Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 6392 ggr
[jenny-]1
10/25/13, 11:33 AM

Ögonbehandling

Letar efter lite tips av er kunniga och kreativa människor här inne :)
Det är så att min valack har åkt på något som liknar en sjuhelvetes ögoninflammation. Veterinären har undersökt, spolat rent ögat samt tårkanalen och skrivit ut medicin. Dock vet hon inte vad det kan vara - för en ögoninflammation är det inte.
Hela undersökningen gick bra och han stod snällt och lugnt för vi övar förebyggande på allt som kan tänkas behövas (t ex att stå stilla medan folk pillar på honom) för att det inte ska bli jobbigt under veterinärbesök. Jag vill att han ska känna sig trygg så största möjliga mån.
Han ska ha ögondroppar samt ögonsalva 3 ggr om dagen, ögat ska spolas rent minst 1 gång om dagen och sen ska han smörjas in under ögat (också 3 ggr om dagen) med specialgrej för att huden inte ska ta stryk när ögat rinner så. I 10 dagar.
Det är alltså 26 behandlingar kvar (han fick sina 3 dagliga igår och en nu på morgonen) och han har redan "tröttnat". Jag förstår att han har ont och han är svullen. Jag försöker göra det "positivt", snabbt och effektivt men utan att stressa.

Problemet är att jag känner redan nu att han tycker att jag är jobbig och började i morse att "böka runt", mest för att han har ont och inte vill att jag pillar runt ögat. Vilket är förståeligt.
Dels vill jag att det ska gå så smidigt som möjligt så att våran relation inte tar stryk (han har oerhört svårt att lita på människor även om han litar till 100% på mig och han har haft en rejält tuff start i livet - men det är en annan historia) och dels vill jag inte att eventuella veterinärundersökningar/behandlingar i framtiden ska bli supersvåra.
Hur gör jag det här bäst för oss båda?

Annons:
LinaN
10/25/13, 11:54 AM
#1

Kom att tänka på att viss ögoninfektion kan orsakas av mask. Lästen en artikel om det för nån månad sedan eller två, det blir otäcka ögoninfektioner som vanlig ögoninfektions-behandling inte biter på. Men minns inte vart det var….

Kanske dags o ta fram det som möjlig diagnos. att han har mask i ögonen. minns dock inte vilken sort det var som bosatte sig i ögonen… :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[jenny-]1
10/25/13, 12:08 PM
#2

#1 Han är "kolla-masken" kollad för en månad sen, och då fanns inget. Vet du om det täcker även denna sortens "äckel"mask? Hittar du artikeln igen får du gärna länka :) Jag ska försöka googla också!
Han ser i övrigt inte "maskangripen" ut men den sorten kanske inte visar annat än ögat.

Dock har vi fyra andra hästar som gått i samma hagar som honom/med honom som inte har detta. Förhoppningsvis har det "bara" vart något skräp som fastnat i ögat och som han varit väldigt oförsiktig med att försöka klia bort… Hornhinnan var hel i alla fall. Det är bara i ena ögat.

Du kanske har lite tips på hur jag ska göra med behandlingen så länge? :)

[jenny-]1
10/25/13, 12:10 PM
#3

#1
Kan det vara denna du tänkte på?
"Ögonmask (Thelazia lacrymalis)

Ögonmask är inte vanligt förekommande på svenska hästar. I en stor slaktstudie som gjordes 1992-1993 där ca 200 hästar undersöktes återfanns den hos 3.1 % av hästarna.

Den vuxna masken kan hittas på ytan av ögat, bakom tredje ögonlocket eller i tårkanalerna. Larver utsöndras i tårvätskan och äts upp av en fluga som fungerar som mellanvärd. Mognad och utveckling till smittfarlig larv sker i flugan som sedan sprider de mogna larverna vidare när den äter i ögonregionen på hästen. Utvecklingstiden i mellanvärden är inte känd. Om hästen skulle få ögonmask är det oftast ett sommarproblem och kan ge ögoninflammation med rinnande ögon.

Diagnos ställs genom att undersöka sköljvätska från ögat och däri påvisa larver."
http://www.vidilab.se/fakta-och-foljesedlar/hast/sallsynta-maskar/

LinaN
10/25/13, 7:37 PM
#4

#2 den masken syns ju inte på ett träckprov då den lever i ögat. Och det du hittade från vidilab är nog det jag har läst! Även om det inte är vanligt så kan ju din häst ha drabbats… 

Det var bara en tanke, som kanske kan vara värd att ta upp med din vetrinär. För man vet ju aldrig. "Det händer aldrig mig" händer en dag, förr eller senare…. (vad bedrövligt det lät^^, missförstå mig rätt)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[jenny-]1
10/27/13, 9:01 PM
#5

Ibland kan ju olika stadier (ägg, "ung mask" och vuxen mask) av mask leva i olika delar av kroppen, så det var det jag menade ifall det skulle synas på träckprov på något sätt. 
Det var inte mask enligt veterinär i alla fall, men tack för tipset :)

LinaN
10/28/13, 9:06 AM
#6

#5 gott det iaf!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Caf_Roy
11/5/13, 8:16 PM
#7

Det du kan göra för att hästen ska tycka mindre illa om behandlingarna kan ju vara att ge en liten godis innan du börjar, få behandlingen avklarad så snabbt och smidigt som möjligt och direkt när du är klar ge en stor godis, överösa med beröm och kanske mera godis och sen allmänt smöra allt vad du har i en kvart. Helt enkelt göra behandlingen till en tröskel till nånting som är så bra att hästen vill gå över den själv.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Zaphix
11/6/13, 9:54 PM
#8

Klickerträna!

Jag skulle göra det på så sätt att jag håller det jag ska behandla med i handen och håller upp en bit ifrån hästen, så pass långt ifrån att jag vet att den står still och inte blir orolig. Klickar och ger godis när hästen då står stilla.

Fortsätter på samma sätt med närmar mig ögat mer och mer med saken och fortsätter belöna att hästen håller huvudet stilla.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[jenny-]1
11/7/13, 11:47 AM
#9

Behandlingen är redan avslutad men tackar för tipsen! 😃 

Jag gjorde en blandning av era förslag, bland annat belönade att han stod stilla samt "låtsasbehandlade" med bara massa positivt flera ggr om dagen. De sista 6 dagarna stod han lugnt och stilla och väntade på sitt "bra!" :) Blev ju lättare med tiden dessutom eftersom han hade mindre och mindre ont.
Ögat är nu så gott som läkt. Vi ska ha ett återbesök i dagarna för att se att allt verkligen blivit bra.

Upp till toppen
Annons: