Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 10156 ggr
Brunokanin
2013-10-15 14:29

Hur få häst mer självständig?

Häst 5 år som är väldigt beroende av andra hästar. Har ett beteende där hon favoritiserar en häst i flocken och följer denna som en skugga. Försvarar den hästen så att ingen annan flockmedlem får komma nära. Det har skett förändringar i flocken så att den häst som hon fixerar sig vid flyttat och hon hittar då snabbt en ny häst att utföra samma beteende med. Detta gör att hon ogärna lämnar flocken och blir mycket orolig att vara själv i box, på stallgången, i hagen och på uteritt. Vill hela tiden återvända till flocken för att hon ska ha koll "på sin häst" och vakta denna. Blir nervös och ser spöken överallt då hon är ifrån andra hästar. Blir hon ensam kvar i hagen eller om favorithästen ska ridas och hon blir kvar med övriga hästar händer det att hon springer igenom stängslet. Eftersom jag mestadels behöver kunna rida ut själv är förstås detta ett problem. Tillsammans med andra hästar på uteritt och på ridbana är hon orädd och lugn. Som att vända på en hand då hon blir själv liksom, en helt annan häst.

Fick rådet att helt sonika skilja henne från flocken en tid och ha henne ensam i hage intill de andra hästarna och på så sätt tvinga henne att bli självständig och vända sig till oss människor som hanterar och rider henne istället. Pararellt med detta hantera henne mycket och rida ut på henne ensam för att nöta detta tills det släpper.

Tar tacksamt emot fler tips och råd för att få henne mer självständig!Och slutligen, går det att träna bort detta? Behöver peppning och stöd!

Annons:
supernatural
2013-10-15 15:06
#1

Kanske kan du få henne att välja dig som favorit? Vet inte hur dock ^^

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Brollan1
2013-10-16 08:30
#2

Jag vet inte om jag har varit med om detta problem så utpräglat som du beskriver det men det finns nog hos alla hästar mer eller mindre, speciellt då ston. Ju äldre hästarna blir desto självsäkrare brukar dom bli och 5år är fortfarande unghäst och utvecklas fortfarande även på detta område.

rådet som "#1 av supernatural " ger är helt riktigt. Och du går tillväga prexis som med alla andra hästar men med tyngden på att få och behålla hästens uppmärksamheten i början. Som alltid så är uppmärksamhet alltings start, utan den så får du inget annat. När du har den så tänker hästen på dig och inte omgivningen.

JAa hade börjat från marken i en rundpadock/liten hage för att lära hästen vad som är viktigt att koncentrera sig på (dig) med så mycket/lite energi som det behövs för att behålla fokus. Det skall alltid vara lugnt och tryggt när hästen har fokus på dig men stressigt och jobbigt när hästen väljer att fokusera på annat. När hästen sedan kan göra det ensamen så se till att störa den med andra hästar och grejor i närheten men se till att hästen håller fortsatt koncentrerad på dig. Det gäller att få hästen att tänka på var tryggheten finns (hos dig) i stället för att reagera på omgivningen.

Först efter det så skulle jag rida hästen och fortfarande se till att merparten av träningen går ut på koncentration på ryttaren. Detta kommer att ge dig som "lärare" huvudvärk eftersom det kräver ännu mer av dig för att hålla hästens fokus hela tiden, så var beredd på detta och planera i förväg vad du skall göra så att du har din "verktygslåda" redo när du behöver den.

En "flagga" kan vara bra att ha på marken. Var bara försiktig med den då den är mycket effektiv att sätta fart på situationer så tänk "less is more".

TA dessa råd för vad om är eftersom det krävs en rejäl dos av improvisation för att överbrygga liknande problem.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Brunokanin
2013-11-01 11:30
#3

Följdfråga. Jag promenerar med hästen och övar följsamhet. Hästen ska gå bakom mig, stanna när jag stannar, backa när jag backar, hålla samma tempo som mig osv. Fungerar jättebra. Likas så att stå i boxen med öppen dörr. Flytta för tryck osv. MEN bara så länge inte favorithästen är på väg bort från stallet eller bort ifrån henne på uteritt, då skiter hon i allting för att komma till den. Hon blir jättestressad och väldigt stark. I boxen eller stallgången rusar över/pressar sig förbi mig för att komma fram. Det spelar då ingen roll att jag står framför och försöker blockera genom att veva kraftfullt med armar och grimskaft. Från hästryggen när hon vill sätta efter hästen framför och jag hindrar henne så känns det som att är beredd att göra vad som helst för att komma efter, tex bocka och stegra. Har hittills inte gjort det utan gnäggar djupt, steppar på stället, backar och blir som en kanonkula redo att kasta sig iväg så fort jag släpper efter. 

Tar jag istället hästen ifrån hagen och rider ut själv eller är i stallet själv är detta inte ett problem.  

Jag vill kraftfullt markera att så får hon bara inte göra, fånga hennes reaktion i dessa situationer men hur?

Brollan1
2013-11-01 13:14
#4

Hästens reaktion säger att fortfarande så är andra saker viktigare än dig, dvs hästens fokus kan lätt flyttas från dig till andra och för hästen "viktigare" saker. Ta inte illa upp men hästen sätter dom andra hästarna före dig i viktighet, dom andra hästarna är tryggheten.

När ni är ensammen och allt fungerar så träna in en signal när du vill påkalla hästens uppmärksanhet, lite som klicker träning. Jag brukar träna in en  vissling på hästarna som betyder "viktigt medelande" för att få deras uppmärksamhet och sedan alltid använda det. Det har gått så långt att även okända hästar reagerar på det, hur vet jag inte eller så är dom lättlärda.

När ni är ute och går så prova att öka stressen genom att småjogga, stanna, sidled och kanske backa lite om vart annant så att du hela tiden "tränar" hästen. Låt inte promenaderna bli till att strosa runt, lär lite hela tiden men var också lyhörd för var hästen är i sitt psyke. Allt skall ske i en lugn och harmonisk atmosfär så hästen "tänker" i stället för att reagera.

Den här hästen verkar vara lite svårare än andra så jag vill bara varna för att det jag föreslår kan slå bakut mot dig om du timar detta fel. Ta med dig "flaggan" in i stallet för att få tillbaka uppmärksamheten. Börja lite lätt för att se hur mycket som behövs och sluta direkt hästen flyttar sin uppmärksamhet till dig, gå så långt att du gömmer flaggan bakom ryggen. Hästen söker trygghet och när du har uppmärksamheten så ger du den det helt förutsättningslöst men direkt du känner att den är på väg bort i tanken från dig så prassla på med flaggan. Hästar som har detta i sig kan behöva "resettas" och då är flaggan bra att ha. Det som är farligt här är att det är begränsat utrymme så hästen kan inte fly om den får kortslutning så var mycket försiktig.

Anledningen till allt detta är att du måste överrösta hästens "inre röst" som skriker "lämna inte mig" till dom andra hästarna. Timingen ligger i att känna när du når fram och då ersätta flockens trygghet med din trygghet. och vice versa.

Det är samma sak i ridningen. Jag har ALLTID koll på var den häst jag rider har sin uppmärksamhet, det är min livförsäkring. Direkt hästen har sin uppmärksamhet på något annat än det jag vill att den skall ha så sätter jag igång med något för att ta tillbaka uppmärksamheten dit jag vill. Det kan vara så enkellt som att rikta om hästens huvud och ge den eftergift åt det hållet men hålla i tygeln ordentligt när hästen vill ha koll åt något annat håll. tom så lite som en halvhalt kan ibland räcka. Men riktigt besvärliga fall kan behöva backas, snurras, sidvärtes, dvs alla riktningar som en häst kan angageras i för att få tillbaka uppmärksamheten med den energi som behövs för att få detta gjort. Uppmmärksamheten kommer genom att hästen får något att göra och tänka på och eftergift när den tänker rätt. Det handlar mycket om timing och känsla för hästen och är inte alltid så lätt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-11-01 13:31
#5

Min häst har sedan förra stallet vi stor i fått seperationsångest. blir han ensam i stallet försöker han hoppa ut över boxdörren… och han har lyckats vid ett par tillfällen. Senaste gången fastnade han och blev hängande och slog framknäna i betonggolvet. Vetrinär kontaktades och de sa att det som kan ha hänt är att han spräckt urinblåsan eftersom han blev hängandes i ljumskarna och 720kg häst som brakar ner över en dörr som inte ger vika…. och eftersom jag inte hade möjlighet att transportera honom så blev rådet från vet att vänta. för om han spruckit kommer han dö även vi hinner in till kliniken…. härligt besked eller hur?

Det spelar ingen roll hur mycket jag har ryat åt honom eller viftat med grimskaft, vevat med sticken osv när han är i det läget. 

Men mitt ansvar är att bryta hans stress INNAN han bara tänker på "jag måste ut och efter de andra!"

Jag kan hämta honom och ställa honom i ett tomt stall, det är ingen fara. Men att ta ut honom sist är inte så smidigt alla gånger. Han kan stressa upp väldigt även om det är nån häst kvar i stallet. 

Jag försöker kartlägga om det är någon speciell häst han reagerar mer på än andra. Och har en misstanke om en häst, för han börjar stressa upp även om man tar in den hästen i stallet men ställer honom så att Harry inte kan se honom. Men det är sällan de står tillsammans i hagen eller leker, så jag har svårt att förstå hur det hänger ihopa. Varför stressar min häst upp pga denna lilla hästen?

Spelar ingen roll om det är mat i boxen eller inte, han äter, tuggar och stressar ändå… så hans beteende är lite a-typiskt.

men nu tidigare i veckan så var en annan häst inne (de går inte ens i samma hage eller ser varandra från hagarna de går i), som gick ut, Harry stressa upp, jag ryade åt honom en gång sen gick jag utom synhåll för honom, han stökade lite till och jag ryade åt honom rejält. han såg skitförvånad ut innan han började ta av sitt hö igen. Sen stod jag väl en 3-4 minuter till och spanade på honom och han började till sist stå och äta och jag smög ut den sista biten ur stallet…. när jag kom tillbaka en kvart senare stod han och vart genomsvett men han hade inte den stressigheten som han hade när den andre hästen gick ut.

Så något hände i förra stallet som har gjort att han får separationsångest om andra går ifrån honom i stallet eller ridhuset, men inte när man rider ut och nån i sällskapet rider iväg eller när man tar honom från andra hästar….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-11-01 19:12
#6

Ja givetvis har du rätt "#5 av LinaN " då du skriver "bryta hans stress INNAN han spårar ur". Givetvis så är ju förr desto bättre eftersom det då inte hinner eskalera upp i ohanterbara nivåer. Man kan tom ta ut hästen ur boxen och ge den utrymme om det är så säkert i stallgången att det är möjligt.

Ofta så kan det räcka med en "resett" av hästens huvud för att den skall landa någorlunda. Och det gör man när man på något sätt lyckas bryta igenom muren av panik som hästen har i huvudet. Och byta ut tryggheten hos dom andra hästarna med er i stället. Men det gäller att ta tillfället i akt när man har fått kontakt igen och visa var tryggheten finns. Kom ihåg att hästar älskar en stark konsekvent ledare.

Alla hästar har separationsångest, dom visar det bara på olika sätt och olika mycket. Knepet är att försöka se till att det inte blir en separation då vi finns där i stället för hästarna.

Man måste låta dom få utrycka sina känslor på ett kontrollerat sätt och inte stänga det inne i dom, men även ta över rollen som flock tillsammans med dom.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Brunokanin
2013-11-01 21:11
#7

#4 nej jag tar verkligen inte illa vid, jag förstår ju att det är som du säger :). Kan man träna på separationer, ha henne i boxen och låta hästarna lämna henne och nöta detta så att känsligheten minskar? Att hon blir avtrubbad och märker att hon inte "dör" av detta. Eller triggar man bara då… Att låta hästen gå själv i hagen har jag fått som tips, fast det kanske oxå är att be om större problem?

Brollan1
2013-11-01 22:16
#8

Nja, möjligen kan du "nöta" ner detta problem genom att byta flocken mot dig korta stunder som du förlänger och kanske så småningom övertyga hästen om att den kan vara ensammen med dig, det enda negativa är att du då blir ansvarig för att vara hästens flock på gott och ont. Åtminstone i avsaknad av andra hästar.

Resultatet blir en långsam tillvänjning eller "nötning" men oavsett metod så måste du ta tillvara på den tid då hästen har sin uppmärksamhet på dig till att leda den till att göra något så den fäster tankarna på det i stället för dom andra hästarna. Allt bygger på att man kan hålla hästens stress på en sådan nivå att den fortfarande tänker och inte går in i panikångest. Det är mycket psykologi i detta.

Jag vet en del som menar att man ständigt skall skifta medlemmar i flocken så att hästarna hela tiden måste förhålla sig till nya individer och därför avtrubbas, men det är inte en väg jag skulle vilja gå då det kan skapa andra problem som fysiska skador.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-11-02 11:03
#9

#7 klart du kan. Ställ henne i boxen och ha en annan kompis i stallet, ta hästen ochbörja gå mot dörren. Så snart din häst börjar stöka så stanna med den andra och stå där tills hon lugnar sig, gå sen in med hästen mot dennes box igen, upprepa och sakta men säkert så kan man öka avståndet. Det tar tid och det är inte alla som tycker det är ok att man använder deras hästar för att träna sin egen.

Jag kan tex inte gör aså med min, för ingen vill låna ut sin häst även om den bara ska ledas fram och tillbaka en stund….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minorca
2013-11-02 15:02
#10

Jag var på en pnh clinic, där man tränade en häst som blev stressad av applåder genom applåderna varierade i styra och när hästen sänkte huvudet slutade applåderna tvärt och lyfte den huvudet startade applåderna. Det gäller att "timingen" är rätt.  

Lika kan man hoppa och vifta på armarna och man slutar tvärt om hästen sänker huvudet, på så sätt kan man träna hästen sänka huvudet vilket gör den mer avslappnad. Det är först rätt jobbigt, innan hästen förstår att om jag sänker huvudet slutar min människa att vifta och hoppa runt, om man tränar det här ute först. Så kan man sedan använda det i stallet, om hästen stressar upp sig så kan man hoppa och skuta utanför boxen och sedan sluta när den sänker huvudet.

Brollan1
2013-11-03 09:10
#11

Har funderat på varför jag är lite tveksam med "nöta" ner taktiken i detta avsende och det är att man inte kan ge "eftergift" i rätt tidpunkt när man gör så här. Hästen får belöning i form av sällskap när den gör fel sak dvs startar sin ångesthysteri. Så att "nöta" ner detta problem kräver än mer eftertanke hur man gör det för att inte förvärra situationen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: