gick rakt på direkt, på hängande grimskaft, och stod kvar tills jag bad honom gå ut. Så jaa, lättlastad; check!
Gick över till att träna "longering" istället, dvs träna på drivning. Att han ska förstå olika kommandon, lite förberedande inför att träna på självlastning där jag skickar in honom i transporten. Gick fint, blev flera sammanhängande varv åt båda hållen direkt. All träning skedde inom loppet av 5 minuter.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kvekki
11/11/13, 7:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har två tvååriga ston. De hanteras inte mer än vid hagbyte och verkning just nu. Jag tror på att unghästar skall få vara barn sålänge som möjligt. Men vi har givetvis tränat litegrann för att ha hanterbara trygga hästar. Även.om de växer upp i frihet måste jag ju kunna gå ut o fånga dom i alla lägen! Få på/av grimman (grimman betyder roligheter så dom älskar det momentet) Ledas, två o två och själva. Handhäst, den ena kan gå själv men den andra sätter jag fast i en trygg handhäst Lastas på transporten, åka lösa. Att vara upobunden har vi bara smakat lite på, med gummigrimskaft avsett för träning. Verkas, stå lösa i stallgången medan jag pysslar om fötterna. Jag är jättenöjd med deras läge just nu. De vill mer än jag låter dom, älskar unghästarnas nyfikenhet! Nästa sommar kommer jag börja med löslongering, utrustning, NH om man så vill kalla det. Promenader, handhästa och den ena skall få framskor på för att hitta traven. På hösten får de sedan vila igen. Och inridningen påbörjar jag våren när de fyller fyra om de är hyfsat klara i kroppen. Bilden visar ett av de två tillfällen vi tränat lastning, detta är första gången o de var ett år gamla… Vi åkte på mönstring för några veckor sedan och de gick rakt på, när vi väl var klara så ville dom in i kärran, den kände dom.igen och var en trygghet. De stod även tyst o stilla den timmen vi tittade på andras unghästar. Fina underbara tjejer, jag längtar till inridning!

kvekki
11/11/13, 7:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Såhär ser dom ut nu… Meyja

kvekki
11/11/13, 7:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och Rá

Gronstedt
11/11/13, 1:31 PM
#11

#7: Be någon köra förbi med lastbil och pysa med bromsarna - det är en VÄLDIGT bra sak att träna in innan läget är skarpt och någon vänlig själ bromsar sin timmerbil bredvid er på en smal grusväg. Och gärna köra förbi hagen och i närheten av hästen med all världens olika fordon. Cyklar och elmoppar inte att förglömma.

Ljuvligt snygg liten kille, i alla fall 🙂.

PennyScarlett
11/11/13, 6:44 PM
#12

Jag har ett relativt ohanterat sto på 4 år. Jippie! Jag blev lovad en grundriden häst men fick hem en busunge som gav mig en flygtur som ledde till akutbesök x) Hon har även bitit mig så jag hade ett blåmärke i en månad efter. Hon har däremot alltid varit positivt inställd till att umgås med människor och har inga problem med att lämna flocken och följa med på promenad. Nyfiken och orädd! 

 Hittils så kan jag (bara jag) få på henne grimma…låter henne alltid gå utan i hagen för att det ska bli ett odramatiskt moment att få den på och av, hon kan ledas i det flesta terränger och går fram och igenom vad som helst som man ber henne om. Hon lastas relativt lätt och har precis lärt sig att stå på box. Man får inte "kela" med henne utan då blir hon spänd och orolig. 

Yes, jag har mycket jobb framför mig. Lucky me :/

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

ewelines
11/13/13, 10:57 PM
#13

tass! Har en tjej på 1 år och 5 månader :)

Annons:
Peppe
11/15/13, 11:26 AM
#14

Sedan sist har han lärt sig vad longering är, det tog 5 minuter och han kan "skritt", "trav" och "ptro". La även ut ett par bommar när vi ändå höll på.

Vi har även lyckats möta tåget på lagom avstånd 30 m, inga problem men vill inte vara mycket närmare än så ännu för säkerhets skull.

#8 eftersom min har utvecklat patellaupphakningar så har jag inget annat val än att aktivera honom i viss mån.

Kan passa på att fråga ifall någon har nåt äss i rockärmen för hur man kan stärka bakknäna på en ettåring. Har inte möjlighet att gå skogspromenader i allt för stor utsträckning nu när det är så mörkt om kvällarna. Övriga patellatips är också välkomna (det gamla vanliga med rörelse och b-vitamin osv vet jag redan)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
11/15/13, 6:35 PM
#15

#8 alla har olika åsikter i det där. Min åsikt är att hästar är byggda för att röra på sig, och från och med att en häst är två månader behöver den motion för att må bra, hade vi inte låtit våra barn rulla runt, krypa, sitta och gå får de inte utvecklas i normal takt, likadant med våra unghästar. #14 går han inte redan på lösdrift så sätt ut honom! Det ENDA som funkar på mitt (i och för sig vuxna) sto :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
11/15/13, 6:54 PM
#16

#15 har inte möjlighet till det

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
11/16/13, 9:44 AM
#17

#16 attans… Men förhoppningsvis växer det bort :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
11/16/13, 9:44 AM
#18

#16 attans… Men förhoppningsvis växer det bort :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

kvekki
11/17/13, 7:58 PM
#19

#15 Självklart har ju alla olika åsikter men jag har väl inte ifrågasatt någon annans åsikt? Unghästar som växer upp i flock på stora marker motionerar och uppfostrar sig själva. Väldigt praktiskt när de skall börja tränas att de redan lärt sig språket av vuxna hästar Så kan vi människor bara utnyttja det sedan ;-) Som islandshästnörd är detta självklart men jag förstår att det i övriga hästvärlden inte är lika vanligt…

Spiritinthesky
11/18/13, 9:02 AM
#20

#19 skrev så för att du inte skulle tolka det som att jag sa emot dig ;) ja lösdrift i flock är en bra grej, men tyvärr har inte alla den möjligheten :(

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Spiritinthesky
11/18/13, 9:02 AM
#21

#19 skrev så för att du inte skulle tolka det som att jag sa emot dig ;) ja lösdrift i flock är en bra grej, men tyvärr har inte alla den möjligheten :(

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
11/23/13, 12:03 PM
#22

Fy vad tiden går sakta! Köpte en såpass ung häst för att jag inte skulle behöva stressa inför inridning, men nu har jag lite fööör gott om tid! 😉 önskar man kunde se in i framtiden, hur han ser ut som 3-4-5 åring… 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
11/23/13, 9:51 PM
#23

#22 känner likadant!! Men är han 11? Ska du visa?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
11/24/13, 9:24 AM
#24

#23 nej han är 12a! Så det är en evighet tills jag får göra något….

Visa på treårstest? Det är tanken, fast inte förrän 2015 😭😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
11/25/13, 10:29 AM
#25

Börja kör in honom? 

det har du nytta av både i vardagshantering, vid inridning och sen i framtiden om han skulle säljas, en riden och körd häst är ju mer värd och oftast tryggare än en som bara är riden. iaf min erfarenhet.

När han är 2 så är han inkörd och sen är det dags för treårstestet.

Tömkörning, selvänjning, skacklar, släpa däck o annat och sen börja sätta ihopa delarna. Toppenträning för unghästar/bebisar, speciellt om man inte sätter en massa vikt på utan bara precis vad utrustningen väger i sig själv och slutligen vagn + kusk ett par minuter då och då.

Sen efter inridningen så kan man rida och köra omvartannat!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
11/25/13, 6:35 PM
#26

#25 jaa det kanske jag skulle göra…. vagn har jag inte men sele, draglinor och däck… då har vi o göra ett tag! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
11/25/13, 10:06 PM
#27

#26 toppen! skacklar kan man ju lätt bygga ihopa också av ett par 2"x2" brädor så han får prova på det sen. :)

Men då håller ni er sysselsatta! uppdatera gärna med bilder och hur det går! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
EwaAngantyr
11/26/13, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Håller med!!   Att köra in sin unghäst är toppen!  Om man inte vill kosta på sig vagn och dyr sele så kan man dra däck för att sedan kunna harva ridbanan och även harva i hagen.  Det blir ett bra "jobb" sedan för den vuxna hästen!!

Peppe
11/27/13, 10:36 AM
#29

Hur vänjer jag honom bäst vid selen? Den är ju väldigt tung och otymplig… bara att hiva upp!?!?

Tänkte börja med tömkörningsgjorden iallafall för att vänja vid den biten. Han har haft täckesgjord på sig innan. Men just den skramliga och tunga selen är jag lite fundersam över.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jullanhugo
11/27/13, 10:37 AM
#30

Jag har en treårig shettis, han är i princip inkörd fast jag har ingen vagn för tillfället. Just nu har jag inte så mycket fantasi men vi brukar gå promenader, springa löst i skogen, tömköra, dra däck någon gång ibland, löshoppar(inte så ofta och mest på gräsunderlag för han har inte så bra självförtroende när det gäller hoppning), lite "allmänt" från marken och så! ^^

LinaN
11/27/13, 12:31 PM
#31

#29 lek med selen, häng den på en krok eller stol och låt honom nosa, lukta, smaka på den. lyft i en ände o skramla lite, se hur han reagerar. Lek approach and retreat om han är skraj för den. 

Ta isär delarna, däckeln för sig och bröstan för sig, ta på och av varje del för sig, sätt sen på fler o fler delar, ta av dem, sätt på. läs av hästen hela tiden efter obehag/osäkerhet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LL.Wilma
11/28/13, 8:39 PM
#32

Jag tror det är viktigt att han får vara nyfiken och lekfull.

Ta tillvara på allt ni ser på era turer! Låt honom nosa, kanske kliva upp på saker eller gå över, backa över, hitta saker att röra honom med över hela kroppen mm.
Min unghäst (som jag skaffade när hon var 1 år, idag 3 år) älskar att jaga presenningen och känner sig stolt när hon står med frambenen på en stubbe eller får släpa på en gren. 

Han kommer bli väldigt miljötränad och promenaderna kan ju bli väldigt roliga och spännande för er båda.
Du verkar ha ett hum själv hur du ska gå tillväga så det går jag inte in på nu ;)

Gia91an
12/4/13, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jag har ett ardennerföl på 6 månader som jag tar hand om nu. Hon är inte min men 5 dagar/ vecka är hon det i stort sett… Känns väldigt kul att hjälpa till och uppfostra henne faktiskt. Trots att när vi hämtade fölen (min kompis har en ardennerhingst på 6 månader) på samma ställe så kunde de inte gå i grimskaft, aldrig blivit klappade och var livrädda. Hingsten stegrade sig flera gånger på väg in i transporten för de förra ägarna stressade dem något kopiöst. Han slog till och med över vilket var jätteläskigt. Jag och min kompis stod där helt handfallna och det var nog den värsta hanteringen vi sett.

När vi kom hem så tog vi in dem i boxar och lät dem bara äta och lugna sig (jag menar, vem som helst kan ju bli livrädd av den behandlingen). Men dagen efter började vi prata med båda fölen (hjälptes åt på varje föl med att hålla och borsta) klappa, prata, försöka få förtroende. Och sen ledde vi runt dem lite i boxarna, och till sist efter mycket övertalande så fick vi dem lugnt och sansat att gå med oss i stallgången. 

Nu har vi haft dem i två och en halv vecka och vi ser stora förändringar med båda. Hingsten är stabilast, han är orädd om benen och en riktig mammagris. Man vet att om han blir rädd så reagerar han och då genom att frusta eller stegra sig. Men mer än så är det inte. Han har blivit duktigare i all hantering och går att borsta, leda kratsa alla 4 hovarna, han har haft träns med bett och blivit ledd med detta samtidigt som vi gått med pulka bredvid, bakom och före (och så hade vi vår 30 åriga mentor, fjordingen Flickan med oss bredvid honom). 

"Mitt" sto är ängsligare och det tog mig nästan de här två veckorna att få henne att inte visa ögonvitorna när jag kom in i boxen. Men vi har alltså kommit många mil dessa veckorna. Hon var superkittlig under magen som gjorde att hon sparkade om man borstade där. Det har jag jobbat bort ganska mycket och nu har hon inte sparkat sen dag 3. Kan lyfta båda framhovarna om kratsa dem, bakhovarna med grimskaft, vilket jag kommer göra en vecka sen lyfta på riktigt. Vi kan leda in och ut ur hage och hon står still i hagen när jag kommer in och ska ta henne. (Från att hon sprang vettskrämd därifrån) till att hon nu gnäggar när jag kommer. Ägaren har även varit ute med henne i skogen och gått. Jag kan klia henne under magen med grepen, slå i dörrar och hon blir inte rädd. Hon har blivit superstabil på bara sista veckan. 

Vi har även haft sadel på henne (alltså bara lagt den över ryggen) vilket gick bra, och gått runt med denna inne i stallet. Haft på reflextäcke samtidigt som sadeln. Och provat att ha en del av en sele på med. Hon har fått prova på att ha bett i munnen vilket hon var helt okej med, men vi måste bara bygga ihop ett träns som passar också. 

Vet inte om det låter som sjukt mycket för att bara ha gått två veckor, men vi tar en sak i taget och ser till att de är trygga med ett moment och oss innan vi ökar svårighetsgraden. Och hittills går det verkligen superbra och jag och min kompis får hela tiden påminna varandra om att det är unghästar då vi glömmer det… xD

Och ja just det, mitt sto vägrar äta annat än hö, men nu jäklar efter mycket övertalande har hon förstått att äppel är gott! DET kändes som en supertriumf då hon totalvägrat att låta sig belönas genom annat än att bli kliad innan. Är ju kul att kunna variera liksom! :D

Här kommer en bild på mig och Blizzy dag 2 hemma då hon blev skrittad inne första gången! :)

LinaN
12/5/13, 10:52 AM
#34

#33 jag hade väl inte satt bett i munnen på bebisar, men sen beror det väl på hur snart de kommer köras in också. Min Harry fick bett första gången när han var ett, sen satte jag inte bett i munnen på honom förrän han var 3 igen och påbörjade inridningen.

Sålänge hästarna behåller sitt lugn och självförtroende så ser jag inte att ni går för fort framåt, många unghästar uppskattar att använda hjärnan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gia91an
12/5/13, 11:35 AM
#35

34# de kommer börja tömköras ganska fort tror jag.. Egentligen så fort e vant sig vid utrutrustningen.. :) De ska bli körhästar mest sen även om vi kommer rida in dem med… Jag hänger mest på egentligen… Kör lite bär jag känner att Blizzy vill jobba liksom.. Hon är ju väldigt samarbetsvillig numera! Och hingsten är sån att han behöver tänka en massa.. Så tja.. Vi tar en sak i taget och babysteps med Blizzy!

Upp till toppen
Annons: