Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2602 ggr
CelsiusT
2013-10-25 10:58

SANHCP-verkare?

Finns det någon risk med att använda sig av en SANHCP-verkare? Jag tänker tex vid skador (inte nödvändigtvis av verkaren) som blir försäkringsfrågor osv. Mina tankar grundar sig i detta att dom börjat med något som heter "godkänd hovslagare" och att det endast är dessa som får lov enligt lag att korrigera hovar och att lägga sjukbeslag osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
LinaN
2013-10-25 11:57
#1

Inte mer risk än att använda sig av en vanlig hovslagare. De som är seriösa använder ju sig av F-skattebevis och är företagare och skulle det bli komplikationer så går deras försäkring in. Om jag förstått det rätt dvs.

Men jag vet att många barfotaverkare inte tar sig an akuta skador/sjukdomar eftersom de inte har samma rättigheter som en utbildad hovslagare vid hovutbildningar.

Men en sorts certifiering av hovvårdare såsom SANCHP och liknande tycker jag skulle vara bra. Att man vet att de har en gedigen utbildning och inte bara läst lite på nätet och sen karvar hej villt.

Men sen finns det många hovslagare idag som är verksamma som inte har någon som helst utbildning utan är självlärda eller har lärt från den gamla generationens hovslagare för en 50+ år sedan….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

CelsiusT
2013-10-25 14:03
#2

#1 Jo det hela kom upp av att en av hovslagarna här i området just nu håller på att utbilda sig till hovslagare, trots att hon varit hovslagare i 30-40 år, just pga den här "certifieringen".

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
2013-10-25 19:35
#3

#2 okej :)

tycker att både barfotaverkare och hovslagare ska gå under samma certifiering, de har två olika sätt att uppnå vad de anser en hälsosam hov, men målet är en hälsosam hov och en hälsosam häst. Och tack och lov har ju fler och fler hovslagare börjat tänka i banorna "kan hästen vara utan sko ska den vara utan sko" 

men oftast så skor ju folk av bekvämlighet. Det krävs mycket mer av en som hästägare om man har hästen barfota kontra man har dem skodda. Alla mina tidigare hästar förutom mina shettisar, hade skor och jag hade ju ingen som helst kunskap om hovar och hovmekaniken mer än vad delarna i hovarna hette. Men idag är jag mycket mer insatt även om jag har MASSOR att lära mig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

CelsiusT
2013-10-25 19:53
#4

Jo, och det uppkom ju en del funderingar kring vad man får och inte får göra, var går gränserna för att korrigera en hov osv. Som min häst som biljarderar och går skevt med även den andra framhoven. Det är ju en hel del korrigering på honom, men egentligen bara till en början, nu är det ju bara små finjusteringar för att bibehålla hovens form. Tänker ju också till en början då hovslagaren ville (eller rättare sagt ansåg som enda alternativ) skära upp alla min hästs 4 hovar och ställa honom på boxvila i 10-14dagar med gips tills hoven växte ut och sedan sko, pga hålväggar. Är så innerligt glad att jag stod på mig, sa ifrån och letade vidare och hittade min underbara hovvårdare jag har idag! Visst fick jag inte rida på sådär en vecka eller så, men han kunde ju gå ute i hage under tiden och inte behövde hela hoven skäras upp och definitivt inte gipsas och idag har han 4 riktigt fina barfota hovar.

Det är så lustigt det där, det krävs mer av en hästägare som håller barfotahovar, det håller jag med om. Men egentligen krävs det bara grundläggande kunskap om hur hästen fungerar. Sådana där basala saker som hur och vad hästen äter (här känns ju som det tyngsta ligger), hur man tränar hästen utan att överbelasta den (det handlar ju inte bara om hovarna utan senor och ligament måste ju också hänga med men det syns inte lika tydligt som hovarna och ömhet) och att hålla den i bra hagar (här kan ju vara svårare, men å andra sidan så kassa hagar som jag har tillgång till och ändå får det hela att fungera så..). Egentligen är det sådan grundläggande kunskap som man borde ha som hästägare kan man tycka, och det är ju saker som påverkar mer än bara hovarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
2013-10-25 20:00
#5

#4 just det där med att karva upp, gipsa och ställa på boxvila för att sen sko är något jag anser att man ska göra enbart på klinik. Att en hovslagare kommer ut till en, karvar och sen gipsar hade jag aldrig tolererat. På en klinik är det renare och de kompletterar ofta med antibiotika och sådant så hästen inte får en infektion som följd. En hovslagare kan inte ordna detta i stallet.

Men det är ju det, grundläggande kunskap om foder-mage-hov är inte alla som har med sig, och det är rätt skrämmande när de är noga med att anpassa sadlar, ger akupunktur, massage och annat, men maten görs knas fortfarande i många stall…. Lite hö och mycket kraft (men trenden börjar vända äntligen! fler o fler ger mer grovfoder nu verkar det som, eller så umgås jag bara med folk som gör det ^^) massvis med socker och så undrar de varför hästarna får röta…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-10-25 20:06
#6

#4 tror skillnaden ligger i om veterinär har beordrat ingreppet eller ej. Uppenbara ingrepp får väl såklart inte vem som helst göra kan jag tänka mig (öppna stora hovbölder osv), men gällande enklare saker så ligger skillnaden i om veterinären beordrat eller inte. Min riktiga hovslagare har haft en lärling med sig under året och vi pratade lite om detta för ett tag sedan. Han är färdig hovslagare nu och får sko friska hästar.

Vi tog ringskor som exempel. Lärlingen som nu är färdig får sko med ringskor om han själv anser att hästen behöver ringskor. MEN han får inte sko samma häst med ringskor om en veterinär har ordinerat ringskor till hästen för då blir det plötsligt ett ingrepp.

Så fattade jag det. Sen vet jag inte vidare vart gränsen går men detta är en del av det i alla fall. Verkar väldigt flummigt som allt annat kring hovslagare!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
CelsiusT
2013-10-25 20:15
#7

#6 Okej, för som jag fattat det så får man inte sko med ringsko alls om man inte är s.k. "godkänd hovslagare". Har man inte den certifieringen så har man inte tillåtelse att göra något annat än sko av, verka, sätta på ny vanlig sko.

Hade varit intressant att läsa den nya "djurskyddslag" eller vad det nu är för lag som reglerar det hela. Så man vet vad som gäller. Kan ju vara bra att veta så man kan säga stopp om en hovslagare eller hovvårdare gör något som går över gränsen. För det kan ju vara bra att ha koll på inför tex försäkringsbolag osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2013-10-26 10:44
#8

#7 Alltså han är godkänd hovslagare och får sko friska hästar, men är inte vidareutbildad för sjukbeslag 🙂 jag fattar det som att det är en extra examen utöver godkänd hovslagare.

Lite som nu när jag läser till sjuksköterska, har fattat det som att efter två år på sjuksköterskeprogrammet så kan jag få en "undersköterskeexamen" men läser jag då det sista året också så blir jag sjuksköterska 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2013-10-26 15:06
#9

#8 Fast hovslagaren som jag pratade med (och som just nu går certifierande utbildning) sa att vem som helst idag får lov att sko. Det krävs ingen utbildning eller certifiering för det. Men däremot så finns det numera en certifiering som heter "godkänd hovslagare" och efter den är man berättigad till att även göra sjukbeslag och korrigeringar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
2013-10-29 00:16
#10

#5: Fast står hästen på tre ben som min gjorde när veterinären karvade upp hoven känns det inte aktuellt med en transport till klinik när det är 10 mil att åka..

Hur som helst så blev min häst skadad av en utbildad hovslagare, men jag fick allt betala all veterinärvård ändå..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2013-10-29 08:38
#11

#10 det stora skillnaden är att VETRINÄREN karvade upp din häst, inte hovslagaren…. Vetrnären kunde ge smärtstillande, antibiotika o diverse. Det har ingen hovis rätt till inte ens på klinik. 

Visst så finns säkert någon hovslagare som också är utbildad vetrinär men de är ju inte särskilt många….

En gång hade jag en vetrinär som både gjorde tänder på hästar och folk…. utbildad inom bägge yrkena.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

CelsiusT
2013-10-29 10:22
#12

#10 Ja det svåra kan väl vara att bevisa att hovslagaren gjort fel. Så kan ju vara svårt att få deras försäkring att gå in.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: